något jag vet är att den här uppfödaren även bott i frankrike innan hon kom hit till sverige och där är ju kupering tillåten. Tror även hon bott i sydafrika och där blev fast i boerboeln :smirk:

boerboel är väl ingen skk-godkänd ras så det lär väl inte stämma, eller?

Frågan var väl om kupering och inte om rasen var godkänd? Att SKK går mer uppfödarnas än hundarnas ärenden är ingen större nyhet. Kuperingsförbudet sågs inte med blida ögon och de uppmanade uppfödarna iaf tidigare att fortsätta kupera. :p

Nu är det SKK som inte uppmuntrar åtminstone :crazy: Dom tycker att kuperade hundar vinner för mycket, så från och med 2004-01-01 så får hundar födda senare än 2003-12-31 ej tävlas i något av SKK's sammanhang om dom är kuperade. Har inte kollat upp om man får tävla i inofficiella sammanhang än. I Norge började man med detta för 2 år sedan (Om jag minns rätt) och i Finland för 1 år sedan.

Så om 10 år ungefär kommer vi inte ha några kuperade hundar i utställningsringarna :(

Jag förstår inte riktigt. Jag har aldrig sett att SKK har uppmuntrat lagbrott genom att uppmana sina uppfödare att kupera sina hundar. Det är tom med så att vi har fått brev till vår brukshundklubb som säger att vi skall hålla extra koll på att det inte förekommer brottslig kupering.

Jag kan inte riktigt se att SKK skall beskyllas för kupering då det är uppfödarena som gör ett beslut. I det länkade fallet med boerboel så kan verkligen SKK inte beskyllas då det inte är ras som ligger under SKK.

Om mördarhunden där mastiff om jag har förstått rätt är en av de inkorsade raserna...

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 451
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
722
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 985
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 787
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar