Måste ta del av fsk klass 5 d/v eller inte alls?!

Sv: Måste ta del av fsk klass 5 d/v eller inte alls?!

Fast nu är jag käringen mot strömmen så pedagog jag är. Förskoleklass är inte obliigatoriiskt och jg ifråågasätter starkt om de kan kräva denna närvaro, ta reda på det du, skoolverket om inte annat. En lärarkollega tiill mig lät sin dotter vara hemma varje fredag hela det året och det tyckte den skolan var uuttmärkt, sista chansen liiksom. Sen ska det inte vara jämställt med skola, skolförberedande javisst men nej, det är inte skola.

Som sagt så är det inte skolplikt, men sen måste man ju titta på varje skola hur de har lagt upp förskoleklassen. Tex för i mina barns skola så är de i skogen varje fredag, det är en viktig dag att vara med på eftersom de då tittar på årstidsväxlingar, plockar med sig material hem för att jobba med under nästa vecka, tränar samarbete med åk 1 eftersom de är ute samtidigt osv så i våra skola skulle det inte vara lämpligt att ha barnen hemma varje fredag utan om man nu absolut måste ha barnet hemma en dag så skulle kanske måndag vara bättre. Så det bästa är ju att föra ett samtal med skolan och dess personal, hitta lösningar som fungerar för alla.

Hej

I dag var jag och träffade min dotters blivande fritidsledare för information om fsk klassen och fritids som hon ska börja nu i höst.
Hos oss är det upplagt att alla barn (även 15 h barnen) är med under förskoledagen mån-fre kl 08.00-12.00, vilket känns rättvist.
De vill inte att man lämnar senare än 08.00 eller hämtar tidigare än 11.00 för att inte störa undervisningen. Ok, fine. Det kan väl funka.

Hos oss var det upplagt 8-13 mån-tors vilket var perfekt för oss då de kunde vara hemma med sambon och lillebror på sambons lediga dag. Efter kl. 13 blev det fritids i samma lokaler.
Jag är ännu en som ivrar för förskoleklass, våra barn mognade enormt, klassen smälte samman på ett bra sätt (det är ju det som är det finurliga med förskoleklass- de har tid att kunna främja det sociala i klassen).

Jag tycker att din kommun hade kunnat lägga upp undervisningen på fyra dagar istället, det finns säkert andra i din sits som är hemma med yngre barn och gärna hade velat ha det äldre barnet hemma. Å andra sidan är finns det ju otroligt mycket dag kvar efter kl. 11 också så det är ju inget jätteproblem.
Prata med skolkontoret, kanske det kan fungera med någon stötvis dag då hon är hemma eller så är det helt enkelt så att din tjeja faktiskt vill gå på förskoleklass trots att övriga familjen är hemma!;)
Lycka till!

Tack för svar!
Svarar dig och övriga.

Det är mycket frågor kring varför jag vill ha henne hemma ca 1 d/v. Jag har försökt undvika att svara på det eftersom jag inte riktigt tyckt att det har med mina frågor att göra.
Men nu har jag fått lite mer svar på hur det fungerar på andra ställen och vad det annars skulle finnas för alternativ.

Om min dotter går i skolan (nu kommer jag att kalla det skolan istället för förskoleklass, enklare att skriva) 5 dagar i veckan skulle det för det första innebära att vi bara skulle ha en dag på sex veckor som vi är tillsammans som en familj från morgon till kväll. Det känns väldigt lite. Jag är en sådan som resonerar att familjen är väldigt viktig.
Den dagen hon ev. skulle vara hemma skulle vi kunna göra så mycket tillsammans. T.e.x. skulle vi kunna åka till farfar på tisdagseftermiddagen för att sedan komma tillbaka på onsdagskvällen. Eller göra en heldagsutflykt med start på morgon. Eller kanske ta lite sovmorgon, mysa och äta frukost tillsammans (alternativen är många).
Jag arbetar väldigt hattiga tider. I dag ska jag jobba mellan kl 11-20, andra tider kan variera väldigt mycket men i grund och botten så kommer vi inte att träffa varandra varje dag. Ibland kommer det inte att göra något, men som våra scheman ser ut så blir det så rätt ofta :( (jag ser mig om efter annat jobb, men hade inte räknat med att det skulle vara akut innan hon började första klass).

För oss hade det passat att ha henne hemma lite olika dagar de olika veckorna, så hon hade tex inte missat varje fredagsutflykt.
Jag vill såklart inte att hon ska halka efter eller hamna utanför. Jag tror inte att hon skulle halka efter p.g.a. att vara hemma 1 d/v, i så fall tycker jag nog att tempot i hennes klass skulle vara på tok för högt (hon ligger redan före i en del så som att läsa, skriva och räkna).
Miljön är inte ny för henne och inte heller klasskompisarna (förutom en kille som är nyinflyttad). Det blir samma gäng som på dagis och flera av dessa hänger hon med på sin fritid.
Självklart tänker vi på alla aspekter, vårt barns bästa går först. Men det behöver inte automatiskt betyda att hennes bästa är att vara där 5 d/v (vilket många tar för givet). Utan alla barn är olika och man måste se det från just det barnets bästa.
Hon fyller 6 år i slutet av december, hon är inte så gammal. Jag tycker det kan vara lite tufft att tvinga på henne skolpikt redan från 5 1/2 års ålder!

Jag hade väldigt gärna iaf velat få pröva att ha henne hemma 1 d/v utan att hon blir utslängd från verksamheten :(

Nu vill jag helst inte diskutera min dotter mer, hoppas att alla kan respektera det :)

Men jag är ju såkart fortfarande nyfiken på hur det ser ut på andra ställen och hur det har funkat.

Här är det 4 dgr/v. för 6-åringarna.
Jag förstår hur du tänker men jag är säker på att du gör din dotter en björntjänst. I lärandet har det ingen betydelse om hon är där 2 eller 5 dgr/v., det lilla som inte är lek kan ni klara hemma. Men socialt kan det bli värre. Barnen brukar bilda grupperingar väldigt tidigt, och den som blir kompis med din dotter riskerar att bli ensam när hon inte är där. Alltså bildar dom grupper där din dotter inte är med. Jag har sett fenomenet många gånger, och det barn som hanmar utanför tenderar att förbli utanför resten av skoltiden också.

Jag har fått lära mig att tacka man väl ja till förskoleklass så får man ansöka om ledighet för barnet och så vidare. Det kan dock variera från kommun till kommun. Det bästa är att du tar kontakt med den skola där ditt barn ska gå för att se vad de säger.

Så skulle det ju såklart kunna vara, men att jag då skulle ha missat det.
Dock pratade jag med dotterns fröken på dagis om det hela idag. Hon blev mycket förvånad över de reglerna. Vårt dagis ligger på skolan så alla som jobbar där har rätt god koll på alla verksamheter där.

Tack för svaret, ska forska vidare.

Enligt Skolverket är förskoleklass en frivillig skolform, man kan välja att gå där eller inte. De andra alternativen som finns är att barnen får börja i den obligatoriska skolan eller att vara kvar i förskolan. Eftersom det är en skolform och inte en form av omsorg så förutsätts det att barnen är där när verksamhet bedrivs, det betyder att om man vill att barnen ska ta del av denna frivilliga skolform bör de vara där när verksamhet bedrivs.

Jag jobbar konstiga tider, men är ledig var fjärde vecka och då brukar jag begära ledighet för min dotter en av dagarna den veckan.
Hoppas du hittar en lösning som funkar för er!

Jag vet skillnaden på förskola och förskoleklass, blir bara lite förvirrad med vad som heter vad ibland.

Jag har mina själ till varför jag vill ha henne hemma ibland.

Det jag är undrande över är varför jag inte får ha henne där öht om jag inte vill ha henne där 5 dagar i veckan. Så undrar jag även vad jag annars ska ha för barnomsorg åt henne om hon inte får vara där.

Vår son börjar förskoleklass till hösten och vi fick också samma information avseende detta. När man önskar plats i förskoleklass så "skriver" man också under på att barnet ska följa just skolåret; vara närvarande 5 dgr/vecka normala skolveckor. De följer också lov osv som skolan gör.

Om man INTE vill ha dem i förskoleklass så går de helt enkelt kvar på förskolan ("dagis") istället.

Med andra ord: vill ni ha barnet hemma 1-2 dagar per vecka kan ni istället behålla förskoleplatsen som barnet gått på hittills. Tills hen är 7 år och ska börja i vanliga skolan.

Förskoleklasserna här har samma tider och dagar som de andra skolbarnen. Det är inte heller fritidsledare som jobbar i förskoleklasserna utan förskollärare. (här måste lärarna vara utbildade förskollärare). Är det förskoleklass du menar egentligen eller är det fritids?

Hej

Svarar dig och flera.
Jag menar förskoleklass. Men när jag var på introduktion var det fritidsledaren jag träffade (som berättade om båda verksamheterna). Barnen kommer att ha en förskolelärare som klassföreståndare och en frotidsledare som "extra" hjälp.

Tack gör flera tydliga svar!
Nu förstår jag bättre vilka regler som gäller och varför.
Jag hade tagit för givet att det inte var tvång att vara där jämt om man ville ta del av verksamheten. Men nu förstår jag att jag förbinder mig att ha henne där 100% om hon ska gå i förskoleklass.

Jag hade ingen aning att det var så här och jag förstår hur du känner det. Barnen kommer gå många år i skolan och tiden med familjen är dyrbar, samtidigt som jag förstår det pedagogiska i att vara med hela tiden och inte missa en massa.

Alternativet är alltså att hon inte går i förskoleklass alls, får hon börja åk 1 då?

Hej

Tack gör flera tydliga svar!
Nu förstår jag bättre vilka regler som gäller och varför.
Jag hade tagit för givet att det inte var tvång att vara där jämt om man ville ta del av verksamheten. Men nu förstår jag att jag förbinder mig att ha henne där 100% om hon ska gå i förskoleklass.

Jag tycker ändå att du ska tala med skolledningen, lite "mån" borde finnas. Är hon borta ex.vis en dag var 3:e vecka eller något sådant så tror jag inte att det blir något problem. Jag har hållit mina barn hemma någon dag då jag helt enkelt ansett att de varit så slut och trött och behövt en hemmadag och det har inte varit något problem med läraren (jag har alltså inte tagit vab utan kunnat trixa in det på en dag då jag studerar- arbetar 80% och läser på halvfart).

Åk 1 känns inte aktuellt. Hon är född i slutet av december så hon skulle bli 2 år yngre än de äldsta.
Så blir de en så lagom stor klass nu med 16 elever, tillräkligt stor för att inte slås ihop med äldre eller yngre , men tiilräkligt liten för att alla ska få synas.

Det får bli förskoleklassen. Känns synd att jag inte visste detta tidigare :( Kanske inte hade gjort så stor skillnad, men hade iaf kommit lite längre på väg att söka nytt jobb.

Sv: Måste ta del av fsk klass 5 d/v eller inte alls?

Har läst tråden o tycker faktiskt inte du har fått taskiga svar- känns mer som pm du fick taggarna utåt när de flesta svar inte riktigt höll med dig...

Allt nog, det är trots allt inte skolplikt i fskklass så det borde inte vara något problem att ha henne hemma någon eller ett par dagar i månaden så ni T ex kan åka i väg som du skrev.- en eller två dagar i veckan stör däremot verksamheten och hennes kontinuitet för mycket.

Och som tur är är det rättmycket dag kvar efter elva oxå :-).

Lycka till!

Tack för ditt svar.

Det har inte med medhåll eller inte att göra. Utan jag hade frågor ang. hur verksamheten var uppbyggd och vad som finns för alternativ.
Jag tycker faktiskt att man måste kunna fråga saker som har med verksamheten att göra utan att det ska snurra in på att "jag ska tänka på mitt barn".
Jag tycker själv inte att mina svar är otrevliga (jo, ett svar var faktiskt lite otrevligt :o ). Utan snarare försökte jag vara övertydlig så att andra skulle sluta dra in min dotters välbefinnande om och om igen.

Synd att det uppfattades som så otrevligt. Men missförstånd är enkla och jag har tagit mycket illa vid mig och blivit väldigt ledsen att om och om igen få höra "att min dotter kommer att komma efter och må dåligt" och "tänk på din dotter" m.m.

Och både du och Sar säger så kanske det finns möjlighet att ha hemma lite då och då, men kanske inte varje vecka. Som det lät nu var det kört, men då pratade jag visserligen inte med förskoleläraren.

Och till samtliga vill jag även be om ursäkt ifall jag uppfattats som otrevlig. Det har inte varit min mening. Jag har inte velat diskutera min dotter och jag har inte frågat någonting om henne konkret och då uppskattar jag ifall hon lämnas utanför.

Jag har fått lära mig att tacka man väl ja till förskoleklass så får man ansöka om ledighet för barnet och så vidare. Det kan dock variera från kommun till kommun. Det bästa är att du tar kontakt med den skola där ditt barn ska gå för att se vad de säger.

Fast i min kommun var det inte så... Vi bestämde kring valborg oss för att åka till Australien i 3 månadr till vintern d vår äldsta son skulle gå i förskoleklass, såg dt som sista chnsen till en sån lång resa tack vare icke obligatorisk.
Kan passa på att nämna att vi tvekade lite pga hans sociala situation, han är decemberfödd o startade fsk i jan då han nyss blivit 3, valde att lååta honom starta trots att vi var hemma med lillebror bara för att han var så främmande för barn, han bara lekte med vuxna och kunde inte umgås med barn. Tog en hel termin ppå fsk innan han ens ibteragerade med barn ooch under hans sista termin (dåå vi bokade resan) deltog han i ett specialpedagogiskt projekt med syfte att han skulle inkluderas mer i leken och gruppen. Vi som föräldrar tänkte att det kanske var dumt att åka bort såå länge när han hade lite svårt socialt, även om det hade släppt en hel del. Men när vi satt med fsklärare, psykolog och en annan "expert" (minns ej exakt hennes titel) så bara uppmuntrade de oss att ååka, att han skulle växa på en sån resa med oss som ju är tryggheten och att vara boorta tre måånader av nio års skolgång + fskklass + fsk inte skulle vara någon fara alls. Vi åkte och allt gick bra, han växte och tappppade inget i grupppen. Tvärtom har han vuxit så socialt hela tiden så när jag tog upp i början av fskklass(redan innan resan) att han hade haft svårt med lek så fattade de inget, det sybtes inget och tar jag upp det med nya vänners föräldrar hur svårt han hade det en gång så kan de inte fatta det då det är en poppiis kille med status, trygghet och en självklar plats i gruppen.
Nååväl, vi sökte ledigt typ första terminsdagen och fick aldrig svar. Frågade en tid innan resan (slutet av nov) och fick till svar att eftersom det bara är fskklass så står det oss fritt och inte är något man behöver be om ledigt för. Därav inget svar av rektorn.
Dock förstår jag att ledigt ca en dag varje vecka är annorlunda för det sociala men ville ändå berätta vår histooria om hur det var här och hur lite tre mååbader betydde. Det går nästan inte en dag dåå vi hämtar honom då inte minst en kompis vill följa med hem, det är nästan jobbigt att måsta svara på varför det inte alltid går eller varför inte alla som villl kan få plats.

Förlåt usel stavning men mkn ipad är trasig, skriver dubbelt och suddar man raderar den allt.

Ta inte för illa vid dig, jag uppfattade det inte som om någon verkat tycka att du inte skulle vilja din dotters bästa, men ATGånga däremot har velat förklara nyttan med kontinuitet i fskklassen. Hoppas ni finner en bra lösning :-)!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka