Master 850?

Sv: Master 850?

nja, hon var ju lite svår o hon vi kände att hon helt enkelt inte gillar att bli så "ordentligt" riden utan vill mest ha det lite mys o lite ut i skogen bara. Så hon känner att hon är bäst ungefär o att hon inte har något krav på sig o.s.v. Hon hade lite problem i munnen också, lite svårt för bett. på hackamore gick det super men med bett blev det en annan häst.. :( sommaren 06 sålde henne till Askersund o vi kunde verkligen inte ha hittat ett bättre hem till henne! Nu ska hon snart ha ett föl, om hon inte redan har fått det (: annars går hon mest hemma på "skoj" :)

Jag skulle vilja veta vad "väldigt speciell" innebär. Jag har en Master-avkomma som blir 6 i år, köpte honom förra året. Han är också "väldigt speciell". Han hade gått på lösdrift i 1½ år innan jag köpte honom så en del kan nog bero på det. Han är väldigt arbetsvillig, känslig, ibland t o m lite het. I hoppningen är han en klippa, inte tittig för fem öre. Ute är han inte tittig heller. I boxen däremot så är han lite jobbig, vill bara gosa och när jag ska borsta honom så kan han vara väldigt sur och försöka skrämma mig för att jag ska sluta med det och börja gosa i stället. När han får sin betfor ska man inte vara inne i boxen och pyssla med honom får då kan han göra utfall mot mig. När han bara har sitt hö där går det bra, han kan vara sur och vaktig på maten men inte gå till anfall. Även om han verkar väldigt stursk så är han väldigt känslig, man kan skrämma skiten ur honom om man inte passar sig när man säger till honom.

Vore kul att veta vad ni menar med "speciell" på Master-avkommorna. Undrar om de är lika min häst.

Det där känner jag igen jätteväl! Har en 10-årig valack e. Master. Han kan vara riktig grinig i boxen, speciellt om han äter eller efter jag ridit (har lite bättre humör på morgonen av någon anledning. Och de gånger jag försökt säga till honom ordentligt så har han blivit skiträödd för mig och sen har jag knappt kunnat komma nära honom. Har märkt att det går bäst om man bara ignorerar att han är sur och pysslar som vanligt. Han äöskar däremot när man gosar med honom, speciellt klappar öronen och runt näsborrarna. Då somnar han!

Har även lite problem med sadeltvång. Inte så mycket av själva sadeln, utan mest om jag ska ha på tex ländtäcke efter att jag sadlat honom. Då kan han flyga i luften och skjuta rygg så han nästan sätter sig på baken ibland.

Vad roligt, min somnar också om man håller på med öronen eller smeker honom runt mulen och hakan. Min har inga tendenser till sadeltvång.

Myran hade också gått på lösdrift, i ett par år (har ingen full koll). När vi fick henne var hon inte rider så mycket men vi hade henne ungefär 4 år tror jag.. Hon kunde vara grinig i boxen om hon fick mat, men annars väldigt kelig. Man kunde inte ta i hennes huvud i början men det blev bättre med åren. Hon fick nästan panik så vi tror att det kan ha hänt något när hon stog på lösdrift.. När man red henne var hon svår, det blev liksom inget "flyt" i det hela utan det var så hackigt o hon var tjafsig i munnen.. På hackamore gick hon jättebra, men så fort det kom in ett bett i munnen blev det som om det inte kopplade med några signaler alls. Första halvåret kunde vi inte tränsa henne, de kunde ta 2 timmar så man var ju tvungen att ha gott om tid på sig.. När man väl satt på henne kunde hon bli tjurig o stanna i ridhuset o stoppa huvudet i blommorna eller sargen för att typ "gömma" sig :) nån gång reste hon sig med min syster så dom slog över. (Cissi är väldigt duktig på stegringar efter att ha haft en häst som stog rakt upp hela tiden i över ett år, så det var inte hon som gjorde fel..). ingen balans helt enkelt.. ;)

kan tillägga att hon också var känslig, framförallt i munnen. Hon var också pigg, men ingen ärlig bjudning. (för det mesta inte iaf) :)

låter som väldigt rädda och osäkra hästar som inte litar på sin omgivning och sin ägare. vilket ju stämmer med att master sägs ge nerviga hästar.

precis som med hundar så är hästar som är mat-aggressiva inte egt aggressiva bara väldigt osäkra och rädda, dom försvarar sig.

jag skulle jobba mkt med att bygga upp självförtroendet till en sån häst! och även förtroendet för mig. lära den att jag inte tar bort maten även om jag är i boxen - mata den tex med betforn ur handen.

Har haft honom 5 år nu, så vi känner varandra utan och innan. Men han är fortfarande lika grinig när han äter. Men det blir oftast inga problem i och med att vi vet vart vi har varandra. För övrigt är han inte lättskrämd eller något sånt. Men man vet ju aldrig vad dom har vart med om tidigare heller. När vi fick honom så var han tex livrädd när vi skulle ta på honom utetäcket varje morgon, men det har gått över helt. Det var faktiskt lite konstigt med tanke på att han kom från Norrland, så han borde ju haft täcke på sig tidigare iallfall! ;)

Men kom gärna med fler tips!

Ett annat problem jag har är att han blir väldigt nervös när vi ska tävla. Det räcker att jag ställer upp honom i gången på morgonen och ka börja knoppa så blir han så nervös att han ser ut helst vilja krypa ur sitt eget skinn. Någon som har tips för detta också?

Jag vet inte om du läst vad jag skrev när du säger att det låter som väldigt osäkra och rädda hästar som litar på sin omgivning och ägare. Min häst är hur trygg och cool som helst vid ridning och när jag är ute och går med honom. Om han tvekar för något så behöver jag bara säga till honom att han ska gå så gör han detl. Det råder ingen osäkerhet om vem som är ledare och tryggheten där. Det är bara när han har mat i boxen som han är grinig.

Jag ska prova att mata med betforn som du skrev så får jag se om det hjälper. Han är hur trygg som helst hos mig i boxen annars när han inte har mat där. Det är vid vissa tillfällen som det verkar som att han glömmer bort att det är jag som är där och då gör utfall men hejdar sig när han kommer på att det är jag.

Det vore kul att höra fler beskriva sina Master-hästar!

Har endast positiva erfarenheter. Bland annat är min nuvarande häst en 11 årig valack e. Master ue. Vivaldi
Mkt trevlig häst som älskar att arbeta. Hetsar inte upp sig i onödan, lugn utan att på något sätt bli "seg"
När man ska titta på något han inte sett innan så ska han gärna gå fram o riktigt lukta o titta nära, sen kan han vända o gå därifrån o inte bry sig för fem öre längre. De veterinärer vi har träffat har sagt att han är en ofantligt samarbetsvillig häst. Totalt okomplicerad. Han är ca 164 i manken.

kan även tillägga att jag inte har några som helst problem med dåligt humör vid fodringar eller något sådant. Det är mest att jag väljer att låta honom äta i lugn o ro. Men de gånger man behöver gå in så är det bara att göra det. Han bryr sig inte alls. Man kan göra precis vad som helst utan att han bryr sig

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 784
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Hemmet Hej. Håller för fullt på och planerar för renovering av mitt badrum i min bostadsrätt och är i valet och kvalet om jag ska lägga in...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 167
Senast: Stekspaden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård