Sv: mat tider

stina skrev:
om man har fri tillgång på grovfoder ...vet nån hur mkt en häst (normal) äter under ett dygn i kilo

Det är olika från häst till häst. Min kille på 170cm äter under dagen (06,00-20,00) ca 15 kg hösilage med en TS halt på ca 67%.

Vet inte hur mycket han skulle äta på ett dygn, han står ju inne på natten.

Mina äter ca 11 kg/dag i hagen mellan 8-19 (oavsett ts-halt)
(hösilagebal 250 kg räcker i 11 dagar till 2 kallblodstravare)
Och det stämmer ganska bra med SLU's forskning som säger att en häst håller på 40 minuter för att äta 1 kg hö.

7.00 ca morgonhö
7.30 ca kraftfoder
12-13.00 lunchhö
17-18.00 middagshö
18.30 ca kraftfoder
22.00 natthö

Min häst har fri tillgång på grovfoder inne i stallet.
Nu står jag inackorderad och fodrar inte själv, men förr när jag stod i eget så hade hästarna fri tillgång dygnet runt. Underlättar en hel del, man slipper lunch och middagsfodringen, och behöver inte stressa iväg för insläpp efter jobbet ;)

Vi har löst lunchfodringen så här. Vi har ett foderbord med tak på där jag lägger ut flera balar med hö på morgonen, då har dom hö hela dagen (finns i regel kvar hö när jag tar in dom). Det är jätteskönt då behöver man inte tänka på att hästarna står och fryser eller har tråkigt på dagen.

Annars fodrar jag så här:
7.30-8.00 havre och sen går dom ut.

17.00 kraftfoder + lite hö

21-22 Morötter + höbal till natten

Förra vintern lade jag in allt hö på en gång men jag vill gärna ha lyset på till bortåt 22 och då är det roligare att komma till stallet och ge lite hö än att bara släcka lyset. Så den här vintern tänker jag göra som jag skrev här ovan.

Mina äter ungefär 40 kg per dag 1 fullblod, 1 halvblod och en D-ponny.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka! Finns gammalt hö på skullen (vi flyttade hit i maj, vet ej hur gammalt) Det luktar ingenting. Är något dammigt. Funderar...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 563
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 278
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
638
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
388
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama