Måste ta del av fsk klass 5 d/v eller inte alls?!

Sv: Måste ta del av fsk klass 5 d/v eller inte alls?!

Varför ha sitt barn kvar på dagis när de andra börjar FSK-klass?

r

Ja, precis! Det är det jag undrar över! Vad erbjuds det för barnomsorg om man skulle bli nekad förskoleklass (vilket jag just nu fattar det som att man blir om man inte vill ha barnet där 100%)?!
Det verkar vara väldigt olika beroende på kommun. Som i Apollos inlägg förstår jag det som att barnet i förskoleklassålder alltid har rätt till barnomsorg (om förälder arbetar/studerar) i form av fritids. Skulle det då att de (rent hypotetiskt) skulle ha en fritidsledare anställd till enbart mitt barn 4 d/v under de timmar som undervisningen är igång?

Kopierat från Utbildningsförvaltningen Stockholm
"Barn som är mellan ett och fem år kan gå i förskola eller familjedaghem (pedagogisk omsorg) under den tid då du som vårdnadshavare arbetar eller studerar"

#Ditt barn har rätt till plats i fritidshem mellan 6 och 9 års ålder, under den tid som du som förälder arbetar eller studerar. Det samma gäller om du som förälder är arbetslös, under den tid som du aktivt söker arbete. Barnen har även rätt till fritidshemsplats under föräldraledighet vid nyfött syskon."

Finns inget om att man får vara kvar på dagis, detta ska ansökas om det finns särskilda skäl.

Däremot kan man få vara kvar om man går hos dagmamma:
"Familjedaghem (pedagogisk omsorg) är en omsorgsform som innebär att en dagbarnvårdare tar emot ditt barn i sitt eget hem. Gruppen består oftast av fem till sex barn. De kan vara i åldern ett till nio år."

Ja och skulle någon anmäla stockholms kommun så skulle de bli tvingade att ordna barnomsorg, eftersom man enligt svensk lag har rätt till barnomsorg tills barnet ska börja skolan. Nu klarar sig väl stockholm på att ingen anmäler och man låter sina barn börja fsk-klass för att inte komma efter, men lagligt är det inte...
Kommuner försöker hitta vägar som får det att bli lättare/billigare/ se bättre ut. Min egen kommun har en dagis kö på max 4 mån, det är bara det att du får inte ställa ditt barn i kö tidigare än 4 mån innan det ska börja... Det ser ju jättesnyggt ut men innebär i praktiken att man inte vet var man får plats...
Men å andra sidan så har barnen som går i landsbygds skolor rätt till fritidsplats tom åk 6 i och med att det är många som bor långt ut och föräldrar som jobbar långa dagar.
Det finns ännu fler exempel på att kommuner försöker ta genvägar för att spara in pengar, men i grund och botten så gäller sveriges lag...

Senast ändrad:

Ja, precis! Det är det jag undrar över! Vad erbjuds det för barnomsorg om man skulle bli nekad förskoleklass (vilket jag just nu fattar det som att man blir om man inte vill ha barnet där 100%)?!
Det verkar vara väldigt olika beroende på kommun. Som i Apollos inlägg förstår jag det som att barnet i förskoleklassålder alltid har rätt till barnomsorg (om förälder arbetar/studerar) i form av fritids. Skulle det då att de (rent hypotetiskt) skulle ha en fritidsledare anställd till enbart mitt barn 4 d/v under de timmar som undervisningen är igång?

Jag tror inte att du ska oroa dig över att inte få ha ditt barn hemma 1 dag i veckan. Du har vad jag förstått inte pratat med läraren som ska ha ditt barn.
Sen kan det ju vara bra att variera dagarna om det går så man inte missar samma "uppgift" jämt.
Har haft många barn under alla mina år som är lediga då och då och jag säger till dem på första F-mötet passa på nu sen är det kört då INGA ledigheter beviljas annat än på loven. Så ha is i magen det kommer att lösa sig. Du har all rätt att ha barnet hemma.

Och som svar på din fråga de skulle inte ha en anställd som tar hand om ditt barn 4 dagar i veckan.

Du har vad jag förstått inte pratat med läraren som ska ha ditt barn.

Så ha is i magen det kommer att lösa sig. Du har all rätt att ha barnet hemma.

.

Det har du alldeles rätt i, innan jag pratat med läraren så vet jag ju inte med säkerhet att det är så som fritidsledaren sagt! Ska ta och skaffa mig lite is i magen ;)

Tack!

Förskoleklass är ju en form av start inför skola och det finns ju andra krav på verksamheten i en förskoleklass i jämförelse med förskola/dagis. Och det kan nog vara svårt att kunna ge barnet det som det förväntas/ska få i förskoleklass om det inte deltar alla dagar. Jag tycker inte att det är konstigt alls faktiskt, att de vill att barnet är närvarande varje dag.

Däremot hade jag aldrig accepterat det på förskola/dagis.

Vad är det man inte hinner lära sig under de resterande 9 åren i grundskolan??

Vad är det man inte hinner lära sig under de resterande 9 åren i grundskolan??

En del av problemet är väl att nästan alla barn går i fsk klass, det blir mer och mer lärande och en del av den undervisning som tidigare skedde i åk 1 sker nu i fsk klass och barnen hinner längre. Vi pratade om det på sonens utvecklingssamtal nu i våras och läraren konstatera att trots att det nu är/var åk 1 så har de börjat jobba med en del av det som kommer i åk 2 bara för att hålla klassen sysselsatt. Och att hela klassen är duktiga på eng trots att de egentligen inte har haft det som ämne utan för att barnen själv har tagit upp det, frågat efter det osv. Och vi pratade även om äldre klasser att just engelskan ligger på för låg nivå för eleverna så de måste sikta högre med alla klasser för att ge dem utmaningar.
Men det jag försöker komma till är att om man inte går i fsk klass alls så får man nog anstränga sig en hel del för att komma ikapp de andra barnen som redan har försprånget.

Fast det är väl skillnad att inte gå förskoleklass alls och att inte vara där 3 timmar i veckan?? Har man ett normalbegåvat barn som inte har några svårigheter har jag svårt att se allt man "förlorar". Själv tycker jag det känns lite hemskt med mer eller mindre 13 års skolplikt. Så viktigt att man inte ens kan vara borta ett par timmar. Njä...

Fast det är väl skillnad att inte gå förskoleklass alls och att inte vara där 3 timmar i veckan?? Har man ett normalbegåvat barn som inte har några svårigheter har jag svårt att se allt man "förlorar". Själv tycker jag det känns lite hemskt med mer eller mindre 13 års skolplikt. Så viktigt att man inte ens kan vara borta ett par timmar. Njä...

Fast om du hade läst ordentligt så skrev jag:
Men det jag försöker komma till är att om man inte går i fsk klass alls så får man nog anstränga sig en hel del för att komma ikapp de andra barnen som redan har försprånget.
Och visst det kanske inte spelar någon roll om ett barn är borta 3 timmar i veckan, men när alla barn i klassen gör på samma sätt blir det betydligt rörigare. Det är väl ett problem kan jag se om man tänker sig att det är typ 20 ungar som alla är borta en dag i veckan, helt plötsligt blir det väldigt svårt att kunna genomföra det man har tänkt sig. För det är ju så att om man tillåter en familj att göra det, så kommer nästa familj och nästa osv...
Det är lätt att bara se sin egen sida av saken men om man tänker steget längre och ser till om alla gör likadant och funderar på hur det skulle bli då?

Fast om du hade läst ordentligt så skrev jag:
Och visst det kanske inte spelar någon roll om ett barn är borta 3 timmar i veckan, men när alla barn i klassen gör på samma sätt blir det betydligt rörigare. Det är väl ett problem kan jag se om man tänker sig att det är typ 20 ungar som alla är borta en dag i veckan, helt plötsligt blir det väldigt svårt att kunna genomföra det man har tänkt sig. För det är ju så att om man tillåter en familj att göra det, så kommer nästa familj och nästa osv...
Det är lätt att bara se sin egen sida av saken men om man tänker steget längre och ser till om alla gör likadant och funderar på hur det skulle bli då?[/
QUOTE]

Detta kan jag hålla med om, det blir väldigt rörigt. Svårt att genomföra det man planerat.
Vi har dessutom FSk-klass 8.30-13.30, så kallad samlad skoldag. Vi samarbetar mycket med 1:an och 2:an som finns på samma enhet. Har mycket klassöverskridande lektioner, teman, workshops, utflykter etc. och jobbar även mycket i faddergrupper. Där missar man mycket om man är borta allt för mycket. Tack och lov så händer det inte allt för ofta.

Senast ändrad:

Jag ser det från ett lärarperspektiv. Jag ser det utifrån läroplanen. Jag ser inte problemet faktiskt.

Förskoleklass ska vara där förskola och skola möts. Förskoleklass ska inte vara skola. Det ska vara en förlängning av förskolans pedagogik.

Det känns mer som att många vuxna är rädda för att barnen ska missa någonting. En del föräldrar har den känslan redan när barnen är två-tre år.

Däremot tycker jag att 15 timmar för 4-5/6 åringar är för lite. Men där verkar de flesta vara rörande överens om att det är bättre att sitta hemma och mysa i soffan med föräldrar och syskon. Men för TS barn fattade jag det som att hon gick fyra långa dagar?? Alltså inte bara 12 timmar i veckan??

Jag ser det från ett lärarperspektiv. Jag ser det utifrån läroplanen. Jag ser inte problemet faktiskt.

Förskoleklass ska vara där förskola och skola möts. Förskoleklass ska inte vara skola. Det ska vara en förlängning av förskolans pedagogik.

Det känns mer som att många vuxna är rädda för att barnen ska missa någonting. En del föräldrar har den känslan redan när barnen är två-tre år.

Däremot tycker jag att 15 timmar för 4-5/6 åringar är för lite. Men där verkar de flesta vara rörande överens om att det är bättre att sitta hemma och mysa i soffan med föräldrar och syskon. Men för TS barn fattade jag det som att hon gick fyra långa dagar?? Alltså inte bara 12 timmar i veckan??

Så du ser inget problem att genomföra undervisning och ha koll på att alla barnen har fått alla kunskaperna, när du från dag till dag kan ha en stor variation av hur många och vilka barn som är där? Inte ens förskolan där mina barn gick tyckte att det var särskilt bra och såg helst att man lämnade barnen senast kl 9 och hämtade dem tidigast vid 11, och de hade det rätt körigt att hinna med att se till att alla barnen hann göra det de skulle. Men å andra sidan så var det en engagerad förskola, barnen fick en gedigen pärm med sig när de slutade där de hade sammanställt självporträtt från alla år på förskolan, andra bilder, olika tekniker de hade provat, bilder från utflykter och dessutom ed text om vad de ville åstadkomma med varje sak.

Mina barn har gått som mest 20 h i veckan på förskolan, de har absolut inte haft något behov av mer tid där, men å andra sidan så har vi hittat på mycket annat på den tiden de har varit lediga, jag har tagit med många kompisar hem till dem och vi har åkt i väg, jag upplever att det har varit bättre för just mina barn i alla fall än vara längre tid på förskolan.
Sen kan man som förälder ha behov av att ha sitt barn längre på förskolan, men det är ju en helt annan diskussion.

Det är väl ett problem kan jag se om man tänker sig att det är typ 20 ungar som alla är borta en dag i veckan, helt plötsligt blir det väldigt svårt att kunna genomföra det man har tänkt sig. För det är ju så att om man tillåter en familj att göra det, så kommer nästa familj och nästa osv...
Det är lätt att bara se sin egen sida av saken men om man tänker steget längre och ser till om alla gör likadant och funderar på hur det skulle bli då?
OM OM Om, i realiteten går väl de flesta barn i fskklass 5 dagar/vecka utan att missa mer än om de är sjuka. tror faktiskt inte problemet är så stort för ts. tycker det är underbart när en pedagog säger att det går bra och poängterar att fskklass INTE är skola!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka