Måste uteboxar var helt stängda?

axel

Trådstartare
På förekommen anledning så anser tydligen Länstyrelsen att man måste kunna stänga överdörren i en engelsk box.

Är det så?
Låter märkligt o ett uttalande att- jo men det kan snöa in på hästarna- trots utskjutande tak samt att boxarna är 4 m långa o boxdörren 110 cm.

Hur kan man då i nästa stund tillåta lösdrift eller ska hästarna lära sig att öppna dörren o då även stänga den efter sig;)

Samma inspektör ansåg att inte ens unghästarna fick vara ute mer är 11h. i sträck- kan inte ens sina egna regler.

De verkar heller inte veta skillnaden på varm o kallstall- oisolerat/ isolerat då det är värmen som gör att ventilationen måste vara annan.
Mekanisk ventilation stänger nästan ner sig självt när tempen går ner till svinkallt- av en anledning.

Sv: Måste uteboxar var helt stängda?

Vid inspektion hos mig fick jag beskedet att vintertid skulle överdörr vara stängd, samt installera en fläkt för friskluft!!!!! Trots att jag förklarade att överdörren inte varit stängd sen vintern 1982 pga snöstorm 7 dagar i rad, så enligt inspektör var det endast att följa hennes order. Kontaktade då SJV och fick där svaret av en mkt trevlig person: vad är det för knäppskalle som kommer med ett sådant påstående, finns ingen regel som säger så.
(nu sålde jag det stället och flyttade senare, men nya ägaren envisas med att ha överdörr öppen än så länge.......).

*kl*

Jag tycker verkligen att alla som får konstiga och felaktiga direktiv av inspektörer ska gå vidare med det. Kolla med SJV och kämpa för sin sak.
En del inspektörer kommer med de mest orimliga påståenden och krav och det är nog viktigt att det belyses i varje enskilt fall.

KL
Tack båda ni för svar.
Jag har just läst regler för häst o när man läser de så låter det som noviser ska utföra besktningen- som folk som har sina uppstallade i gamla traditionella stallar eller folk som aldrig haft egen häst- ridskoleryttare:D

Ganska mkt av eget tyckande, erfarenheter

Jag hittar inga regler för annat än att man ska ha tillgång till box.
Det står ingenstans att den ska gå att tillsluta hermetiskt.

Nu gäller detta inte mig utan två vänner som har nybyggda uteboxar i länga eller ska vi säga stall utan stallgång o direktutgångar från var box med delade dörrar.
Den ena tog bort överluckorna när ventilatiionen godkänds av en som nu har slutat sin tjänst o som nu helt plötsligt inte godkändes av nästa...
Oisolerad utelänga.

Ska man behöva bygga om var gång nästa kontrollant hittar på ngt som den anser vara viktigt- petimetrigt:confused:

Allt verkar vara väldigt godtyckligt o sunt förnuft verkar inte råda.

läste btw att stalldörrarna helst skulle vara 140 cm utan att ha 2 dörrar.
De verkar inte kunna ngt om gångjärns hållfasthet.

Be din kompis säga att det är enhästarslösdrifter om inspektören krånglar!

En inspektör krävde en gång av min kompis att hon skulle sätta tennisbollar på hornen på sina två afrikanska getter och bygga en öken till dom....

Jag tycker väl iof att det är en god idé att kunna stänga överdörren, om det blåser och regnar/snöar på tvären. I en lösdrift kan ju hästarna välja var de vill stå, och undvika vindfång.

kl

Får sådana där åkerspöken till inspektörer verkligen betalt för uselt jobb?
Och vad är det för ufon som utbildar dom??

AM

Det är väll självklart att getterna ska ha en öken samt en SOL Lampa :idea:

Dom måste juh känna sig hemma :D

Aldrig aldrig aldrig att jag hade stängt den övre boxdörren på en engelsk utebox. Däremot hade jag tjocka boxgardiner som jag kunde dra för när det var snöstorm och hästarna stod i uteboxar. Men då drogs de inte helt för, utan det var ca 30 cm glipa så att de kunde sticka ut sina huvuden. Taket hade en meters överhäng. Hästar är av naturen klaustrofobiska och tycker inte om att bli inlåsta i en låda. Det borde en djurskyddsinspektör veta.

Om jag inte minns fel så ska man ha tillgång till ett utrymme som kan värmas upp om det skulle behövas. Men det går ju att lösa utan att det behövs göras permanent.

"Ha ett särskilt utrymme för sjuka hästar
Sjuka hästar ska kunna tas om hand i ett närbeläget utrymme där djuren vid behov ska kunna hållas lösgående individuellt. Utrymmet för sjuka hästar ska ha ett klimat som hästarna är vana vid. För hästar som går ute under den kalla årstiden ska utrymmet för sjuka hästar kunna värmas upp eller på annat sätt vara anpassat så att hästarnas behov av termisk komfort tillgodoses. Utrymmet för sjuka hästar ska minst ha de minimimått som gäller för box."
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/hastar/stallmiljo.4.1cb85c4511eca55276c80002415.html

Senast ändrad:

Hänvisa till exempel till Kungsgårdsstallet på Strömsholm. Det har öppen nock som inte går att stänga så trots att de engelska boxdörrarna stängdes så snöade det in i stallet på hästarna :D

Hänvisa till exempel till Kungsgårdsstallet på Strömsholm. Det har öppen nock som inte går att stänga så trots att de engelska boxdörrarna stängdes så snöade det in i stallet på hästarna :D
Det är väl det som klassas som god ventilation.:D

tydligen får ventilationen inte kunna regleras- såsom öppnande av fönster.

M a o ska ev. mekanisk/ elektrisk vent. vara oreglerbar- samma oavsett om det är orkanvindar i minus 30 med vågrätt snöfall.

Synd att det behövs regler som sedan fastnar i ngn byråkratisk anda som kontrolleras av ej kompetent folk. Ett jäkla virrvarr.

kontrollera det som bör kontrolleras!

tänker på fallet där djur har farit illa i 26 år innan ngt har hänt.

Jag stänger mina luckor... för att inte ströet ska bli blött:o
Det är ingen risk att hästarna skulle stå i dörrhålet vid oväder. De vill vara inne! De som får.

Jag läste oxå att hästar inte tål drag- ngt som jag trodde att man har omvärderat.:confused:
Att de inte gillar när det blåser o ställer sig som vindflöjlar ute är en sak, men... hur är det med draget?
Vad kan hända... egentligen?

Jag tycker väl iof att det är en god idé att kunna stänga överdörren, om det blåser och regnar/snöar på tvären. I en lösdrift kan ju hästarna välja var de vill stå, och undvika vindfång.
Om det räcker med 3 väggar o tak, så ser inte jag att det skulle vara ngt egentligt vindskydd alls. Är det "ligghall"? Blåser det nordan får de stå bakom byggnaden utan tak.

Det där med drag vet jag att Karin Morgan på S-holm har forskat i. Orkar inte googla nu men om jag minns rätt så testade hon genom att på nåt sätt mäta muskelfibrerna och kom fram till att inte ens punktmarkeringen av utblås av en dammsugare konstant på en muskel gav några mätbara skador. Så drag är ingen fara. Nu var det ju 7 år sen jag gick hippologen men vissa saker minns jag allt än ;)

Så varför är man då inte uppdaterad?
Det stog om drag på flera ställen, men sen kan hästar stå ute i storm mer eller mindre.

Ju mer jag läser så ser jag bara dubbelmoral.

Det där med drag vet jag att Karin Morgan på S-holm har forskat i. Orkar inte googla nu men om jag minns rätt så testade hon genom att på nåt sätt mäta muskelfibrerna och kom fram till att inte ens punktmarkeringen av utblås av en dammsugare konstant på en muskel gav några mätbara skador. Så drag är ingen fara. Nu var det ju 7 år sen jag gick hippologen men vissa saker minns jag allt än ;)

Det stämmer. Var på föreläsning med Mikael Ventorp för inte alltför länge sedan (i år) och han sa att man har testat med direkt drag på friska hästar och man kan inte uppmäta att musklerna kyls ner. Han menar på att drag är ofarligt (för friska hästar) och han rekommenderade att man öppnar upp så mycket man bara kan i alla stallar oavsett ventilation (dvs gärna öppnar fönster, luftinsläpp osv).

Lärde mig mycket av honom och omprövade själv en hel det av vad jag trodde innan!

Om det räcker med 3 väggar o tak, så ser inte jag att det skulle vara ngt egentligt vindskydd alls. Är det "ligghall"? Blåser det nordan får de stå bakom byggnaden utan tak.

Så är det, vår ligghall 10*10, högt i tak o med 2 utgångar blåser det ganska friskt igenom:D, blåst o skugga, perfekt för insektsdagar på sommaren.

Regnskydd är det för att det är så stort att det finns någonstans där det inte regnar, även omdet skulle blåsa in lite på sned, jag antar de vill ha överdörr på utebox därför- hästarna är instängda och kan inte flytta så bra?

Så är det, vår ligghall 10*10, högt i tak o med 2 utgångar blåser det ganska friskt igenom:D, blåst o skugga, perfekt för insektsdagar på sommaren.

Regnskydd är det för att det är så stort att det finns någonstans där det inte regnar, även omdet skulle blåsa in lite på sned, jag antar de vill ha överdörr på utebox därför- hästarna är instängda och kan inte flytta så bra?

Va? F-n jag blir galen, vi fick inte bygga med två öppningar trots att varje öppning skulle vara 4 meter bred och 3,5 meter hög... Nä för det måste vara tre hela väggar och en hel sida som öppning....

Vi har bara en på vår länstyrelse som godkänner byggnation och de flesta säger att han är såå bra såå bra men jag får tusan nippran snart. Roligt var att vi tänkt använda grövre virke att bygga med än han kräver, ett poäng till oss 'visselvissel'

Gira

Men jisses, det rekommenderade sättet att bygga en ligghall är ju med fyra väggar och minst två öppningar!

Liknande trådar

Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
13 008
Anläggning Funderingen kring nytt stall och boxfrågan har i mitt huvud just nu stannat vid uteboxar. Med ett gäng praktiska frågor i följeslag...
Svar
14
· Visningar
3 944
Senast: lillkillen
·
Träning Nu vill jag ha lite tips o råd från er som är vana vid uteboxar. Vi har byggt en länga på 3 uteboxar med delad lucka(med glas så de ser...
2
Svar
26
· Visningar
3 441
Senast: anonym78
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar