Mat efter lugnande?

Asa_S

Trådstartare
Hur länge efter att hästen fått lugnande ska den vara utan mat? Glömde fråga och tänkte hoppa över em-givan men hur gör jag med kvällsfodringen (vid 8-9-tiden ikväll)? Hästen fick sprutan vid 11.30-12-tiden.

Någon här inne som vet?

Sv: Mat efter lugnande?

Jag brukar vänta tills hästen är sej själv igen, dvs inte längre påverkad av det lugnande. Sist väntade jag tre timmar, då fick han iofs inte så mycket, men det viktigaste är ju att hästen är tillräckligt 'normal' så att han eller hon inte sätter i halsen eller liknande när han/hon äter.

Hästen brukar kvickna till efter någon timme, jag brukar vänta 3 timmar efter tandläkarbesök. Det viktigaste är att hästen verkar pigg och vaken.

KL

Oj, då. Min "vanliga" vet brukar påpeka när man åker hem att hästen ska vara utan mat på kvällen/natten, men då har vi varit där senare på dagen (ca 4-5-tiden).

2 timmar säger min ena veterinär, medans min ena klinikvet menar på att de kan äta hö redan på väg hem i transporten (vilket jag dock inte brukar låta dem göra känns för tätt inpå). Det som dock kan vara bra att göra om de fått stor dos är att låta dem röra på sig då tarmrörelsen stannar av av domosedan och kan i vissa fall behöva lite hjälp på traven att komma igång (fick lära mig det för många år sedan av en av mina gamla veterinärer och faktum är att en gång när min ena fick senare på kvällen så slarvade jag då han verkade ha piggnat på bra i boxen vid nattfodringen, dock tog det inte lång tid förrän han började signalera magknip och det var bara att plocka ut och röra på honom, som tur var släppte det direkt då), så ett bra tips kan vara att om hästen bara står i boxen efter det lugnande, så ta ut och låt den röra på sig lite efter den piggnat till innan man ger den mat.

Tyvärr har han fått en avsprängningsfraktur konstaterad så han ska inte röra sig så mycket. Tyckte att han verkade irriterad mot magen nu när jag mockade, hoppas verkligen inte att vi får kolik på detta... Kanske bäst han är utan mat tills imorgon bitti för säkerhets skull?

Han verkar kissa väldigt mycket. 3 ggr på golvet inne på röntgen och tror han kissade två ggr medans jag var ute nu. Är detta vanligt när de fått lugnande? Vet aldrig att jag har noterat det på stoet.

De kissar (och vissa svettas) väldigt mkt av domosedan så det är helt normalt, bara att se till så att de har vatten att fylla på med igen.
Får han inte röra sig alls eller ? Annars kan det ju räcka med några minuters promenad på tex stallplan, att de rör bakbenen stimulerar ju magen så det behöver inte vara någon häftigare rörelse än en stilla promenad. Hellre det än en kolik om det inte är beordrat absolut stillhet.
Jag hade promenerat en stund med honom och sedan gett honom hö som vanligt, inte bra för magen att vara tom heller.

Nej, det är inte sagt något om absolut stillhet, han får gå i liten sjukhage och jag tror egentligen inte att det gör så hemskt stor skillnad om han går litegrann. Han blir väldigt arg om han inte får mat så det är nog större "risk" för frakturen att han inte får någon mat.

Tack för svar, allihop! Såg framför mig en kväll där alla hästar får vara utan mat för att inte han ska stå och veva hysteriskt med frambenen...

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 354
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 527

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024