Mat för seg ponny?

T

trippelX

Nu är jag less på min sega ponny

Ibland pigg som f..n o sen seg som f..n särskilt på tävling o träning.
Tycker bara det är roligt i skogen.
Har mixat lite med fodret för att få fram lite mera Go i henne.
Har blivit lite bättre men vill ha mera gas. Avundsjuk på dom som har heta ponnysar.
Kanske nån här kan kommentera foderstaten eller ge andra tips.
New Forest ponny, 7 år. lagom i hullet. tränar för tränare 2 ggr i veckan (en dressyr o en hoppn) tävlar 1-2 ggr i mån i hoppn.

Nu får hon 6 kg hö. 1 kg hel havre, 0,5 kg betfor, 0,8 kg fibergi elit, miner blå, + chenival plus o salt.

Höet:
50 smrp
8,5 mj
2,0 ca
1,7 p
0,6 mg

Nån som har nåt förslag till less ponnyägare. :confused:

Sv: Mat för seg ponny?

eftersom du skriver att ponnyn bara tycker att det är roligt i skogen så tror jag inte det handlar om foder utan att din häst antagligen har tröttnat på banan. Det verkar på det som du har skrivit att den tappar framåtbjudningen, så försök istället aktivera hästen på det som den tycker är kul en stund när du e på banan å sen försöka att "rida" ordentligt :)

Vet vad du menar men det är lite svårt när man är på tävling.
Vill ändå ha nån som kollar på foderstaten , jag tycker att det är mycket mat o det borde ge mera reaktion än vad det gör.

Hur mycket energi kan man ge sin häst utan att det blir för mycket.

Vet att fler här på buke har samma önskemål= att få lite mera "Go "
i sina ponnysar .

scheisse! byt ponny med min kompis! :bow:
hennes NF varierar mellan att sura och springa och vara glad och springa :D

men dra ner till 0,5 kg havre istället för 1 kg, och 1 kg fibergi elit istället för 0,8.. då sänker du kvoten på foderstaten(från till 6,25 till 6,09) och hästen blir kanske lite piggare..

Dom är bergis syskon
Det är samma beskrivning som skulle pass in på min surmärr.

Träligast är det när man tävlar, första halvan på banan vill hon mest gå tillbaka till kompisarna sen glömmer hon det efter en stund för hon tycker det är roligt att hoppa.
Ser ut som en leksak med sånt där snöre som man drar i och när man dragit färdigt(halva banan är riden) och släpper snöret så svischar den iväg (andra halvan av hoppbanan).
Knäpp förklaring men så känns det.
Ibland tänker jag att jag ska sälja henne o köpa en racer ponny.
Fast det har nog sina nackdelar också. ;)

Ska test ditt tips, hur lång tid kan man vänta sig innan det kan märkas nån skillnad?

Nån annan? Vill ha mera tips, jag är nog inte den enda med detta problem

Fodrar just nu med ett foder som är mer energi i än vad ren havre är... :devil:
Åsebro Vinnare heter fodret, används för att få mer "go" i hästen, mer i tygeln. Eller ja, egentligen är det till för högpresterande tävlingshästar, men även till den lata ponnyn...

Hm.. kollade på Mj värdet det låg strax under fibergi elit.
Eliten har 12,5 mj.

Har du ponny, hur mycket får han/hon??

Har ett D-ponny sto, hon får ca 1,2 kg om dagen. Hade nog kunnat ge mer, men jag tycker att hon är lagom nu. Hon är ju iofs aldrig lat eller så, men hon har inte så mkt go eller utstrålning. Men hon har blitt lite bättre nu tycker jag, sen jag började fosra med detta.

En häst som springer sig igenom andra halvan av banan på träning lär ju knappast lida av energibrist. Möjligen är hon omusklad och orkar inte bära sig en hel bana och fuskar istället genom att höja farten. Att hon vill ut till kompisarna på framhoppningen är inte heller ett typiskt tecken på energibrist.

Varför fodra sönder denna häst med kraftfoder istället för att ta itu med de riktiga problemen? Eftersom du inte verkar gilla hästen är ju ett alternativ att sälja henne och köpa en "het" ponny istället?

Det var ju inte mycket snälla saker du hade att säga men jag kan ju bara svara att jag tycker inte att jag fodrar sönder min häst.

Jag försöker få hjälp här på buke och equiterapeft kollar henne regelbundet o hon har bra muskler o inte trasig.

Synd att vissa här aldrig kan säga snälla eller uppmuntrande saker

Jag har inte sagt att hon lider av energibrist utan bett om hjälp :mad:

Och det är VÄLLDIGT trist när folk ska ta allting som kritik. Tant ester skrev ju i princip bara det du sagt redan, fast med lite andra ord. Problemet sitter inte i fodret...är det så svårt att förstå ? Du skrev: Hur mycket energi kan man ge sin häst utan att det blir för mycket...sedan skriver du: Jag har inte sagt att hon lider av energibrist..Så varför ska du då ge mera energi om energin inte brister ?

Om man ber om hjälp så måste man väl tåla att höra sanningar, hur illa man än tycker om dom...och OM man nu redan sitter inne med svarena eftersom inget svar verkar duga...så varför ber man då om hjälp ? Du verkar ju bara villja att man ska sitta och rekommendera olika sorters turbo foder till din häst istället för att ta itu med ett problem du vägrar att inse. Jag tycker ärligt talat heller inte du verkar gilla hästen så mycket eftersom du själv skrev att man kanske skulle sälja och skaffa en racer ponny.

Jag försöker bara vara ärlig o säga hur jag känner just nu.

Tack för att du gör mig ännu ledsnare

Hur lägger du upp dina givor?Får hon alltid samma mängd kraftfoder oavsett om hon gått i skogen på promenad, eller haft ett par dagar med träningspass/tävling?

Att hon är piggare i skogen skulle kunna tyda på att hon helt enkelt tycker att det känns roligare, ELLER kanske att då har hon fått en liten extrados utav den foderstat hon står på, som räcker till för skogen men inte för träning/tävling.

Jag anpassar alltid maten efter hur mycket de har arbetat, med en bas att utgå ifrånProva dig fram.

Häng i ett par veckor eller ngn mån innan du märker om det kan hjälpa, att öka alt minska efter energi åtgång/behov.

/Tolly

Tänk att det var absolut inte meningen, ber om ursäkt då om du blev ledsen..men varför blir du det då egentligen ? Folk försöker ju ge dig en annan synvinkel på ditt problem, men det verkar ju inte som du vill ta emot detta. Om du slutar vara så focuserad just på villket foder du ska ge din häst och ser lite bakomliggande saker istället så kommer ju allt i ett helt annat perspektiv. din beskrivning på din häst stämmer in på ganska många hästar jag känner/känt. en del av dessa ägare har helt enkelt dragit ned på vardagsträningen och tävlat ändå. Hästarna har absolut inte blivit sämre på något vis ute på banorna, bara blivit gladare hästar. Känner en del som enbart hoppar några fjuttiga skutt över några hinder strax före en tävling bara för att kolla läget, och det har räckt. Resten av tiden har träningen skötts i skog och mark utan speciella hårda krav...

Byt ponny med mig, jag har en New forest på 15 år, som gärna lägger i gasen vid hoppning. Visst det går att hålla in henne men släpper man henne ett steg före hindret som man gärna bör göra så kan hon dra fram fart å den tiden om hon är på ett riktigt piggt humör (ofta under bete).
Denna ponny är det fart i kan jag lova, men hon kan även ta det lite lugnare om man ber henne men då måste man oxå be hela tiden, så jag tycker defenitivt att vi kan byta ponny i en månad eller två :angel:

Liknande trådar

Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 208
Senast: isafore
·
Foder & Strö Ja årets hö verkar ju ha väldigt lite protein. Jag har då ett divigande sto och behöver därav massor protein till henne. Jag hade...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 520
Senast: Nominous
·
K
Foder & Strö Hej! Har en väldigt, väldigt lättfödd häst som har jätte lätt att lägga på sig, nästan av att titta på mat ;d fast hon älskar då mat o...
2
Svar
33
· Visningar
2 103
Senast: linnea 82
·
M
Foder & Strö Ponnyn har blivit fet och behöver bantas. Kan nån hjälpa mig att få till en bra sammansatt foderstat. Ponny har lätt för att bli slö...
Svar
6
· Visningar
1 214
Senast: tinaiva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama