Måste skriva av mig! (ang. tillbakalämnande av foderhäst osv.)

Sv: Måste skriva av mig! (ang. tillbakalämnande av foderhäst osv.)

Numera är det dock förarbevis som gäller för klass 2 ("körkort" för klass 1). Jag har ingen aning om hur gammal TS är; om förarbeviset måste tas eller inte beror på när man är född - jag är född -91 och klarade mig undan att ta det (så länge legget är med när jag kör).
 
Sv: Måste skriva av mig! (ang. tillbakalämnande av foderhäst osv.)

Kan du inte ändra rutiner och göra det enklare för dina föräldrar ? allt går att lösa om man vill :)
 
Sv: Måste skriva av mig! (ang. tillbakalämnande av foderhäst osv.)

*kl*
Alltså, ts, jag tycker att du är bortskämd nu. Dina föräldrar gör säkert så gott de kan. Mina föräldrar hjälper mig om jag inte kan ta stallet en dag och de gör så gott de kan, sen kanske inte ALL bajs är borta just den dagen, eller va inte förr innan de lärde sig, men vet du, hästarna överlevde och jag fick vara TACKSAM för att jag fick HJÄLP!
Bara en reflektion jag har, tycker att allt för många tar för givet att de ska få hjälp bara, sen komma och skälla och ha sig, det hjälper inte. Då får man göra så att det blir så enkelt som möjligt för hjälparna.
Som någon sa, mät upp höt i färdiga fodersäckar för flera dagar, så är det bara för dem att lägga till dem.
Samma med kraftfodergivor, se till att även det står färdigt i burkar, om de får typ betfor, byt ut det då till någon "torrt" som är färdigt i burken redan.
Vet inte vart du bor men här är det inte läge att släppa ut hästarna redan, framför allt för att det är lerigt... men annars, ett vindskydd så att de kan gå ut så fort du får torrt i hagen.
Om du sedan känner att detta inte funkar så får du ju flytta hästarna.
Moped är väl ett jättebra alternativ!
Och sen som någon sa, annars får du stalla in en av hästarna närmare och göra dig av med den andra. Det är ett jättejobbigt beslut såklart men då du även säger att du vill göra annat på helgerna så kanske inte intresset heller är det starkaste längre. Om du vill satsa på russet så kan du ju sälja nordsvensken så är du inte så låst om intresset skulle ge upp helt, fördelen med foderhästar.
Jobbiga beslut och val men försök att se möjligheterna istället för det som inte funkar bra, och var tacksam för den hjälp du får, säger man tack så blir det ofta roligare för den som hjälper att göra ett bättre jobb.
 
Sv: Måste skriva av mig! (ang. tillbakalämnande av foderhäst osv.)

:( Usch vilken tråkig sits! Jag tycker din tanke att flytta din häst närmare är bra, inte kul att behöva vara beroende av föräldrar som kanske inte förstår sig på på samma sätt (själv hittade jag min gamla ytterst välpälsade fjording iklädd ett storblommigt överkast då jag bodde hemma ;) ) och det blir nog säkert både lugnare och roligare då du kan kolla din häst varje dag. Trist med foderponnyn, men har du bra kontakt med ägarna kanske du har möjlighet att låna den igen längre fram ifall det löser sig med medryttare på din häst. Dessutom kanske du kan få mer tid över till att göra andra saker också på helgerna - även om ens häst är det största intresset så är det inte alltid det är det ENDA intresset, jag tycker man ska kunna göra annat också så länge hästen inte blir lidande av ens andra aktiviteter. Hoppas det löser sig på bästa sätt för er alla! :)
 
Sv: Måste skriva av mig! (ang. tillbakalämnande av foderhäst osv.)

Spelar väl ingen roll om de gör så gott det kan, när det handlar om djurs välmående duger inte "så gott man kan", då är inget annat än "perfekt" acceptabelt. Okej om man mockar slarvigt, men att glömma fodra ett djur vars liv praktiskt taget går ut på att äta? Det är inte okej alls.

ts, se om du kan hitta medryttare/delfodervärd som kanske kan hjäpa till med betalningen, så kanske du kan få med dig båda. Annars tycker jag att det är rätt beslut av dig att lämna tillbaka den ena. Deras välmående måste faktiskt få gå före vår egen egoism. Så det är starkt av dig! Förstår dock att du är ledsen, et är aldrig kul att mista en nära vän. Hoppas att det löser sig på bästa möjliga vis!
 
Sv: Måste skriva av mig! (ang. tillbakalämnande av foderhäst osv.)

Russet motioneras 3-4 dagar i veckan, vilket hans ägare är medveten om och det är fullt tillräckligt för hans del. Min nordsvensk däremot kräver mer än så och det är han som jag känner inte får tillräckligt på den fronten ..

Nu har jag och mina föräldrar som sagt kommit överens om att de sköter hästarna de dagar jag inte har möjlighet att komma dit, jag har erbjudit mig att flytta hästarna tidigare, om de tycker det är jobbigt, men de har då sagt att de absolut ska vara kvar. Det är alltså inget jag tvingar på mina föräldrar och jag försöker underlätta så mycket för dem som möjligt och förbereder det som går att förbereda när jag är där.
Det är klart att det kan vara en lort kvar här och där, men nu har min häst problem med strålröta och därför är det rätt viktigt att han står på torrt underlag. Nordsvensken är dessutom väldigt bra på att grisa ner. Jag mockar ut ordentligt när jag är där, fyller på med extra mycket halm så han har det torrt och mjukt. Men ja, min mamma har svårt att förstå att hon måste ta ut även den blöta halmen och inte bara bajset, trots att jag förklarat det flera gånger.

Jag satte in en annons igår ang. medryttare till min nordsvensk och det är två som har hört av sig redan nu som vill komma och provrida honom nästa helg. Så förhoppningsvis är de seriösa och faller för honom :)
Som det ser ut nu åker jag hem till mina föräldrar på torsdags eftermiddag och är där tills söndag kväll, plus en dag mitt i veckan. Jag har besämt mig för att jag ska försöka hitta en cykel så jag kan ta mig dit en extra dag, så då blir det alltså bara 1,5 dag mina föräldrar behöver ha koll på dem.
 
Sv: Måste skriva av mig! (ang. tillbakalämnande av foderhäst osv.)

Är benägen att hålla med dig. TS har ju tydligen gratis inkvartering o skötsel av sina hästar (sin egen o foderhästen). Klagar dessutom på att hen inte kan partaja på helgerna.
Visserligen lämnar skötseln av hästarna väldigt mycket att önska, men att klaga på att föräldrarna inte håller stängsel i skick när man har gratis stallplats är något övermaga.

Man får prioritera här i livet.
 
Sv: Måste skriva av mig! (ang. tillbakalämnande av foderhäst osv.)

Jag dömer ingen, jag konstaterar bara att jag inte tycker att skötseln som ts beskrev att hästarna får är godtagbar. Det är min starka åsikt som jag skriver på ett forum, precis som du :grin:
 
Sv: Måste skriva av mig! (ang. tillbakalämnande av foderhäst osv.)

Nej, jag betalar inte mina föräldrar för att de mockar, men jag står för alla kostnader och gör gentjänster. Dessutom handlar det om 2-3 dagar i veckan och under de dagarna vill jag kunna vara säker på att mina hästar får tillräckligt med mat och tillsyn. Likaså att om staketet skulle gå sönder och brädor med spikar trillar in i hagen, vill jag antingen få reda på det så jag kan komma och fixa det eller att de tas bort och staketet fixas med någon enkel lösning tills jag är där och kan laga det.
Och nej, jag klarar inte på att jag inte kan festa på helgerna, utan att jag någon gång ibland ska kunna göra något annat utan att hästarna ska bli lidande för det. För som det är just nu är jag fast där uppe varje helg, om jag inte ber föräldrarna att köra mig hit och dit .. Jag vill ha mina hästar närmre, där jag kan ta mig själv och rida betydligt mer än vad jag gör nu. Utan att behöva planera och kunna leva lite "friare".
 
Sv: Måste skriva av mig! (ang. tillbakalämnande av foderhäst osv.)

Flytta hästarna eller se till att de sköts ordentligt, finns inga ursäkter, har man djur har man ett ansvar.

Kan inte annat än att hålla med faktist...

Haft liknande diskution på annat forum i dag,men gällde då en katt som fått ungar,och några hade dött,och en åt inte och var uppsväld om magen,antagligen pga svält,och där hade inte TS råd att köpa mjölkersättning för 200:-,och det värsta av allt var att det var jag som typ var dum i huvudet som "hoppade på" TS när jag sa att man ska inte ha djur om man inte har tid/råd,att jag tyckte synd om katten,och att TS borde göra sig av med den snarast möjligt och leva utan djur tills ekonomin var OK.
Jag var en elak fan som hoppade på TS,och det snackades om vuxenmobbing...
Lustiga folk det finns... :grin:

Och ja,åter igen,man ska inte ha djur om man inte har råd/tid.

Nu är ju detta låååångt ifrån lika illa,men jag tycker man ska ta sig en funderare om pengarna knappt räcker till,det kan komma en dag då man behöver ut med en större summa pengar när man har djur.

Ts,du har ingen möjlighet att behålla russet då och göra dig av med din nordis? Låna ut den på foder för att känna om du valt rätt? Men sätt dig för guds skull inte i en sist där du inte har råd med dom! Tills du kommit på en lösning kan du väll packa hö för alla dagar du inte är där,samt göra i ordning kraftfodret för hela veckan i burkar? Lycka till!
 
Senast ändrad:
Sv: Måste skriva av mig! (ang. tillbakalämnande av foderhäst osv.)

Jag mockar ut ordentligt när jag är där, fyller på med extra mycket halm så han har det torrt och mjukt. Men ja, min mamma har svårt att förstå att hon måste ta ut även den blöta halmen och inte bara bajset, trots att jag förklarat det flera gånger.

Byt till permanentbädd av spån, kanske? Då är det ju bara bajset som behöver mockas ut de dagar din mamma mockar. Det lär ju spara tid också, och vara mer lättmockat för din mamma!
 
Sv: Måste skriva av mig! (ang. tillbakalämnande av foderhäst osv.)

Det finns ju en del du kan göra för att hjälpa upp situationen du har idag, utan att flytta hästen och lämna foderhästen.

* En bra permanentbädd som gör att mockningen bara handlar om att ta ut kottar.
* Alla fodergivorna förberedda och någon form av (begränsas?) fri tillgång på stråfoder. Har hästen alltid något att tugga på spelar det ju mindre roll när kraftfodret ges (om den får något).
* En medryttare som kan ta ett par dagar - hos dina föräldrar.

Nu kommer ju också den varmare tiden på året och hästarna kanske går ute dygnet runt senare i vår?
 
Sv: Måste skriva av mig! (ang. tillbakalämnande av foderhäst osv.)

Hoppas det löser sig med medis till nordsvensken.

Annars har du fått många bra råd för att underlätta för föräldrarna att ta hand om dina hästar. Blir nordisen ensam om/när du lämnar tillbaka russet? Eller finns det fler hästar på gården?

Det låter i dina svar som att det bästa vore att russet skickades hem, och nordisen stallades upp närmare ditt nuvarande boende. Om den är cool kan du ju stalla upp i kollektivstall så blir det inte lika mycket arbete dagligen, och du kanske får lättare att hitta eventuell medis om hästen står nära allmänna kommunikationsmedel.
 
Sv: Måste skriva av mig! (ang. tillbakalämnande av foderhäst osv.)

När jag läser det du skriver verkar det som om det är lite för mycket "pyssel" för din mamma att klara av eller orka med. Försök gör så mycket du kan för att underlätta för dina föräldrar, så kanske det fungerar bättre. Tex permanentbädd, ge endast väl tilltaget med grovfoder och skippa kraften. Jag har fått göra så här, för att jag själv inte riktigt orkar med fysiskt. Jag har istället för halm, numera spånbädd. Tar knappt 10 min att mocka åt två hästar och blir aldrig tungt. Håller sig torrt och fint även om det inte mockas så väldigt noga varje dag. Du kan göra mer noga när du är där och det räcker att strö en gång i veckan.

Enklast är såklart att ha dem på lösdrift, med fri tillgång på grovfoder. Du kan du mocka ligghallen när du är där, och din mamma behöver bara lägga ut foder varje dag, fylla på vatten och titta till dem.

Det verkar som om du har två val. Antingen ha hästarna kvar hos dina föräldrar, och behålla bägge två. Eller göra dig av med en av hästarna, och hyra in den andre lite närmare där du bor...
 
Sv: Måste skriva av mig! (ang. tillbakalämnande av foderhäst osv.)

Spelar väl ingen roll om de gör så gott det kan, när det handlar om djurs välmående duger inte "så gott man kan", då är inget annat än "perfekt" acceptabelt. Okej om man mockar slarvigt, men att glömma fodra ett djur vars liv praktiskt taget går ut på att äta? Det är inte okej alls.

Fast vem har pratat om att inte djuren ska ha mat när de ska, jag säger bara att man faktiskt får vara tacksam för den hjälp man får, känner man sen att den inte räcker till av någon anledning så får man göra något åt det.
Att folk sen kanske inte har den kunskapen och intresset för att göra det "perfekt" (vad nu det är, olika för olika personer skulle jag tro) det är en annan sak men man får ändå förutsätta att i alla fall i ts fall, att hennes föräldrar gör så gott de kan. Tror hon inte det får hon flytta hästarna då helt enkelt, att skälla på de som försöker hjälpa en, alldeles gratis, det brukar sällan göra saker bättre i längden.
 
Sv: Måste skriva av mig! (ang. tillbakalämnande av foderhäst osv.)

Håller faktiskt inte med dig här. TS har erbjudit sig att flytta hästarna, men föräldrarna vill ha dem kvar. De är vuxna människor som själv kan avgöra vad de orkar med och inte. Att strunta i att ta in hästarna på kvällen när de saknar skydd och liggplats i hagen, strunta i att fodra regelbundet osv är oacceptabelt oavsett orsak. De åtar sig ett ansvar för djuren genom att hålla dem på sin mark, både enligt lag och moraliskt genom att säga att de kan sköta dem när ts inte är där. Tycker inte TS är det minsta bortskämd när hon oroar sig för sina djur och vill att föräldrarna gör det de åtar sig att göra. :crazy:

Jag skulle göra som ts sagt att hon ska, flytta dem. Så länge kan hon ju kämpa för att de ska ha det så bra som möjligt genom att åka dit ofta och göra iordning så mkt som möjligt. Det hon behöver är stöttning nu när hon tvingas göra sig av med sin älskade foderponny, inte pekpinnar om att hon är bortskämd.
 
Sv: Måste skriva av mig! (ang. tillbakalämnande av foderhäst osv.)

Spelar väl ingen roll om de gör så gott det kan, när det handlar om djurs välmående duger inte "så gott man kan", då är inget annat än "perfekt" acceptabelt.

Perfekt är ju självklart något som alla djurhållare skall sträva efter... Men i verkligheten är det nog ytterst få som verkligen har det "perfekt".

Men med lite fantasi skulle det lätt kunna bli fullt acceptabelt för hästarna hos TS föräldrar.

Mockningen kan lösas genom att TS skapar bäddar som är lätta att mocka. Det förslaget har framkommit tidigare.

TS har dessutom två hästar av raser som normalt är lättfödda. Jag kan inte se att de gör så där värst mycket tranings/ansträngningsmässigt. De når kanske upp till nivån "lätt arbete"... För vi får väl hoppas att TS inte tränar "skiten ur dem" de gånger hon är där. Frågan är då om de verkligen behöver kraftfodergiva överhuvudtaget. En analys på grovfodret kan ge svar på den frågan.

Eftersom hästarna mycket troligt är lättfödda så skulle fri tillgång till halm i hagen på ett utmärkt sätt täcka upp för eventuellt uteblivna fodringar. Det går att lösa mycket smidigt om viljan finns.

Ser TS att staketen är undermåliga eller trasiga kan jag tycka att det är lika mycket hennes ansvar att åtgärda det när hon är hos hästarna som det är någon annans ansvar. Hon är ju där 3-4 gånger i veckan så då hinner det ju inte gå så värst många dagar innan staketet lagas. En översyn av staketen varje gång hon är där så hinner hon upptäcka brister som hon kan åtgärda INNAN staketet går sönder.

Vattnet är en fråga som hon säkert kan lösa. En större balja som hon gör ren varje gång hon är där... då räcker det att föräldrarna fyller på dagligen.

Beträffande röta i hovarna så är den leriga hagen förmodligen lika stor bov i dramat som en halvdåligt mockad box. Så det problemet är något som TS får försöka hitta en lösning på. Ett mycket bra alternativ som visserligen kostar lite pengar är att hårdgöra en del av hagen och grusa upp den. Ett förslag är då att hon väljer att grusa upp den delen av hagen där hästarna gärna står och tar sina sovstunder.

TS skriver inget om ålder eller kunskap hos föräldrarna. Är de gamla? Orkar de egentligen med att ansvara för häst? Äldre människor har i bland en tendens att inte se sin egen begränsning. De går då i tron att de orkar mer än vad de verkligen gör. Det är TS ansvar att se hur det förhåller sig i det fallet. Och sätta in de åtgärder som behövs. Är det bara kunskapsbrist så finns det bara en lösning på det... Dvs hon måste förklara för föräldrarna vad som krävs för att hästarna skall ha en tillvaro som är fullt acceptabel.. Dvs en torr och ren liggplats, (i stall eller i hagen) rent vatten och bra grovfoder som serveras i lagom intervaller.

Går inte detta att ordna.. då finns det inget annat alternativ än att TS flyttar hästarna. Om det innebär att hon måste lämna tillbaka ponnyn så får hon finna sig att det är på det viset.
 
Sv: Måste skriva av mig! (ang. tillbakalämnande av foderhäst osv.)

Jag tycker inte att dina föräldrar ska ha ansvaret för dina hästar. De har lovat att ta hand om dom men de klarar uppenbarligen inte av det och det är inte rätt mot hästarna. Ingen häst mår bra av att stå i en skitig box eller få för lite mat! Dina föräldrar menar bara väl, de gör så gott de kan, men tyvärr så kommer hästarna i kläm och du som hästägare och fodervärd har ansvar för hästarna.

Jag förstår inte varför du har en foderhäst när du inte ens har tid eller ork att ta hand om din egna häst? Börja med att lämna tillbaka foderhästen. Därefter kan du väl ställa upp din egna häst i ett stall i närheten av där du bor?

Har du inte tid eller råd att ens ha din egna häst, sälj hästen. Det är tufft men du ska väl inte behöva krypa på knäna för att ha kvar din häst?
 
Sv: Måste skriva av mig! (ang. tillbakalämnande av foderhäst osv.)

Jag tycker inte att dina föräldrar ska ha ansvaret för dina hästar. De har lovat att ta hand om dom men de klarar uppenbarligen inte av det och det är inte rätt mot hästarna. Ingen häst mår bra av att stå i en skitig box eller få för lite mat! Dina föräldrar menar bara väl, de gör så gott de kan, men tyvärr så kommer hästarna i kläm och du som hästägare och fodervärd har ansvar för hästarna.

Jag förstår inte varför du har en foderhäst när du inte ens har tid eller ork att ta hand om din egna häst? Börja med att lämna tillbaka foderhästen. Därefter kan du väl ställa upp din egna häst i ett stall i närheten av där du bor?

Har du inte tid eller råd att ens ha din egna häst, sälj hästen. Det är tufft men du ska väl inte behöva krypa på knäna för att ha kvar din häst?

Jag tycker att det här är ett av de bästa svaren du fått. Håller helt med maskrosbarn. Men du kanske inte behöver sälja hästen utan lämna ut på foder (om det ekonomiskt är det som krävs). Då kan du ju ta tillbaka den om du finner en praktisk lösning som fungerar längre fram. Tycker absolut inte att du ska ha kvar hästarna hos föräldrarna som det nu är. Lycka till!
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 415
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 801
Senast: alazzi
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 474
Senast: cirkus
·
Hästmänniskan I förrgår fick jag värsta tänkbara samtalen, stallägaren ringde, min syster ringde, ena stallkompisen hade ringt...min häst hade fått en...
2
Svar
23
· Visningar
3 176
Senast: Celestan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp