Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är att kritisera mig som förälder!
Jag har alltid älskat Norrland, så det kanske blir en flytt till Lappland inom snar framtid
Det verkar vara lite olika strängt på olika ställen i landet. Vi bor i en liten by med en liten skola i (99 elever från fsk klassen - åk 6). Det kanske inte är så strängt här som fritidsledaren fick det att låta, hon kanske bara inte vågade lova för mycket utan att ha pratat med läraren först?!
På det ena eller andra sättet löser det sig säkert och mycket riktigt som du skriver så kanske min dotter vill vara där alla dagar (om vi inte lockar med legoland eller nått )
Lite så fattade jag det på både fritidsledaren och den nuvarande förskoleläraren (på dagiset) som du skrev. Att man inte längre har kvar sin plats på förskolan och vill man inte ta del av förskoleklassen så erbjuds ingen annan barnomsorg.
Men nu har ju flera i tråden sagt att det inte är så, utan att man visst får ha kvar plats på förskolan fram tills de börjar åk 1.
Annars är det ju helt galet!!! Då blir man ju "tvingad" till skolplikt om man inte kan ordna barnpassning själv. Vilket såklart blir konstigt då det inte är skolplikt (blev lite snurrigt när jag skrev, men du fattar säkert)
Nja riktigt så är det ju inte. Om du tackar nej till Fsk-klass så har du heller ingen dagisplats. Detta måste ansökas om och man ska ha väldigt starka skäl till detta, tex grava språkstörningar etc där det gynnar barnets utveckling att gå kvar ett år till. Oftast börjar dessa barn i fsk-klass efter ett extra år och inte i ettan.
Varför ha sitt barn kvar på dagis när de andra börjar FSK-klass?
Däremot är det ingen som kan säga nej till att du vill ha din dotter hemma en dag i veckan. Som sagt det är ingen skolplikt.
Maria som har jobbat som Fsk-lärare i Fsk-klass i 17 år
Fast nu har du fel, man har rätt till förskoleplats tills barnet börjar skolan, det är ju en barnomsorgsplats där du har ditt barn när du arbetar/studerar. Det kan man ju aldrig bli av med. Däremot blir man erbjuden att låta barnet börja FSK-klass året innan barnet ska börja skolan, det är ett erbjudande, antingen tackar man ja och då börjar barnet i FSK -klassen med de regler som just den kommunen sätter upp, eller oxå tackar man nej, barnet får vara kvar på förskolan men är då istället ofta själv i sin ålder. Man kan ju aldrig bli utan barnomsorg, då det faktiskt är en rättighet när man arbetar/studerar. Att sedan just din kommun kanske bryter mot lagen är ju ett annat problem och gör allt för att slippa ha 6 åringar på förskolan. Det är ju ofta platsbrist och personalbrist på förskolorna så jag förstår att förskolan gör sitt bästa för att bli av med så många 6 åringar som möjligt.
Kopierat från Utbildningsförvaltningen Stockholm
"Barn som är mellan ett och fem år kan gå i förskola eller familjedaghem (pedagogisk omsorg) under den tid då du som vårdnadshavare arbetar eller studerar"
#Ditt barn har rätt till plats i fritidshem mellan 6 och 9 års ålder, under den tid som du som förälder arbetar eller studerar. Det samma gäller om du som förälder är arbetslös, under den tid som du aktivt söker arbete. Barnen har även rätt till fritidshemsplats under föräldraledighet vid nyfött syskon."
Finns inget om att man får vara kvar på dagis, detta ska ansökas om det finns särskilda skäl.
Däremot kan man få vara kvar om man går hos dagmamma:
"Familjedaghem (pedagogisk omsorg) är en omsorgsform som innebär att en dagbarnvårdare tar emot ditt barn i sitt eget hem. Gruppen består oftast av fem till sex barn. De kan vara i åldern ett till nio år."