Mat allargi ...

Nenneh

Trådstartare
Är det någon här inne som vet hur man kollar vad en häst inte tåler??? För ja köpte en isis snart 4 mån sen å förra ägaren säger att han inte tåler all mat för då får han typ astma anfall :confused: Han har blivit klassad att han har kronisk bronkit för det. Så nu skulle jag vilja ha reda på mer info om d å om någon vet om man kan göra tester på han så man vet exakt vad det e han inte tål... För hon e inte i heller 100 på vad d e som utlöst det... Hon tror att d e när hon provade nytt foder till han med alger å så... (Han e en isis) Å han hade sitt första anfall för 2 år sen å han e nu 15 år... Skulle uppskatta all info ja kan få å hjälp :angel:

Sv: Mat allargi ...

Lättast är nog att du kontaktar ett djursjukhus eller en klinik. Allergier kan testas genom blodprov, frågan är om det inte är lättast att helt enkelt ge honom bra grovfoder och inget annat. De flesta hobbyridhästar klarar sig fint på bara ett bra grovfoder (är han COPD-häst kan ju silage vara bästa valet).

Till känsliga hästar föredrar jag att ha en så simpel lösning som möjligt, då är det lättast att hitta utlösande faktorer.

Håller med Lovisaleonora_ att du kanske ska ta kontakt med din veterinär o ta prover.
Och andra alternativ finns, som Lovisaleonora_ sa, silaget kan vara alternativ OCH lösdrift!
Jag hade en gammelmärr, som inte kunde äta torrhö (problem med luftrören) och hon blev bra när hon åt silaget o ännu bra för min nuvarande märr (hon hade lite svårt att hålla hull trots att hon är vbl) och efter en viss tid hostade gammelmärren. Det visade sig att stallet hade för dåligt ventilation. Då blev det lösdriften för damen.
Ännu bra för andra märren då hon blev bättre i bakbenet (mera rörelser dygnet runt året om o musklerna byggdes upp, dock).

Att ha en hosthäst i stallet är en välsignelse (så länge det inte är ens egen). De ger besked om avvikelser i stallmiljö och foderkvalité långt innan andra hästar blir sjuka.

Men det är INTE roligt att äga en, själv hade jag tidigare en COPD-häst, det kräver planering och ofta blir det dyrare eftersom man måste vara petig med foder och stallmiljö nästan in absurdum.

Jo, alla hosthästar är lite olika, dock. Min gammelmärr lever inte längre (hon togs bort för 2 år sedan). Hon kunde inte riktigt stå inne, men hon trivdes ju oxå att vara ute dygnet runt o benen mådde bra av det oxå. Som sagt, det är lite olika. Bästa vore om veterinären bedömer hur man ska göra om det ska tas prover o dyl.

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester... 11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 800
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 901
Senast: Lhas
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 727
Hundhälsa Jag har skrivit här innan om min 5 åriga Border Collie hane som får katastrofal diarré var 4-6 vecka. Vissa gånger är han så dålig att... 2
Svar
20
· Visningar
3 477

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Shop to you drop, del 4
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Tillbaka