Måste tyvärr avliva stoet

Ela

Trådstartare
Ja nu är mina farhågor bekräftade. Stoet mår definitivt inte bra och behöver få avsluta sina dagar så fort som möjligt. :cry: Dock har jag lite tid på mig och hon behöver inte avlivas akut.

Nu vill jag ha tips och råd från alla er som tyvärr varit med om likande situationer.

Fölungen blir två månader den 22 sep.

Hur gör jag det enklast för fölungen, ska jag försöka dela dom lite smått nu? Vad finns det för foder ? Vet sa att jag måste försöka få henne att äta kraftfoder ex kraft groov men visst finns det bättre fölfoder? Hon pratade även om kraft milk men att det kan vara svårt att få en såpass stor fölunge att dricka det.

Och sen hur löser jag själva avlivningen så smidigt som möjligt för både henne och föl.

Jättetacksam för alla tips!

Sv: Måste tyvärr avliva stoet

Krafft Milk är ett bra foder och om du tar bort stoet snabbt och inte ger fölet tillgång till annan mat eller vatten så går det förhållandevis lätt att få den att dricka av det när den blir hungrig och törstig. Det är inte heller så lätt att få en så ung fölunge att äta kraftfoder. Om du bestämmer dig för att använda det så börja med en gång med att beställa hem det. Tillverkningen avslutas snart för den här säsongen. Det finns i spann och i säck. Till ett halvblodsföl går ungefär en till två säckar i månaden. Lite beroende på matlusten hos fölet.
Det finns bättre kraftfoder till föl som innehåller mjölk. Krafft Grov är inget bra alternativ alls. Men vad som blir bäst för er beror lite på vad som finns att få tag i där du bor. Här så finns en mycket bra tråd om just fölfoder, för som du ser så är du inte ensam om att ha råkat ut för det här. http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=783045&highlight=f%F6lfoder

Hur man bäst gör vid avlivningen vet jag inte för i mina fall så har det handlat om väldigt akuta saker där stoet dött eller det bara har varit till att avliva. Men om fölen har fått vara kvar i flocken som de är vana vid har det ändå gått väldigt smidigt. Fölet har snabbt anpassat sig och gått med flocken.

Det viktigaste du ska tänka på är att fölet ska bli en stor häst och ska därför behandlas som en stor häst redan nu. Även om det gör ont i en när man ser den här lilla stackaren. Så måste den ändå präglas som en häst.

Tack för svaret :bow: Har kikat runt på lite olika foder men vi har dåligt med leverantörer här omkring. Dynavena går att få tag på men de va ett väldigt dyrt foder. Mustangs foderrådgivare rekomenderade deras breed samt lamm mjölk :confused: Väntar på att kraffts foderrådgivare ska ringa upp mig.

Men hur hade ni gjort, ska jag börja att vänja av henne lite nu eller ska hon få gå med mamman så länge som möjligt :confused:

Fy va jobbigt detta är :cry:

Det är ju klart att det bästa är att hon får vara med mamman så länge som möjligt. Men det får ju inte heller gå ut över stoet. Nu vet jag ju inte anledningen till att hon ska tas bort eller hur lång tid det dröjer innan det är dags.
Men som det gått till i mina fall så när fölen sett stoet ligga livlöst har de av egen fri vilja lämnat kroppen utan något. Så jag hade lite smått börjat vänja in fölet på mjölk i spann medans mamman levde och om möjligt låtit fölet vara med vid avlivningen. För att så fort fölet var redo återgå till det som är de vanliga rutinerna för ungen.

Har också funderat på om det är bra för fölet att vara med vid själv avlivningen och få se att mamman faktiskt är död.
Mamman har antagligen långt framskriden malingt melanom som angripet de inre organen. Hon är trött, orkeslös och mager, dessutom har hon svåra luftvägsproblem.

Pratade just med Krafft och dom rekommenderar kraft milk samtidigt som man fodrar med groov 125.
Men jag har hört att groov inte är det bästa för så små föl :confused:

Ska kika lite mer på tråden jag fick i länken.

Och jösses va dyrt de va med milk en sån säck kostade drygt 1000 kr och kommer att räcka ungefär 2 veckor :crazy: Finns det något alternativ?

Jag har tackochlov inga egna erfarenheter, men jag vet att ameo har och hon brukar rekommendera fölpellets.

Hoppas att hon kliver in i tråden.

Krafft förespråkar Groov för att de inte har något bättre alternativ. Groov är dock ALLDELES för svårsmält för fölets tarm. Tarmfloran klarar inte av att spjälka det.

Enda alternativet till fölmjölk (finns några olika fabrikat, priserna är ungefär desamma) och senare fölpellets är att du hittar en amma som tar sig an fölet.
Det är väldigt kostsamt med konstuppfödning av föl, tyvärr. Mitt lilla shettisföl kostade mig nog nära 10.000 bara i mjölk + fölpellets under sitt första halvår...

tillägg:
Hittar du ingen återförsäljare så tror jag sälkert att du kan få grossisterna att skicka direkt till dig. Det kostar lite frakt, men det ÄR värt det eftersom man vet att fölet får i sig vad det behöver.

(hej cirkus ;))

Senast ändrad:

En sak till.
Ett av de föl jag fått föda upp på pellets hade mamma som skulle opereras. Där gjorde jag en snabbavvänjning genom att låta honom gå kvar i hagen med sina kompisar och ta in mamman på nätterna.

Hur har du det med kompisar till fölet, det är jätteviktigt att hon får lära sig att bete sig av en häst, att fostras av andra hästar!

För att få i fölet mjölkersättningen har jag tagit en spruta och sprutat in det i munnen på fölet först, så att det vänjer sig vid smaken. Min första som fick fölmjölk var 6 veckor gammal...

(jag har haft 3 konstuppfödda, från olika åldrar)

Jag fick avliva mitt sto när fölet var 7 veckor, om du kan låt stoet leva så länge som möjligt. Detta var en av de värsta saker vi har gjort och det krävdes arbete 24 timmar/dygn första veckan.
1. Du måste ge fölet Kraaft mjölk tills det är 4 månader minst för mig blev det en kostnad på 5000:-
vi gav mjölken i hink ca 4-5 ggr/dag
2. Krossad havre och ett fölpellets, mitt föl stod på box om nätterna och vi gav henne ca 2 kg under natten som hon petade i sig. Groov är inget fölpellets!
3. Hon måste ha en vuxen kompis som fostrar henne, det är bland det viktigaste av allt.
Vi hade ett halvblodssto som mist sitt föl som gick med henne tills hon var ca 6 månader.
Låt ditt sto gå med fölet så länge hon bara orkar och kan, om hon inte är akut sjuk låt henne leva tills fölet är 4 månader då kan du avvänja utan problem och utan att krångla med mjölk.

Jag skulle aldrig ge mina föl lamm mjölk eller grismjölk eller liknande.
Det föl vi födde upp var en ridponny och hon är i dag en dräktig treåring som aldrig har haft problem med sitt sociala liv. Hon fick en bundskompis i vårt halvblodssto som skyddade henne och tillrättavisade henne.

Vi avlivade vårt sto ganska akut så fölet blev väldigt hastigt av med sin mamma, idag hade vi låtit fölet vara med vid avlivningen för att hon skulle sett stoet dött, vilket hon aldrig fick.

Vårt föl sörjde sin mor länge, hennes ögon var som att dra ned en svart rullgardin, hon blev också första tiden riktigt ilsken på hela sin omgivning. Detta gick såsmåningom över, men hon har alltid varit en väldigt allvarlig ponny som sällan leker( Jagvet ju inte om hon hade varit sådan om inte detta hänt).

Det viktigaste är att fölet kan äta den mat hon ska ha, sen är det jättesvårt att byta, och att hon har en vixen kompis som tar hand om henne och ger henne trygghet. En människa kan aldrig ersätta en häst!
Det är också väldigt dyrt att föda upp ett föl utan mamma!

Senast ändrad av en moderator:

Jag anser att du ska göra på ett annat sätt än de övriga som svarat.

Så här års finns det mängder med ston som har föl som är dags att avvänja.
Leta reda på ett sånt sto, som dessutom man vet är snäll, trevlig och gillar andra föl.
Sen flyttar du bara fölet till den nya morsan, och när du ser att det funkar avlivar du stoet.

Föl är ofta så "tuttesugna" att de utan vidare testar att dia ett annat sto, eller för all del, sina kompisar.

Helt klart det lättaste sättet.

Har faktiskt själv ett snällt ponnysto som har ett hingtstföl på 5 mån vid sidan, kanske skulle fölet få dia på henne ?

Här fick jag en tankeställare.

Testa.

När jag avvänjer så föröker ofta fölen dia på andra morsor. (Jag har 10 ston med föl, och avvänjer genom att flytta bort 2 morsor från flocken åt gången.
De som avvänjs tar ofta nån "tjuvslurk" från nåt annat sto om tillfälle ges.

Tack alla ni som svarat :bow:

Jo att de blir dyrt de har jag räknat med. Jag har hittat en Dodson & Horell föl pellets, enligt försäljaren var detta ett bra foder. Om fölet åt detta ordenligt behövde jag inte ge mjölk så länge utan kan ganska snart fasa ut mjölken.

Tanken är att fölet ska få gå kvar i flocken med avelston och föl, så sällskap kommer hon att ha.

Jag har faktiskt också sett något liknande.

Ett sto som just fått sin egen unge avvand och träffade ett nyss avvant föl. Vips så diade den "lilla" på stoet.

Till TS, det är jättebra att du har en flock med flera ston/föl. det vore ju allra bäst om ngt av de andra stona kunde ta den lilla till sig. Kanske ponnystoet ?

Jag tror att detta kommer att gå bra. Även om det är jättetråkigt med stoet du måste ta bort.

PROVA om ponnystoet låter fölet dia.
Mitt tips är att du ändå påbörjar avvänjning genom att ta bort mamman från hagen. Då lär fölet börja leta på det andra stoet (eller de andra, fanns det fler fölston? Fölet lär välja själv om möjligt...)

Jag har också haft fölmärrar som låtit andra föl dia.

D&H är bra fölpellets.

Ja funderar på om jag ska låta fölet gå med ponnystoet och shettisen på lösdriften. Jag har ett sto med föl till men är ytterst tveksam att hon får dia på henne, då hon är en ganska grinig dam.

Jag har även ett sto som gått tom förra året som garanterat tar sig an henne som extra mamma men hon får ju ingen man där däeför kanske möjligheten att ha henne med ponnystoet är bättre.

"funderar"

Nu har jag iaf beställt foal creep pellets från D&H de var jättegulliga och skulle skicka hit det, eftersom det inte finns hos min återförsäljare i närheten.

Men ni tycker att det bästa är att dela på dom redan nu halva dygnet?

Hur hade ni gjort vid avlivning? Ska fölet vara med eller inte?

OM du kan göra en avvänjning och fölet funkar bra i flocken, ser jag ingen anledning att låta fölet se sin döda mamma.

Ärligt talat, låt fölet prova på båda stona, det kommer visa sig om någon av dem tillåter att hon diar. Ibland kan man bli förvånad...

Jag hade börjat så snart som möjligt att dela dem några timmar i stöten. Vet inte hur länge till du kan ha kvar stoet, ju längre desto bättre naturligtvis. Planera en successiv avvänjning så att du ökar den delade tiden stegvis, tills hon kan vara helt utan mamma - lagom till stoet ska avlivas.

Nu har jag börjat att dela på dom på eftermiddagarna, och det har fungerar över förväntan. Mamman verkar inte ha så mycket ork och det känns nästan som hon tycker det är skönt att vi tar fölungen i från henne ett tag.

Fölet har gått ihop med ponnyerna och redan blivit bästis med yngsta dotterns shettis. Hon har även försökt att dia shettisen men eftersom det är en valack har hon inget att hämta där. :D

I går petade hon i sig en del lucern pellets, på mån eller tis bör jag ha fölpelletsen från D&H, ska bli spännande att se om hon äter den.
Vet sa att om hon äter ordentligt utav fölpelletsen bör hon klar sig på det och fri tillgång på lucern OM hon bara dricker ordentligt.

Vad bra att det tycks fungera. Du gör helt rätt !

Hoppas att lillan tycker att fölpelletsen är god. Och att mamma orkar hålla ut en liten extra stund. Jag tycker så synd om er.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 957
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 022
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 321
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 508
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka