Måste ta del av fsk klass 5 d/v eller inte alls?!

Sv: Måste ta del av fsk klass 5 d/v eller inte alls?!

ja, otrevlig, snäsig och snarstucken. Ingen man vill lägga särskilt mycket tid på att förklara för och komma med råd till.

Undrar vem det är som kommer med påhopp?? Snälla sluta kritisera TS och håll dig till vad tråden handlar om.

Jag har full förståelse för TS och det har kommit fram väldigt varierande svar vilket gör att man självklart ifrågasätter!

Så med andra ord varierar det i olika kommuner så det är där man ska kolla.

Vad härligt med Australien! Och vad bra att det var så lätt att ordna med förskoleklassen :)

Ang din stavning och din bökiga iPad så läste jag hela inlägget med lite australisk brytning, lät perfekt ;)

Jag har bett om ursäkt för det och även förklarat att jag inte har försökt vara otrevlig utan snarare tydlig då svaren hela tiden gått till att handla om min dotter (som jag inte vill dra in i diskussionen).
Jag har också förklarat att jag tagit illa vid mig och blivit ledsen.

Ändå känner du att du måste sticka in med två inlägg till för att trycka ner lte extra (trots att du inte vill lägga ner tid på tråden).

Det tycker jag är rätt småsint och elakt av dig!
Vad mer begär du av mig, då jag har bett om ursäkt?

Tack för ditt svar! :)

Ja, det verkar variera mycket. Men mest förvånad blev jag ändå att min dotters nuvarande förskolelärare (på dagis) inte tyckte att det som jag fått höra på mötet stämde.
Men v. 32 tror jag att jag får veta lite mer, så jag får väl hålla mig till tåls. Men jag ska se om jag kan ringa till kommundelskontoret idag.

Jag har förstått det som att förskoleklass är frivilligt men när man väl har sagt att barnet ska gå där så är närvaro obligatoriskt. Ungefär som gymnasiet. Vi hade dock inte valet att låta barnen gå kvar på vanliga förskolan om vi ville utan skulle inte barnet gå i förskoleklass så fick man vara utan barnomsorg. Nu är ju detta ett tag sedan så jag hoppas att de har ändrat det.

*knapplån*
Hos oss för barnen plats i förskoleklass, och vill dom sedan vara ledig någon dag så är det okey!
Att vara ledig en dag i veckan påverkar knappast kompisskapet, så är det ju på "dagis" Alla barn är inte där alla dagar.
Att barn däremot missar "undervisning" är sant, och då hänger det på föräldrarna att vara engagerade, och vilja hjälpa barnen att hinna ikapp i alla fall.
Barnen får ju bli sjuka under terminen, det skulle ingen slänga ut dom för, då förstår jag inte varför dom inte skulle vara lediga ibland?
Gör som ni känner för, oftast brukar barnen tycka att Förskoleklass är så kul, att dom sällan vill stanna hemma, om det inte är en kul resa, eller så.

* Jenny *

Lite så fattade jag det på både fritidsledaren och den nuvarande förskoleläraren (på dagiset) som du skrev. Att man inte längre har kvar sin plats på förskolan och vill man inte ta del av förskoleklassen så erbjuds ingen annan barnomsorg.

Men nu har ju flera i tråden sagt att det inte är så, utan att man visst får ha kvar plats på förskolan fram tills de börjar åk 1.

Annars är det ju helt galet!!! Då blir man ju "tvingad" till skolplikt om man inte kan ordna barnpassning själv. Vilket såklart blir konstigt då det inte är skolplikt :meh: (blev lite snurrigt när jag skrev, men du fattar säkert)

Jag har alltid älskat Norrland, så det kanske blir en flytt till Lappland inom snar framtid ;)

Det verkar vara lite olika strängt på olika ställen i landet. Vi bor i en liten by med en liten skola i (99 elever från fsk klassen - åk 6). Det kanske inte är så strängt här som fritidsledaren fick det att låta, hon kanske bara inte vågade lova för mycket utan att ha pratat med läraren först?!

På det ena eller andra sättet löser det sig säkert :) och mycket riktigt som du skriver så kanske min dotter vill vara där alla dagar (om vi inte lockar med legoland eller nått :p )

Jag har alltid älskat Norrland, så det kanske blir en flytt till Lappland inom snar framtid ;)

Det verkar vara lite olika strängt på olika ställen i landet. Vi bor i en liten by med en liten skola i (99 elever från fsk klassen - åk 6). Det kanske inte är så strängt här som fritidsledaren fick det att låta, hon kanske bara inte vågade lova för mycket utan att ha pratat med läraren först?!

På det ena eller andra sättet löser det sig säkert :) och mycket riktigt som du skriver så kanske min dotter vill vara där alla dagar (om vi inte lockar med legoland eller nått :p )

Du är så välkommen till mina trakter! 46 elever från Förskoleklass till 9:an.
Men en toppenskola!!!!! Vi behöver fler elever!

* Jenny*

Toppen! Så fort jag lyckats byta bort min två känsliga faraohundar mot två siberian husky så kommer vi ;)

Jag hoppas att inte mitt svar var ett utav dom svaren du tog illa upp av det var i så fall inte min mening.
Jag ville bara skriva hur jag tänker och hur jag hade gjort.

Lycka till och hoppas att allt löser sig till det bästa för er!
Mvh Araben som är överlycklig över sitt 7 till halv fyra jobb.

Tack ska du ha :)

Hoppas att jag lyckas få ett jobb med liknande tider som dina :)

Jag jobbar som förskoleklasslärare och kan tala om hur vi har det.
Varje år är det en eller flera elever som är hemma antingen lite då och då, eller en dag i veckan (oftast en bestämd dag) VARJE vecka.
Vi ser inga som helst problem med det, utan tycker att det är jättebra att föräldrarna passar på när det ännu går att göra så, sedan börjar ju skolplikten.

FSK (förskoleklass) har inte skolplikt vilket innebär att eleverna inte är tvungna att vara där. Bara för att man valt att ha sitt barn i FSK så betyder det inte att det måste vara där 100%, det blir liksom inte skolplikt bara för att man har valt att ha sitt barn där. Det är inte antingen eller, FSK-året är ett år då man faktisk kan göra både och, alltså både vara där eller välja att vara ledig när man vill.
Sedan kan såklart pedagogerna ha en ÖNSKAN om att det är bra att "Kalle kommer på måndag eftersom vi skall göra en utflykt som vi sedan skall ha tema om", eller "vi ser att Kalle har behov att att ta del av just den här undervisningen som vi har just på tisdagar kl 10." Men de kan aldrig tvinga er att vara där!
Fast som jag tolkar dig TS så tror jag inte att det skulle vara ett problem för dig att lämna honom vid sådana situationer som jag gav exempel på.

Man skall inte heller lämna in någon ledighetsANSÖKAN till FSK, man meddelar bara att barnet skall vara ledigt. Som pedagog (eller rektor) har man ingen rättighet att säga nej till ledighet i FSK, det har man i skolan.

Hos oss funkar det jättebra att vissa elever är borta någon dag varje vecka. Skulle det sociala eller undervisningen i FSK stå och falla med att en elev är borta 1 av 5 dagar i veckan så tycker jag att pedagogerna behöver se över sin verksamhet.

Lite så fattade jag det på både fritidsledaren och den nuvarande förskoleläraren (på dagiset) som du skrev. Att man inte längre har kvar sin plats på förskolan och vill man inte ta del av förskoleklassen så erbjuds ingen annan barnomsorg.

Men nu har ju flera i tråden sagt att det inte är så, utan att man visst får ha kvar plats på förskolan fram tills de börjar åk 1.

Annars är det ju helt galet!!! Då blir man ju "tvingad" till skolplikt om man inte kan ordna barnpassning själv. Vilket såklart blir konstigt då det inte är skolplikt :meh: (blev lite snurrigt när jag skrev, men du fattar säkert)

Nja riktigt så är det ju inte. Om du tackar nej till Fsk-klass så har du heller ingen dagisplats. Detta måste ansökas om och man ska ha väldigt starka skäl till detta, tex grava språkstörningar etc där det gynnar barnets utveckling att gå kvar ett år till. Oftast börjar dessa barn i fsk-klass efter ett extra år och inte i ettan.

Varför ha sitt barn kvar på dagis när de andra börjar FSK-klass?

Däremot är det ingen som kan säga nej till att du vill ha din dotter hemma en dag i veckan. Som sagt det är ingen skolplikt.

Maria som har jobbat som Fsk-lärare i Fsk-klass i 17 år

Nja riktigt så är det ju inte. Om du tackar nej till Fsk-klass så har du heller ingen dagisplats. Detta måste ansökas om och man ska ha väldigt starka skäl till detta, tex grava språkstörningar etc där det gynnar barnets utveckling att gå kvar ett år till. Oftast börjar dessa barn i fsk-klass efter ett extra år och inte i ettan.

Varför ha sitt barn kvar på dagis när de andra börjar FSK-klass?

Däremot är det ingen som kan säga nej till att du vill ha din dotter hemma en dag i veckan. Som sagt det är ingen skolplikt.

Maria som har jobbat som Fsk-lärare i Fsk-klass i 17 år

Fast nu har du fel, man har rätt till förskoleplats tills barnet börjar skolan, det är ju en barnomsorgsplats där du har ditt barn när du arbetar/studerar. Det kan man ju aldrig bli av med. Däremot blir man erbjuden att låta barnet börja FSK-klass året innan barnet ska börja skolan, det är ett erbjudande, antingen tackar man ja och då börjar barnet i FSK -klassen med de regler som just den kommunen sätter upp, eller oxå tackar man nej, barnet får vara kvar på förskolan men är då istället ofta själv i sin ålder. Man kan ju aldrig bli utan barnomsorg, då det faktiskt är en rättighet när man arbetar/studerar. Att sedan just din kommun kanske bryter mot lagen är ju ett annat problem och gör allt för att slippa ha 6 åringar på förskolan. Det är ju ofta platsbrist och personalbrist på förskolorna så jag förstår att förskolan gör sitt bästa för att bli av med så många 6 åringar som möjligt.

Fast nu har du fel, man har rätt till förskoleplats tills barnet börjar skolan, det är ju en barnomsorgsplats där du har ditt barn när du arbetar/studerar. Det kan man ju aldrig bli av med. Däremot blir man erbjuden att låta barnet börja FSK-klass året innan barnet ska börja skolan, det är ett erbjudande, antingen tackar man ja och då börjar barnet i FSK -klassen med de regler som just den kommunen sätter upp, eller oxå tackar man nej, barnet får vara kvar på förskolan men är då istället ofta själv i sin ålder. Man kan ju aldrig bli utan barnomsorg, då det faktiskt är en rättighet när man arbetar/studerar. Att sedan just din kommun kanske bryter mot lagen är ju ett annat problem och gör allt för att slippa ha 6 åringar på förskolan. Det är ju ofta platsbrist och personalbrist på förskolorna så jag förstår att förskolan gör sitt bästa för att bli av med så många 6 åringar som möjligt.

Kopierat från Utbildningsförvaltningen Stockholm
"Barn som är mellan ett och fem år kan gå i förskola eller familjedaghem (pedagogisk omsorg) under den tid då du som vårdnadshavare arbetar eller studerar"

#Ditt barn har rätt till plats i fritidshem mellan 6 och 9 års ålder, under den tid som du som förälder arbetar eller studerar. Det samma gäller om du som förälder är arbetslös, under den tid som du aktivt söker arbete. Barnen har även rätt till fritidshemsplats under föräldraledighet vid nyfött syskon."

Finns inget om att man får vara kvar på dagis, detta ska ansökas om det finns särskilda skäl.

Däremot kan man få vara kvar om man går hos dagmamma:
"Familjedaghem (pedagogisk omsorg) är en omsorgsform som innebär att en dagbarnvårdare tar emot ditt barn i sitt eget hem. Gruppen består oftast av fem till sex barn. De kan vara i åldern ett till nio år."

Kopierat från Utbildningsförvaltningen Stockholm
"Barn som är mellan ett och fem år kan gå i förskola eller familjedaghem (pedagogisk omsorg) under den tid då du som vårdnadshavare arbetar eller studerar"

#Ditt barn har rätt till plats i fritidshem mellan 6 och 9 års ålder, under den tid som du som förälder arbetar eller studerar. Det samma gäller om du som förälder är arbetslös, under den tid som du aktivt söker arbete. Barnen har även rätt till fritidshemsplats under föräldraledighet vid nyfött syskon."

Finns inget om att man får vara kvar på dagis, detta ska ansökas om det finns särskilda skäl.

Däremot kan man få vara kvar om man går hos dagmamma:
"Familjedaghem (pedagogisk omsorg) är en omsorgsform som innebär att en dagbarnvårdare tar emot ditt barn i sitt eget hem. Gruppen består oftast av fem till sex barn. De kan vara i åldern ett till nio år."

Stockholms kommun ja.

I vår kommun är det precis som Snurrfian beskriver: vi fick ett erbjudande om fsk-klass som vi kunde tacka ja eller nej till. Hade vi tackat nej hade vårt barn behållit sin plats på förskolan istället för att börja i förskoleklass. Så förklarades det också av den rektor som ansvarar för förskoleklassverksamheten i skolan där vårt barn ska börja.

Hej

Tack för ditt svar!
Jag ser att du är från Gotland. Kan det vara så att det är olika bestämmelser i olika kommuner? Jag var själv lärarvikarie ett tag när jag var yngre och stannade ca 1 läsår i en förskoleklass. Där upplevde jag det vara på samma sätt som du beskriver det vara hos er.
Nu bor jag i en annan kommun än på den tiden jag jobbade som lärarvikarie, kanske är det andra regler här?

Jag har inte varit i kontakt med någon här i kommunen ang. min fråga, efter mitt möte, utan har mest bara surfat runt på nätet (googlat lite). Jag tycker att det är väldigt svår (eller snarare omöjligt) att hitta något konkret svar.

Sara

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka