Måste ta del av fsk klass 5 d/v eller inte alls?!

supersara

Trådstartare
Hej

I dag var jag och träffade min dotters blivande fritidsledare för information om fsk klassen och fritids som hon ska börja nu i höst.
Hos oss är det upplagt att alla barn (även 15 h barnen) är med under förskoledagen mån-fre kl 08.00-12.00, vilket känns rättvist.
De vill inte att man lämnar senare än 08.00 eller hämtar tidigare än 11.00 för att inte störa undervisningen. Ok, fine. Det kan väl funka.

MEN. Jag måste ha min dotter där 5 dagar i veckan!? Vilket jag inte vill, utan jag vill kunna ha henne hemma 1 eller 2 d/v om både jag och pappan är lediga. Vi båda jobbar väldigt ofta på helgerna och för att få lite familjetid så vill vi kunna umgås som familj de vardagar vi är lediga tillsammans (vi har även en yngre dotter som såklart är hemma när vi är lediga).
Eftersom det inte är skolplikt redan i 6 års verksamheten så hade jag ju inte trott att jag mer eller mindre skulle bli tvingad att ha henne där 5 d/v. Vill jag inte ha henne där 5 d/v så får hon inte ta del av verksamheten alls. Vet någon vad jag kan få för barnomsorg då?

Är det så här i de flesta förskoleklasser?
Jag har tidigare jobbat på skola (bl.a. i förskoleklassen) och där var det inte sådana regler.

Tacksam för svar

Mvh Sara

Sv: Måste ta del av fsk klass 5 d/v eller inte alls?!

fsk som i förskola? De kan väl knappast hålla barn på tvångsförvar?!

Det är alltid bäst att ringa till kommunen och höra efter. Det är inte alltid skolpersonalen har full koll på sådant där. Det är som sagt inte skolplikt i förskoleklass och det är sista året man kan passa på att vara hemma!!

Svarar båda.

Japp fsk som i förskola (6 års verksamheten). Tycker det är lite svårt att veta hur man ska uttrycka sig rätt med tanke på att dagis också heter förskola :)
Men du fattade mig rätt :D

Det var ju lite så jag också kände, att det är sista året som vi kan få ha henne hemma om vi är lediga.
De menade att det stör verksamheten och hur de planerar om inte alla barn är där varje dag. Och det fick man finna sig i om man ville ha sitt barn i verksamheten.

Jag ska höra med kommunen! Tack för det tipset

Förskoleklass heter det..

Som lärare kan jag säga att det blir väldigt svårt att lägga upp arbetet när vissa barn kommer och går lite som föräldrarna tycker. Det funkar helt enkelt inte.
Arbetet är ju mer "skolinriktat" än förskolan och det blir väldigt svårt om vissa hela tiden missar olika saker som man därför få gå igenom med dessa separat.

Även om man jobbar med olika teman blir det jobbigt.

Plus att jag skulle känna att mitt barn inte riktigt "kom med" i klassen.

Men det är ju fortfarande inte skolplikt.

Att man inte ska komma för sent eller gå för tidigt är ok. Men att inte få ha henne hemma när vi båda är lediga är ju näst intill absurt.
Jag tycker att det känns orättvist att bli tvingad att välja antingen förskoleklass 5 d/v eller inte öht.

Förskoleklass och förskola är väldigt olika.
Förskoleklass är mer som vanliga skolan så jag säger som thera att dom missar mycket om dom bara går där då och då.
Verksamheten är mer uppbyggd som vanliga lektioner även om det förstås är mycket lek också.

För barnets skull så hen inte kommer efter och hamnar utanför skulle jag absolut lämna alla dagar precis som i skolan.
Däremot behöver ju hen inte gå på fritids dom dagarna ni är lediga.

Nej, det är inte skolplikt, men för allas skull är det viktigt att barnen är på ungefär samma nivå.
Det funkar inte för läraren att hela tiden få göra om och förklara saker med vissa barn för att de missat. Tänk hur mycket tid det tar för övriga. Och tänk på barnet själv, att hela tiden ligga efter.

Det är oftast mer likt skola än förskola, så fundera på hur det skulle vara i en 1:a-klass till exempel. Tycker du att det skulle funka där?

Jag vet skillnaden på förskola och förskoleklass, blir bara lite förvirrad med vad som heter vad ibland.

Jag har mina själ till varför jag vill ha henne hemma ibland.

Det jag är undrande över är varför jag inte får ha henne där öht om jag inte vill ha henne där 5 dagar i veckan. Så undrar jag även vad jag annars ska ha för barnomsorg åt henne om hon inte får vara där.

Jag tänker på mitt barn, det behöver du inte oroa dig för.

Nej, jag tror inte att det är hela världen och att hon kommer efter för att hon missar 3 h/v.

Jag vet skillnaden på förskola och förskoleklass, blir bara lite förvirrad med vad som heter vad ibland.

Jag har mina själ till varför jag vill ha henne hemma ibland.

Det jag är undrande över är varför jag inte får ha henne där öht om jag inte vill ha henne där 5 dagar i veckan. Så undrar jag även vad jag annars ska ha för barnomsorg åt henne om hon inte får vara där.

Fast du kan ju välja mellan att sätta dottern i förskoleklass och då vill skolan att hon vara vara där 5d/v för det är den planering de har. Sen har du även din fulla rätt att ha kvar dottern i förskolan och då bestämmer du själv hur många timmar i veckan, vilka dagar osv inom kommunens regler.

Det är en klass, arbetar som en klass för att förbereda inför åk 1, och nej det är inte skolplikt så man kan ta en dag ledigt ibland, men att planera för en dag ledigt varje vecka skulle störa rätt mycket och inte helt rättvist mot dottern som då känner att hon måste jobba ikapp och kanske inte hänger med på vad som händer i skolan.

På mina barns skola blir det väldigt tydligt en skillnad mot förskolan till förskoleklass, här åker barnen skolbuss, har samma skoltider som åk 1 och 2 men med mer lektid inlagt. De har samma lärare från fsk klass till och med åk 3 så de lägger en gedigen grund redan i fsk klassen och kan sätta in stödåtgärder tidigt om det behövs och kan ge alla barn en bred bas att stå på.

OK. Tack för svaret. Det var alltså det jag undrade över, vilken typ av barnomsorg jag hade rätt till ifall hon inte skulle gå i förskolklassen. Jag hade fått för mig att förskolan inte var aktuellt för barn i hennes ålder utan att fortsatt barnomsorg bara hade förskoleklass och fritids som alternativ (och det skulle ju blivit problem ifall hon inte fick vara där).

Sen kan alla sluta pika hur illa det är för henne att komma efter o.s.v
Jag är en BRA förälder, jag är en UPPMÄRKSAM förälder och jag lyssnar även på de pedagoger som arbetar med mitt barn.
Min undran var om det var så här överallt och vad som annars gäller för barnomsorg. Jag har alltså inga planer på att rycka ur mitt barn från förskoleklassen bara för att det för stunden sätter käppar i hjulet för vårt familjeliv. Skulle det finnas möjlighet för mig att ha henne hemma 1 d/v och det uppenbarade sig att hon fick problem med att komma efter7 problem med vänner m.m. så skulle jag inte fortsätta att ha henne hemma av ren envishet.

Så ni kan sluta oroa er för min dotters väl och ve. Hon har två bra föräldrar som bryr sig om hennes bästa!

Lugna ner dig lite, det är väl ingen som sagt att du skulle vara en dålig förälder heller? Du har fått bra svar om varför ditt barn bör vara där alla dagar och om du inte vill det så kan du välja att ha kvar barnet på förskolan ett extra år.

Något du dock bör ha i åtanke är att väljer du att ha kvar barnet på förskolan så kommer denne att halka efter något enormt. Min dotter ska börja i ettan i höst och har alltså gått i förskoleklass fram tills nu och hon har lärt sig både skriva och räkna under detta år - något som förskolan inte direkt lägger tid på att lära barnen.

Så valet är ju ditt men jag förstår ärligt talat inte problemet med att t ex ha ditt barn på skolan till 11 om dagarna (som ju var tidigast man kunde hämta) för att därefter umgås med familjen?

Jag är lugn, men lite smått irriterad.

Får känslan av att folk ifrågasätter min förmåga att vilja samt kunna avgöra vad som är bäst för mitt barn! Och i mina ögon är det att kritisera mitt föräldraskap.

Jag har inte skrivit att jag INTE har tänkt låta henne gå i förskoleklassen och istället ha kvar henne i förskolan. Läs mitt senaste inlägg igen så ser du det. Jag bara undrade vad det annars fanns för alternativ (vilket jag har fått svar på och alltså INTE INTE INTE överväger)-
Har också sagt att jag inte vill att min barn ska halka efter!

Nej, du behöver inte först "problemet" med att ha mitt barn i skolan mellan 8-11 om dagarna. (problem är ditt ordval, ej mitt). Men för mig och min familj hade det förenklat mycket att inte ha henne där 1 dag i veckan. Men återigen får jag väl då poängtera - dock inte på hennes bekostnad.

Senast ändrad:

Fast nu är jag käringen mot strömmen så pedagog jag är. Förskoleklass är inte obliigatoriiskt och jg ifråågasätter starkt om de kan kräva denna närvaro, ta reda på det du, skoolverket om inte annat. En lärarkollega tiill mig lät sin dotter vara hemma varje fredag hela det året och det tyckte den skolan var uuttmärkt, sista chansen liiksom. Sen ska det inte vara jämställt med skola, skolförberedande javisst men nej, det är inte skola.

Ok, tack för svaret!
Då ska jag kolla upp det med Skolverket.

Jag känner också en del som har haft sina barn hemma 1 d/v vilket har gått bra för barn och skola. Men det var ju några år sedan (ca7-8 år sen). Då jobbade jag som lärarvikarie i ett år i förskoleklass. Men det kanske hade ändrats lite med åren tänkte jag.

Så otrevlig ton du har!

Ingen har ifrågasatt ditt föräldraskap, bara försökt hjälpa till och förklara.

Trist!

Jag upplever en smått otrevlig ton från många andra. Har dock försökt att vara tydlig i mina svar, eftersom de verkar missuppfattat, istället för att vara otrevlig.

Jag tycker att det är trist att så många hela tiden antyder att jag inte tänker på mitt barns bästa. Många verkar förutsätta att hon kommer att må dåligt o halka efter utan att veta något egentligt om henne. Någon tror även att jag har planerat att ha henne kvar i förskolan 1 år till. Det är att kritisera mig som förälder!

Det jag har gjort är bara att frågat om det är så på fler ställen o vad som annars finns för alternativ. Och med de frågorna måste alla förutsätta att jag inte tänker på mitt barns bästa.

Jag har försökt att inte vara låta otrevlig, men har väl misslyckats med det.

Men VARFÖR vill du inte ha henne i förskoleklass?
Det är ju det naturliga steget för alla barn att efter dagis/förskola gå vidare och uppåt i utbildningen.

Ha henne på lektionstid och låt henne gå hem sen efter lunch när dom andra barnen är på dagis? :)

Jag vill minnas att jag ÄLSKADE min förskola (som var steget innan 1:an) och det var inriktat på lektionsvis redan då! :)

/ Jobbar som fritidspedagog på en särskola så jag har erfarenhet.

Om ni är flexibla med vilka dagar ni kan vara hemma så borde det kunna gå att planera in de lediga dagarna efter när det inte är något särskilt som händer i förskoleklassen, men kanske inte låta henne vara ledig varenda vecka. Jag har upplevt att det har varit bra både för barn och vuxna i familjen att vänja sig vid att det finns en bestämd tid att passa i skolan och att man går dit varje dag. Man ska heller inte bortse från det sociala som blir annorlunda när de börjar i förskoleklass, att hitta kompisar är en ganska stor del.

Sen om det finns specifika skäl, tex pga sjukdom, så borde det väl kunna diskuteras med skolan så att man kan hitta en bra balans. Men som jag ser det finns det ingen anledning att hålla en 6-åring hemma, de allra flesta behöver förmodligen den tiden för att vänja sig mer än de behöver gå hemma. Det händer mycket med barnet under detta år.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka