Mat på vardagarna (utbruten från Vad gör vi? del 3 - Kids Edition)

FeatherCloud

Trådstartare
Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags :crazy:
Idag hämtade jag 16, eller vi kom därifrån 16:15. Förbi Ica och sen hemma 16:40. Då vill barnen bada i poolen, igår var det önskemål om att pyssla med textilfärg 🙈 Och helst ska maten (i min egen värld iallafall) vara klar 17:30, eller senast 18 för att de ska hinna äta och bli klara och varva ner för att gå och lägga sig 19...

Det är ju en omöjlig ekvation. Alternativet jag kan komma på är att äta snabb mat typ korv med bröd eller mackor men det vill jag inte varje dag och dessutom behöver jag matlåda till dagen efter... Hur mycket gör ni andra på vardagarna?
 
Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags :crazy:
Idag hämtade jag 16, eller vi kom därifrån 16:15. Förbi Ica och sen hemma 16:40. Då vill barnen bada i poolen, igår var det önskemål om att pyssla med textilfärg 🙈 Och helst ska maten (i min egen värld iallafall) vara klar 17:30, eller senast 18 för att de ska hinna äta och bli klara och varva ner för att gå och lägga sig 19...

Det är ju en omöjlig ekvation. Alternativet jag kan komma på är att äta snabb mat typ korv med bröd eller mackor men det vill jag inte varje dag och dessutom behöver jag matlåda till dagen efter... Hur mycket gör ni andra på vardagarna?
...och sen när man slagit knut på sig själv för att ro ihop något hyfsat gott och näringsrikt i lagom tid så kommer sonen in och säger "jaha, det här har du gjort innan och det var inte så himla gott"
Och lilla E kommer inte ner från övervåningen för hon har somnat 🙄 och utbrottet när jag väcker henne är inte att leka med. Efter 10 min gallskrik vill hon ändå vara med vid bordet men får ett nytt utbrott eftersom hon inte får hälla halva burken med sesamfrön på sin tallrik. Ridå. Lilla E gråter, jag gråter, storebror lider. Det är kul att vara ensam med barn nästan jämt faktiskt.
 
Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags :crazy:
Idag hämtade jag 16, eller vi kom därifrån 16:15. Förbi Ica och sen hemma 16:40. Då vill barnen bada i poolen, igår var det önskemål om att pyssla med textilfärg 🙈 Och helst ska maten (i min egen värld iallafall) vara klar 17:30, eller senast 18 för att de ska hinna äta och bli klara och varva ner för att gå och lägga sig 19...

Det är ju en omöjlig ekvation. Alternativet jag kan komma på är att äta snabb mat typ korv med bröd eller mackor men det vill jag inte varje dag och dessutom behöver jag matlåda till dagen efter... Hur mycket gör ni andra på vardagarna?
När jag är ensam med barnen hinner vi inte göra mycket alls om jag också ska laga mat, då får barnen kolla på teve eller leka medan jag fixar i köket. Alternativt blir det rester eller frukostmat som inte kräver någon förberedelser. Men helst lagar jag inget avancerat. Det brukar vara 2-3 dagar per vecka som jag har allt själv så det brukar funka att lämna matlådefix och sånt till när maken är hemma och vi kan hjälpas åt.
 
När jag är ensam med barnen hinner vi inte göra mycket alls om jag också ska laga mat, då får barnen kolla på teve eller leka medan jag fixar i köket. Alternativt blir det rester eller frukostmat som inte kräver någon förberedelser. Men helst lagar jag inget avancerat. Det brukar vara 2-3 dagar per vecka som jag har allt själv så det brukar funka att lämna matlådefix och sånt till när maken är hemma och vi kan hjälpas åt.
Vi gjorde så i början, att barnen fick se film hela tiden efter förskolan, men jag blev galen på hur filmfixerade de blev av det. Nu är regeln att tvn åker på efter middag, pyjamas och tandborstning. Det brukar bli ca 20 min. Och de leker för det mesta jättebra på egen hand medan jag lagar mat, men nu på försommaren är det svårt för de får inte bada i poolen själva tex, och lilla E får bara vara ute utan mig om storebror kan tänka sig att hålla extra koll... Snart är det iaf semester :sleep:
 
Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags :crazy:
Idag hämtade jag 16, eller vi kom därifrån 16:15. Förbi Ica och sen hemma 16:40. Då vill barnen bada i poolen, igår var det önskemål om att pyssla med textilfärg 🙈 Och helst ska maten (i min egen värld iallafall) vara klar 17:30, eller senast 18 för att de ska hinna äta och bli klara och varva ner för att gå och lägga sig 19...

Det är ju en omöjlig ekvation. Alternativet jag kan komma på är att äta snabb mat typ korv med bröd eller mackor men det vill jag inte varje dag och dessutom behöver jag matlåda till dagen efter... Hur mycket gör ni andra på vardagarna?
Ja, det där är omöjligt! Vi lagar mat varannan dag för att slippa, men det genererar tyvärr inte i några matlådor eftersom vi äter upp resterna dagen efter. Men de dagar man ska både laga mat och ta hand om barn är helt hopplösa. Det är superhärligt med sommar men vi kan inte heller lämna dem ensamma ute eftersom vår trädgård är ett berg och de vill såklart vara på en lekplats eller klättra på berget efter förskolan.
 
Vi kämpar också med vardagsmaten, sonen är vrålhungrig kl 17 och senast 17:15 behöver det stå mat på bordet. Hämtar kl 16. Stapelmat är pasta (kokar en stor kastrull så det finns till mer än en middag på en vecka, med bönor/linser (tacksam för att sonen älskar det!) och kokt ägg (finns också ett gäng i kylen), pesto/riven parmesan till pastan. Sedan är vi inte rädda för helfabrikat som potatisbullar, fiskpinnar och blodpudding. Och gröt är också helt okej till middag ibland, komplettera med en äggmacka.

Jag har inga problem med att äta samma mat till lunch i flera dagar, ofta någon linsgryta som vi gjort storkok av med tillbehör. Jobbar hemifrån då och då vilket verkligen underlättar middagsprepp, typ skala ett gäng potatisar på lunchrasten eller vispa ihop ugnspannkakesmet så det bara är att sätta igång det direkt efter hämtning.
 
Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags :crazy:
Idag hämtade jag 16, eller vi kom därifrån 16:15. Förbi Ica och sen hemma 16:40. Då vill barnen bada i poolen, igår var det önskemål om att pyssla med textilfärg 🙈 Och helst ska maten (i min egen värld iallafall) vara klar 17:30, eller senast 18 för att de ska hinna äta och bli klara och varva ner för att gå och lägga sig 19...

Det är ju en omöjlig ekvation. Alternativet jag kan komma på är att äta snabb mat typ korv med bröd eller mackor men det vill jag inte varje dag och dessutom behöver jag matlåda till dagen efter... Hur mycket gör ni andra på vardagarna?

Finns inte en chans att jag hinner laga mat varje kväll. Det ska tvättas, diskas, städas, göra läxor, duscha barn osv så ibland blir det fil och flingor, mackor, rester eller hel/halvfabrikat som går fort. Blir det ingen matlåda till dagen efter så kör jag mackor eller köper micro middag.

Är själv med tre barn varann vecka
 
Igår var kvällen kaos, idag blev det en bra läggning där bägge sov innan 20.

På tal om mat äter vi orimligt mycket pasta här, med korv och/eller köttbullar.
Idag orkade jag inte laga mat så det blev grönsaker och kalla köttbullar (och yngsta åt ett kokt ägg med).
Whatever works, liksom. För alla parter.
 
Bra tips från både @Krålus och @julgrisen !
Ska fundera på om jag kan förbereda saker eller styra upp att inte laga mat alla kvällar. Tror kanske inte barnen skulle klaga över att få frukost till kvällsmat någon kväll heller iofs...
Ja ofta kan det faktiskt bli samma mat 2 dagar efter varandra eller ännu bättre söndag och tisdag.

Annars är ett tips crockpot så lagar sig maten av sig själv typ. Bara hiva i och slå på.
 
Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags :crazy:
Idag hämtade jag 16, eller vi kom därifrån 16:15. Förbi Ica och sen hemma 16:40. Då vill barnen bada i poolen, igår var det önskemål om att pyssla med textilfärg 🙈 Och helst ska maten (i min egen värld iallafall) vara klar 17:30, eller senast 18 för att de ska hinna äta och bli klara och varva ner för att gå och lägga sig 19...

Det är ju en omöjlig ekvation. Alternativet jag kan komma på är att äta snabb mat typ korv med bröd eller mackor men det vill jag inte varje dag och dessutom behöver jag matlåda till dagen efter... Hur mycket gör ni andra på vardagarna?

Vi lagar varje dag men det är enkla saker som inte tar mer än 20-30 min. Standard här hemma är saker man kan trycka ner i ett tortillabröd med lite grönsaker på (klassisk tacos, fish tacos, kyckling). Har man bunkrat upp med lite tortillabröd, gräddfil och sallad kan man typ micra frysta falafel, steka på köttbullar, skrapa ihop rester eller lägga egentligen vad som helst i. Tips! Annars pastasallad, fisk i ugn med Abba middagsklara såser osv. Men vi får sällan rester över och fantasin tryter så det är oftast samma rätter som går runt runt.. Jag gjorde ett storkok på linsbolognese för några veckor sen och frös in i matlådor stora nog för en familjemiddag. Det har varit en hit att alltid ha tillgängligt!

Sen vill jag också slå ett slag för att frukost till middag är underskattat. Nu går inte det hem hos maken, men när jag är själv med barnen är macka, lite gröt eller kvarg och scrambled eggs helt perfekt 👌
 
Nu är min unge stor och kan såklart fixa egen mat men vi kör ändå samma princip som tidigare. Lagar inte mat på arbetsdagar, då jag ofta är hemifrån ca 5.30-21, utan bara på lediga dagar. Vi är ju två personer men i ert fall får ni väl göra dubbel sats så det räcker längre.
Sen är det bara att ha en lista på kylen/frysen med information om vilka rätter som finns samt hur många portioner. Sen bockar man av det man tar.
Pasta/ris/dylikt kokar vi ofta samma dag som maten äts men själva såsen/proteinet är färdigt att värma. Ris kokar vi i micron så det är lagom att duscha under tiden. Potatisklyftor eller liknande sköter airfryern så det behöver ingen särskild passning.
 
Jag lagar middag varje dag (men är aldrig själv med barnen vid middagstid och vi äter lite senare) och tycker att en stor tidstjuv är att hacka grejer. I stressiga perioder ställer jag mig på söndagen och hackar allt för veckans måltider och lägger in i burkar i kylskåpet. Jag kan också blanda ihop såser eller kryddblandningar. Jag upplever att det går väldigt mycket snabbare när jag bara behöver tillaga och inte preppa.
 
Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags :crazy:
Idag hämtade jag 16, eller vi kom därifrån 16:15. Förbi Ica och sen hemma 16:40. Då vill barnen bada i poolen, igår var det önskemål om att pyssla med textilfärg 🙈 Och helst ska maten (i min egen värld iallafall) vara klar 17:30, eller senast 18 för att de ska hinna äta och bli klara och varva ner för att gå och lägga sig 19...

Det är ju en omöjlig ekvation. Alternativet jag kan komma på är att äta snabb mat typ korv med bröd eller mackor men det vill jag inte varje dag och dessutom behöver jag matlåda till dagen efter... Hur mycket gör ni andra på vardagarna?

Vi ser till att ha rester att äta mån-tor. Lagar oftast rätter som räcker flera dagar och fryser i. Så är det bara att värma och koka pasta eller vad man nu ska ha till.

Handla på ICA kan man göra på helgen eller så kan en åka iväg efter middagen och handla. Bara man planerar i förväg så är det lugnt.
 
Jag är sjukt imponerad av er som kan fixa en veckas mat på en gång. Jag tycker det är jättesvårt att veta vad jag/vi kommer vara sugen på om tre dagar. På helgerna jobbar vi mycket på gården också så svårt att ägna en dag åt att laga massa extra maträtter..

Hos oss blir det pannkakor som utfyllnad och nödlösning rätt ofta.. försöker ha färdig köttfärssås och halvfabrikat i frysen också (fishnuggets och pommes), frysa in pannbiff så man kan göra hambugare och lite sånt. Färdiga pizzakit i kylen funkade också bra tills barnet slutade äta dem.
 
Jag är sjukt imponerad av er som kan fixa en veckas mat på en gång. Jag tycker det är jättesvårt att veta vad jag/vi kommer vara sugen på om tre dagar. På helgerna jobbar vi mycket på gården också så svårt att ägna en dag åt att laga massa extra maträtter..

Hos oss blir det pannkakor som utfyllnad och nödlösning rätt ofta.. försöker ha färdig köttfärssås och halvfabrikat i frysen också (fishnuggets och pommes), frysa in pannbiff så man kan göra hambugare och lite sånt. Färdiga pizzakit i kylen funkade också bra tills barnet slutade äta dem.

Jag är vuxen och äter således inte bara det jag är sugen på ;)
Skämt åsido, oftast har vi två till fyra olika rätter att välja på. Det ger alltså betydligt mer frihet :)
 
Har inga bra tips men kan relatera så mycket till det du skriver @FeatherCloud ❤️

Försöker laga mat varje dag, blir det mycket äter vi samma flera dagar. Men sen har vi också fotbollsträning två kvällar i veckan plus att sonen är lite kräsen och vi tycker heller inte riktigt om samma mat. Är färdig att ge upp ibland men inser att jag också måste göra något åt det här… det brukar mest resultera i att jag slår knut på mig själv och går sönder.
 
Jag är sjukt imponerad av er som kan fixa en veckas mat på en gång. Jag tycker det är jättesvårt att veta vad jag/vi kommer vara sugen på om tre dagar. På helgerna jobbar vi mycket på gården också så svårt att ägna en dag åt att laga massa extra maträtter..

Hos oss blir det pannkakor som utfyllnad och nödlösning rätt ofta.. försöker ha färdig köttfärssås och halvfabrikat i frysen också (fishnuggets och pommes), frysa in pannbiff så man kan göra hambugare och lite sånt. Färdiga pizzakit i kylen funkade också bra tills barnet slutade äta dem.

Fast vi har ju ett antal rätter i frysen att välja bland. Sen gäller det ju att inte vara kinkig och bara kunna äta det man för tillfället är som mest sugen på. Visst kan jag också vara mer sugen på nåt annat än det vi för tillfället har i frysen. Men det är väldigt (!!!) sällan jag tycker att det är värt att efter jobbet åka till affären och handla och sen hem och laga maten istället för att ta en god vällagad rätt från frysen och äta. Jag föredrar definitivt att ha en lugn och trevlig kväll istället för att handla och laga mat.

Vi står aldrig och lagar mat en hel dag på helgen. Vi lagar aldrig hela veckans mat samtidigt. Det är en jämn ruljans av att laga mer än vad vi behöver för dagen där resterna fryses in. Även om det bara blir en portion över så fryses den in. Efter ett tag så har man flera såna enportionsrätter och plockar fram dem och kan vi välja vad vi är sugna på. Vi tar inte med rester till lunch på jobbet heller utan äter annat på lunchen. Så alla rester blir middagar en annan dag.

På helgen brukar vi laga sånt vi är sugna på och sen frysa in resterna så kan vi plocka fram dem en annan dag då man vill slippa laga mat.

Sen har vi ett antal rätter som är ok att laga en vardag efter jobb. T.ex. kycklingfiléer i airfryer går snabbt och klarar sig själv medan man gör annat. Lax i ugn likaså.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp