Master 850?

Vanilj_hallon

Trådstartare
Hej, fundera på att betäcka vårt Oldenburge sto "Loppan" med Master 850, Nu undrar jag om ni vi hur Master´s avkommor blir? Hur dem är i tempramentet? Mankhöjden ? mm. Lägg gärna in bilder.

Mvh Erika!

Sv: Master 850?

Vi har/har haft några Master avkommor i stallet. Två valacker som har varit ganska känsliga, men lyhörda och snälla och ett sto som är mer känslig och blir lite "blockerad" ibland, hon kan även bli lite tuff ibland. Gemensamt för dem är en mycket mjuk kropp med mycket mjuka gångarter, liksom lite svävande. Här finns en filmsnutt på en valack f.-04 från i höstas http://www.dropshots.com/day.php?userid=91022&cdate=20061112

Nackelen med Master är att han kan ge inkorrekt benställning. Han har 89 i blup på benen och hans far Ceylon har 75. Han är en fantastiskt hingst men jag skulle inte använt honom till ett sto som inte själv är korrekt.

Min erfarenhet av hans avkommor är att de är rörliga och känsliga.

Våran Masteravkomma som var ett sto var otroligt tuff och självsäker men trevlig att hantera och hade väldigt rörliga gångarter tyvärr avled hon som treåring så vi fick aldrig se vad som det skulle ha blivit av henne....

Jag har själv bara positiv erfarenhet av Masteravkommorna. De brukar bli bra gångartsmässigt och har gått MSV A eller högre så småningom. Har jag helt blandat ihop det eller var det inte två Master avkommor med i WC finalen nu också?

Du har rätt, det var två avkommor e. Master i WC finalen, Max 4:a och TipTop 10:a. På något vis har jag lyckats träffa på många trevliga Master valacker, men flera ston efter honom som är mycket tuffa. Alla är känsliga, men stokänsligheten har på de jag vet gått över till argbigga/tuffhet.

Jag har ett Mastersto (ue. Vagabond) f. -94 som avelssto. Hon är T-märkt pga skada som unghäst och därför inte riden så mycket. Blev tyvärr aldrig visad på några unghästtester (det var innan jag ägde henne). Så enda bedömningen jag har på henne är vid stamboksföring med 36 p (7,8,7,7,7). Hon är ganska liten (157 cm) så det var säkert därför hon inte fick så högt på typ. Hon har lätta ganska luftiga gångarter tycker jag själv, men på stamboksföringen fick hon kritiken lite markbunden (vilket jag inte tycker att hon är i vanliga fall).
Hon är ganska nervig och stirrig ibland, men har blivit trevligare med åren i temperamentet. Så det är ju svårt att veta hur mycket det är arv eller uppfostran. Hennes två avkommor har båda fått ett bättre temperament. Hon har ett mycket bra möderne och det i kombination med att jag tycker Master är en mycket intressant hingst gjorde att jag köpte henne.

Du hittar bilder på henne på min hemsida http://medlem.spray.se/stommen klicka på Myrra.

Det är ju alltid svårt att säga.. Stoet gör ju en del. Men i genomsnitt så brukar de vara väldigt tuffa i sitt temprament och hårda. De flesta rör sig bra. Men som sagt, stoet gör lika mycket som hingsten. Det glömmer många!

Jag har ingen avkomma som är direkt efter Master, men 4 st som har honom som farfar, och de är genomgående mer eller mindre nerver(en som knappt är nipprig, de andra desto mer), ett tydligt genemsamt drag hos alla, plus från bra grundgångarter till supergång. Den med lugnast temperament har en stabil dartmoormamma.

Red en Masteravkomma i ca ett år innan, Han var 6 år gammal, absolut härligaste häst jag nogpnsin träffat. Han var cool (lugn), mycket fina gångarter och ett sånt härligt psyke. Älskade verkligen att jobba.. Tyvärr togs han bort p.g.a väldigt envis kotledsinflammation i alla fyra benen..

R.I.P..

Jag kommer att ta föl på ett Mastersto jag är väldigt förtjust i! :love: Proprotionelig och ganska lätt byggnad, lång hals som dock kunde vara bättre välvd, ngt oädelt huvud, ngt veka kotor och lite uttåttåad vä fram. Rör sig mkt bra i alla gångarter med elasticitet och mycket luft i, rör sig mjukt och smidigt, är läraktig och intelligent under ryttare. Kunde ha ännu bättre arbetsiver men det beror nog på hennes bakggrund snarare än arv. Rätt lugn och sansad, väldigt lagomt framåtdriv. Hoppar faktiskt någorlunda!
Jag rekommendera Master starkt men skulle inte sätta honom på ett sto som inte själv var väldigt korrekt i sina ben och inte heller använda honom om jag vill ha en väl hoppande avkomma- det är gångarterna han excellerar i.

Vart finns Master nu? Hur hög dräktighetsprocent har han? Hemsida?

De jag har träffat (föl och unghästar) har varit trevliga (åt fega hållet) och rört sig trevligt.

min syster har haft en häst efter master, hon var ca 165 cm. Han brukar ju ge väldigt fina avkommor, gällande gången. våran fick precis likadan rumpa som honom ! :)

MEN, vad jag har hört så är väldigt många av avkommorna nerviga, våran var Väldigt speciell.. Men visst, alla behöver ju inte bli det men jag har hört väldigt många som har blivit det. beror ju också på mamman :)

lite bilder på "Myran".
http://www.pixbox.se/alb436851

Master står i England i år och kommer inte att finnas tillgänglig ens via transport-sperma. Trist, men det var svaret jag fick av Pia. Han KANSKE skulle finnas tillgänglig nästa år, men det var inte alls säkert.

Detta lät nästan precis som en beskrivining av mitt gamla mastersto. Med tillägg at min kunde var vara vääldigt tittig och flippa ibland.

jajjamensan! första o förmodligen sista tävlingen i hennes liv ;)

Hejsan :) Här kan jag nog bidra med något känner jag! Jag har ett Master sto. Hon blir 3 år i år. angående temeprament tycker jag att det är alldeles perfekt. Hon har världens arbetshuvud och är alltid laddad till tusen när man ska göra något nytt. Dock måste man komma på nya övningar och uppgifter så gott som varje gång man handskas med henne, annars blir livet tråkigt vet ni väl! ;) Jag har precis ridit in henne själv och det gick som en dans. Har aldrig fått panik över nya grejer utan tycker mest att det är roligt och spännande. Hon verkade tänka "nämen hej matte sitter du där uppe?" första gången jag satt upp :) I stallet är hon väldigt snäll och hon älskar alla de andra hästarna i stallet. Jaccuzzi (som hon heter) är alla hästars bästa vän i stallet. Jag vet ju såklart inte hur mycket Master det är i hennes temperament eftersom hon faktiskt har en mor också ;) Men det jag har att säga om min Master avkomma är bara positivt! kan slänga in en bild på henne också så att du kan se exteriört.

18646696.jpg

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 784
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Hemmet Hej. Håller för fullt på och planerar för renovering av mitt badrum i min bostadsrätt och är i valet och kvalet om jag ska lägga in...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 167
Senast: Stekspaden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈