mat före/efter träning

N

Nora

Jag har för mig att jag en gång i tiden lärt mig att man inte ska fodra hästen med kraftfoder direkt före eller efter ridning. Men när jag börjar fundera på det får jag inte helt ihop det och tänkte fråga om lite hjälp!

Att man inte ska fodra före förstår jag, eftersom energin då går åt till att bryta ner maten för att kunna tillgodose sig den. Då får hästen alltså inte alls ut samma energi till själva arbetet den ska utföra.

Men jag har som sagt också hört att man inte ska forda hästen efter arbete och där slår det slint. När det gäller människor ska man väl så snabbt som möjligt efter träning försöka få i sig ny energi för att inte säcka ihop helt. Det ser man på alla dessa sportdryckesprodukter mm. Borde det inte vara samma för hästar? Nog förstår jag att man kanske inte ska ge mat till en häst med andan i halsen (men vem tar in en häst med andan i halsen i stallet och inte tex skrittar av den...?). Så varför ska hästen i så fall inte ha mat efter träning?

Är det bara nåt konstigt jag hört (en gång rätt så nyligen faktiskt)? Stämmer det? inte?

Ja det är det här som händer när man funderar för mycket ;)

Sv: mat före/efter träning

Att man inte ska fodra innan har jag hört också är för att hästen kan få "håll" precis som människor. Vet dock inte om det stämmer, men om hästar kan få håll är det ju logiskt.

Efter däremot spelar endast roll om hästen har gjort ett mkt. ansträngande arbete. Då ska man som du sa inte ge den mat eller mkt, vatten förren den har blivit lugn och andas normalt.

Vet ingen annan orsak...

Alldeles innan ridning fodrar jag inte, tänker bara själv på hur det känns att röra sig med fullproppad mage. Efteråt gäller det väl förstås att hästen verkligen har hunnit varvat ner och som ni tidigare har skrivit, vem ställer in en andfådd häst i stallet? Vill man inte att hästen ska sluka kraftfoder precis efter aktiveringen kan man ju bara ge den hö först. Jag brukar göra så att min häst får hö i boxen när den är aktiverad och avskött efteråt. Under tiden den äter det tar jag hand om utrustningen och därefter får den kraftfoder. Detta gäller om jag är ute vid eftermiddagsfodringen, övriga tider är det inga problem.

En skola inom hästutfodringen rekommenderar ett sockerhaltigt mål alldeles innan en kortare intensiv prestation. Målet skall ges högst 30 minuter innan passet. Om det rör sig om ett längre pass är det olämpligt för då har sockret gett ett insulinsvar som gör att blodsockernivån sjunker rejält i slutet av passet.

Själv är jag hungrig efter en rejäl ridtur och tror att min häst också är det!

Jo, för jag hörde en person säga "Nej han kan inte få nåt betfor nu när han gått så hårt, i så fall får han det imorgon bitti". Då kan det väl inte ge så mycket? Medryttarhästen brukar jag ge ganska direkt efter vi kommit tillbaka till stallet, men han går inte så hårt heller. Körhästen som tränas hårdare brukar få det när grejjerna är avplockade och ibland ett tag efteråt då betforen ska svälla och jag har då inte märkt att det skulle vara dåligt på nåt sätt...

Man kan vara lite försiktig med utfodring av kraftfoder direkt efter en ansträngning, då kroppen kan behöva pumpar runt blodet, med syret, till musklerna för att kyla ner dem istället. När väl andning och puls är nere i normala är det ok att utfodra, men bättre då att ge foder med lite kraftigare fibrer, som hö och betfor. Havre/korn kräver mer av magen. Så tvärtom är det bättre att ge betfor än att ge havre, före, under och efter en ansträngning.

Hälsning Maja

Innan arbete ger jag aldrig mina hästar foder. Eventuellt kan de få tugga på lite hö medans jag borstar, (har en dam som gärna steppar runt som värsta dansaren och fördröjer borstning m.m. avsevärt).
Har dock gjort så att de fått betfor innan terrängen när jag varit på endagarsfälttävlan.

Lever efter principen att hästar ska ha grovfoder innan kraftfoder - för att få igång salivproduktionen och på så sätt undvika foderstrupsförstoppning. Så, när mina hästar kommer in i stallet så andas de normalt, jag gör i ordning dem samtidigt som de får lite hö, ställer in dem i boxen och låter dem ta sin tid - mina hästar har "lärt" sej att dricka när de kommer in, iaf så gör de så i 95 % av fallen. Sen brukar de få äta upp de hö som finns kvar från när jag tog hand om dem.

Först efter så lång tid brukar mina hästar få sitt kraftfoder. Har aldrig hört ngt om att det kan vara farligt att ge hästen kraftfoder i direkt anslutning till arbete - men nu när jag tänker efter så ökar ju faktiskt risken för foderstrupsförstoppning ordentligt om hästen kanske är lite uttorkad och hungrig - dricker inte utan kastar i sig fodret på en gång.

jag har oxå funderat på det, våra hundar får inte äta något 4 timmar innan och efter träning/tävling eftersom det finns risk för tarmvred då men vissa ger sina hundar ägg eller nåt emellan loppen för att dom ska få lite energi. :confused:

man ska väl kanske inte utfodra en vrakmåltid men lite hö iallafall när hästen är ordentligt avskrittade o mer mat efter det kanske.. eller nåt?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 115
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 978
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka