mat mat mat och återigen mat

Sv: mat mat mat och återigen mat

Ja, faktiskt och då är hon lite småfet just nu dessutom. Nu stoppar visserligen arbetskamraterna i hunden diverse matrester varje arbetsdag så jag har fått dra ned på maten på grund av det och hon får en hel del märgben. Som mest har hon fått två mått per dag. Det är 175 g per mått, så totalt blir det 350 g. Nu stoppar hon i sig 3/4 mått och det blir totalt ca 260 g per dag. När Evita fick 350 g per dag kunde hon räknas som något svårfödd.

Tidigare räknade vi med en 15 kgs säck i månaden för en hund, men det går inte åt så mycket längre. Då skulle de rulla fram.

Hur många av de där % proteinerna är vegetabiliska då?
Rent gluten alltså som jag aldrig skulle ge till min hund.

Kommer inte ihåg vad märket heter men det åt min gamla golden för han hade känslig mage..Ngn gul påse man kan köpa i mataffären med kyckling/ris lr så var det lamm/ris.Det är bra för hans mage.

Viktigast är att fodret är köttbaserat, dvs att kött står som första ingridiens i innehållsförteckningen och inte spannmål, ris, majs eller annat som det ofta är.

Lamm och ris eller kyckling och ris brukar vara bra för känsliga magar. Undvik foder med vete i som kan göra hundar kassa i magen. Är hunden tunn så ge ett foder med mycket fett i eller så kan du hälla lite bra matolja i maten, funkar också.

Köp foder i djurbutik, inte vanlig mataffär för den maten dom har där är bara spannmålsbaserat skräp. Men kolla innehållsförteckningarna i djuraffären med, för det kan säljas skräp där med.

Lycka till i foderdjungeln! :)

jag köper lam o ris i vanlig ica butik. så det är inte skräp

James Wellbeloved har foder som är snälla mot magen:

Kalkon: Milt mot magen och lättsmält.

Anka: Milt mot magen och lättsmält med en rik smaklighet.

Lamm: Lättsmält, en effektiv låg allergen proteinkälla.

Fisk: Rikt på Omega-3, lågt på histamin, hög smältbarhet.

Lamm & Grönsaker: Utan spannmål eller ris, baserat på lammköttmjöl och grönsaker

Min Jack Russel äter ca 3dl/dygn (jätte aktiv)
Tesoras schäfer äter 6dl/dygn
En säck kostar ca. 550kr/12 el. 15kg
Så har du något att gå efter!

För det första, av vilken anledning skulle spannmålsbaserat foder vara skit?
Och jag skulle vara tacksam om jag fick en bra förklaring varför man hellre ska ha köttbaserat?
Jag har provat på många olika foder på min hund pga att hon helt enkelt inte tyckt om nåt foder.
Jag började med RC valp när jag fick hem henne för det hade uppfödaren. När hon gick över till vuxenfoder valde jag efter överläggande med kunnig butikspersonal RC schäfer (har en vit herde). Efter ca 2mån vägrade hon äta. Böt då till Purina Lax och Ris. Båda dessa foder har hon varit fin i både päls och hull. Men efter ca 3mån ville hon inte ha det heller. Provade då på Magnussons som hon åt ca en halv säck frivillgt sen resten för att hon var tvungen annars fick hon ingen mat alls. Böt då till Doggy Proffessional Extra. Det tyckte hon var mums! Och var dessutom fin i päls och hull. Sen fick jag för mig att hon skulle prova Doggy Proffessional Extra Skonsam men den var ingen större hit, i samma veva började vi med agility plus att vi höll på med lydnad så jag böt till Doggy Proffessional Extra Aktiv. Det äter hon än idag med glädje och då har hon haft det i snart ett år. Hon är fin i päls och hull och skiten är också bra. TROTS att det är baserat på spannmål.
kostar 379(?)kr/18kg på Granngården där du även kan bli medlem och få rabatt när du kommer upp i en viss summa.

Jag har kört på Doggy till mina andra rottisar. De har mått hur bra som helst. Fina i päls och hull.
Nu har jag en liten kräsen dam.
Vi har provat med en del foder. nu lamm o ris bäst in show fungerar bra.

Mammas hund äter
mat från HUNDKÖKET mycke fisk i deras mat

Hon ville ju inte ha så dyr mat annars kan jag hålla med dig om att det är bra mat.

jag köper lam o ris i vanlig ica butik. så det är inte skräp

Oftast bara skräp menar jag. :) Det kan hända att matbutiker säljer bra hundmat nu för tiden, jag har inte kollat eftersom jag inte köper min hundmat där.

Man ska kolla noga på innehållsförteckningen. Som sagt så tycker jag att kött ska stå först eftersom hundar är köttätare och mår alltså bäst av att äta just kött.

För det första, av vilken anledning skulle spannmålsbaserat foder vara skit?
Och jag skulle vara tacksam om jag fick en bra förklaring varför man hellre ska ha köttbaserat?.

Hundar är köttätare och borde således må bäst av att äta mestadels kött. Dock äter den gladeligen det mesta men en föda som till största delen består av annat än kött kommer aldrig att vara idealiskt för en hund då deras matsmältningssystem inte kan ta upp all näring den behöver från exempelvis spannmål och grönsaker. Det finns vetenskapliga studier som visar detta så det är inget konstigt alls.

Inte springer vargar runt och äter havre på en åker eller gräver upp rötter och äter? Nä, de är köttätare och äter mestadels animalisk föda. Björnar däremot är allätare och äter mestadels bär, rötter och annat de kan hitta, inte så ofta kött.

Min personliga åsikt är att djur ska få den föda de är skapade att äta, då blir det bäst. :)

Men sen är det upp till var och en att ge sin hund vilken mat de vill.

Senast ändrad av en moderator:

Jo man får läsa på påsarnas innehåll
visst skall dom ha kött.
Men min tjej är helt tokig i råa morötter och råa potatis
S det är inte bara kött

Fisk är också bra

Ja, all animalisk föda är bra för hunden. Min äter också morötter mer än gärna, men de kommer ut likadant som det kom in så hon skulle knappast överleva på att käka grönsaker.

Min äter gladeligen typ allt, och hon får smaka på det mesta, men hennes huvudsakliga foder är köttbaserat.

Hundar är köttätare och borde således må bäst av att äta mestadels kött. Dock äter den gladeligen det mesta men en föda som till största delen består av annat än kött kommer aldrig att vara idealiskt för en hund då deras matsmältningssystem inte kan ta upp all näring den behöver från exempelvis spannmål och grönsaker. Det finns vetenskapliga studier som visar detta så det är inget konstigt alls.

Inte springer vargar runt och äter havre på en åker eller gräver upp rötter och äter? Nä, de är köttätare och äter mestadels kött. Björnar däremot är allätare och äter mestadels bär, rötter och annat de kan hitta, inte så ofta kött.

Min personliga åsikt är att djur ska få den föda de är skapade att äta, då blir det bäst. :)

Men sen är det upp till var och en att ge sin hund vilken mat de vill.

vi människor är också skapta att äta kött. Varför väljer då så många att bara äta grönfoder.
Det fungerar säkert bra på hunden också.

Hundar är carnervorer, människan är omnivorer och får är herbivorer

R.C om något foder innehåller bara massa skräp... Eukanuba har jag ingen erfarenhet av.

vi människor är också skapta att äta kött. Varför väljer då så många att bara äta grönfoder.
Det fungerar säkert bra på hunden också.

Nej, människan är allätare precis som björnen. Och kan därmed klara sig fint helt utan kött eftersom vårt matsmältningssystem klarar av att ta upp näring ur det mesta i matväg.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, skulle behöva lite råd och tips. Jag har en Welsh Corgi Pembroke som snart är 5 år (Bibbi) För tre veckor sedan slutade hon att äta...
Svar
2
· Visningar
2 131
Senast: Luktpion
·
Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 712
Senast: Dandylinn
·
Hundhälsa Jag har gett min hund VoH i nästan 1 års tid (hon är 15 månader nu) har blanadat det med magnusson, alltså har gett henne magnusson om...
Svar
18
· Visningar
6 463
Senast: Rose
·
Hundhälsa Nu behöver vi alla råd vi kan få för vi känner oss helt maktlösa :crazy: Har en hund på snart 1½ år som har varit svår med maten från...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 214

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat