Måste skriva av mig! (ang. tillbakalämnande av foderhäst osv.)

Ragge_

Trådstartare
Hej!
Jag har en egen häst samt en foderponny som står hemma hos mina föräldrar. Jag själv bor i stan, 2 mil från deras gård, har ej körkort så är därför bara hos hästarna över helgerna + någon dag mitt i veckan.
De rids alltså inte så mycket som de behöver och utvecklingen står still. Jag är dessutom trött på att jag alltid måste rida på helgerna och inte kan planera in något annat någon gång ibland, utan att det då blir att hästarna får stå alldeles för länge. Jag har försökt hitta en medryttare till min ridhäst, men det är svårt då både läget och hans ras är ganska oattraktiv.
Jag ger mina föräldrar pengar till strö och foder och min mamma har sagt att det är helt okej att hon mockar åt dem på vardagarna.
När jag kom hem till dem förra helgen berättade de att de hade låtit hästarna gå ute under natten. Hästarna har alltså inget skydd i hagen, hagen är lerig och dan och de gick utan täcke. Jag sa då att jag ville att hästarna skulle gå inne ett tag till och att det inte var deras beslut.
De mockar inte ordentligt, trots att jag flera gånger visat mamma hur man gör och förklarat att det är viktigt att framförallt min nordsvensk har rent och tillräckligt med strö i boxen då hans hovar inte är roliga.
De väger inte upp höet, orkar inte ge ponnyn hö i hösäcken trots att det är bara natthöet han får i den. De hoppar ofta över någon högiva. De glömmer bort att ge kraftfoder och ev. tillskott. De byter inte vatten och rengör inte hinkarna. De kollar aldrig igenom hästarna utan det känns som om de mest ser dem som någon börda, och gör absolut inte mer än nödvändigt.
Vid flera tillfällen har staketet varit trasigt utan att de fixat det, brädor med spikar kan ligga i hagen osv.
Jag har sagt att jag flytta min häst närmre stan om det blir för mycket och mamma inte vill, men då säger hon att hon absolut ska sköta det bättre och att hästarna ska gå kvar.
När jag klagar och försöker förklara så blir de aggressiva, säger att jag borde vara tacksam för att de faktiskt tar hand om mina hästar de dagar jag inte är där.

Nu har jag bestämt mig för att mina hästar förtjänar bättre vård och mer kärlek än så och jag vill ha dem någonstans där jag kan ta mig dit själv, när jag vill.
Det jävliga är att jag inte har råd att ha båda två inhyrda någonstans utan då måste lämna tillbaka foderponnyn.
Han är en liten russtravare som jag har haft sen förra våren. Vi går nu vår andra travkurs tillsammans, har precis köpt en rockard till honom så vi kan köra långrundor i skogen utan att få ryggskott (körde tidigare speedcart).
Vi har väldigt roligt tillsammans och han är världens sötaste ponny.

I eftermiddag har jag suttit och kollat runt på stallplatser i närheten.
Gråtit, grubblat och gråtit.
Jag vill inte lämna honom, men vill samtidigt att de ska ha det bättre än såhär och jag vill ge dem mer tid än vad de får nu.
 
Sv: Måste skriva av mig! (ang. tillbakalämnande av foderhäst osv.)

Ta körkort då så har du ju löst det?
 
Sv: Måste skriva av mig! (ang. tillbakalämnande av foderhäst osv.)

Varför ha två hästar om man inte har råd?
Kan du inte skaffa nåt extrajobb? Eller prioritera bort annat?
 
Sv: Måste skriva av mig! (ang. tillbakalämnande av foderhäst osv.)

Kan ej ta körkort pga. mediciner.

Jag har råd att ha hästarna som det är nu och den ena har jag som sagt bara på foder, men jag känner inte att jag har råd att betala 1-1500 extra/häst i månaden för stallhyra.
 
Sv: Måste skriva av mig! (ang. tillbakalämnande av foderhäst osv.)

Haha okej så vad är problemet? Antingen känner man att man har råd och då kan man ha häst eller så känner man näe, och då kan man inte ha häst, enkel matematik.
 
Sv: Måste skriva av mig! (ang. tillbakalämnande av foderhäst osv.)

Trevligt ..

Det var ju precis det jag skrev i mitt inlägg, att jag inte kan ha honom kvar.
Problemet är att det är jävligt jobbigt att lämna bort någon man tycker om!
 
Sv: Måste skriva av mig! (ang. tillbakalämnande av foderhäst osv.)

Tråkigt när man hamnar i en sådan sits:(

Men tyvärr låter det som att du får prioritera en av hästarna som du tar med dig .

Fast å andra sidan kanske du har lättare att hitta medryttare/halvfodervärd i stan och på så sätt kan ha bägge ändå?
Fast det är ju en chansning då dte kan ta tid att hitta rätt person
 
Sv: Måste skriva av mig! (ang. tillbakalämnande av foderhäst osv.)

Haha?

Jag skulle inte heller tycka det va särskilt skoj att behöva skiljas från ngt av mina djur!
Väl skönt att kunna bolla lite med andra då!

Även när man vet vad mna måste göra så är dte inte alltid lätt
 
Sv: Måste skriva av mig! (ang. tillbakalämnande av foderhäst osv.)

Fast även om H_z svarade relativt grinigt så har hon ju en poäng. Hästarna är ditt ansvar eftersom de är dina, det är du som skyldig att se till så att dem har det bra och kan du inte göra det ( vilket det verkligen inte låter som ) så är det ju hel fel att låta dem fara illa bara för att det är jobbigt. Sen kan jag ju även förstå att det är ledsamt, men vid ett sånt här tillfälle tycker jag att man ska sätta hästen välbefinnande framför sitt eget :)
 
Sv: Måste skriva av mig! (ang. tillbakalämnande av foderhäst osv.)

Men kan du inte skaffa en liten moped? Sån klass 2 som bara får gå upp till 25 km/h ? Visst det tar ju tid att köra dit, men inte så hemskt farligt.

Bara min spontana tanke!
 
Sv: Måste skriva av mig! (ang. tillbakalämnande av foderhäst osv.)

Nej, jag tycker inte att det är ett dugg trevligt med människor som samlar på sig djur som de inte är kapabla att ta hand om. Det är min åsikt. Hoppas pållen hamnar hos någon som tar hand om honom på ett respektabelt sätt.
 
Sv: Måste skriva av mig! (ang. tillbakalämnande av foderhäst osv.)

Du kan inte förbereda grovfoder och kraftfoder till vardagen så att det blir enklare för din mamma?

Du kan ju alltid bygga ett vindskydd så hästarna kan gå ute dygnet runt, med tanke på nordsvenskens hovar. Både nordsvensk och russ brukar kunna få bra med vinterpäls så de ska väl inte nödvändigtvis behövas täckas?

Att börja ge begränsad fri tillgång på grovfoder gör att fodergivorna/ dag minskar till bara grovfodergivningen.

Bara litw tips om hur du kan underlätta det för att kunna ha kvar hästarna hemma samtidigt som det underlättar för din mamma :)

Hoppas det löser sig för er!
 
Sv: Måste skriva av mig! (ang. tillbakalämnande av foderhäst osv.)

Du får förlåta mig om detta låter grinigt det är inte min mening. Men det är ju faktiskt bara 2 mil dit, varför inte åka buss varje dag och mocka, fylla foder och motionera hästarna. Ett busskort är ju inte så dyrt. Eller går det inga bussar dit?

Men jag hoppas att det löser sig för dig :)
 
Sv: Måste skriva av mig! (ang. tillbakalämnande av foderhäst osv.)

Att börja ge begränsad fri tillgång på grovfoder gör att fodergivorna/ dag minskar till bara grovfodergivningen.

Skriver som en kratta gör jag med!
Menar ju såklart att det bara blir kraftfodergivningen! :angel:
 
Sv: Måste skriva av mig! (ang. tillbakalämnande av foderhäst osv.)

Det går tyvärr inga bussar dit, annars hade jag självklart gjort det.

Jag är inte någon djursamlare, jag har en egen häst sen flera år tillbaka samt en låneponny. Jag har alltid tagit hand om dem själv och de har mått bra, men i somras blev jag tvungen att flytta ifrån mina föräldrar av anledningar jag inte vill gå in på. Vi kom hur som helst överens om att vi skulle låta hästarna gå kvar där, jag står för kostnaderna och är där 3-4 dagar i veckan, de övriga dagarna sköter min mamma dem. Jag har försökt att förklara och förbättra, men har fått nog och vill nu göra en förändring för både min och framför allt, mina hästars skull.

Hästarna äter färdigt kraftfoder, så det är inget som behöver förberedas.
När jag är där brukar jag alltid väga upp hö även till dagen efter.

Jag vet att det är mitt ansvar att de ska må bra och ja, jag vet inte .. det är en jävligt jobbig situation. När man tycker om någon som man ser inte får det han förtjänar och inte har möjlighet att ge honom det hur mycket man än vill.
 
Sv: Måste skriva av mig! (ang. tillbakalämnande av foderhäst osv.)

Om jag ägt russt hade jag blivit totalt galen. Orgelbunden motion, lerig hage, dålig mockning o uteblina fodergivor! Det är inte okej öht, finns inga ursäkter. Flytta hästarna eller se till att de sköts ordentligt, finns inga ursäkter, har man djur har man ett ansvar.
 
Sv: Måste skriva av mig! (ang. tillbakalämnande av foderhäst osv.)

1. Ts vet själv att hon har gjort fel, hon känner press och att någonting måste göras. Då har hon kommit en bit på vägen.
Så sluta skriva o förklara att hon gör fel, för det erkänner hon modigt på internet att hon själv lämnar sina hästar i vård som inte räcker till.
Hellre att hon skriver sanningen..

2. Ts, jag tror du gör ett mycket klokt val i att lämna tillbaka foderponnyn.
Dels så slipper du känna press, du får någon att göra om dagarna ocj dina hästar mår bättre båda två. Du kan skaffa en ny foderponny so sällskap i framtiden att köra mee!

Säg upp kontraktet och börja leta stallplats, under tiden så sparar du lite pengar, vartenda tjugolapp är guldvärd!!
Sen så kan du spana på lite medryttare så hinner du ev få dit någon innan nordsvensken flyttar närmare dig!
Tillåt max en mil till stallet, är de över 4km rekomenderar jag att det finns buss till stallet så du slipper gå de tråkigaste dagarna!
Vintern kan vara svår o jävlig att cykla eller gå på..

Tänk nu på att du gör dig själv, dina föräldrar och framförallt hästarna en dundertjänst av att flytta din ena närmare dig.
Du bör inte se det åt några andra håll. Tänk på hästarna!

Lycka till.:bump:
 
Sv: Måste skriva av mig! (ang. tillbakalämnande av foderhäst osv.)

Håller helt med dig metspöt.
Till ts, ta cykeln en extra dag i veckan. Fixa massor av ikeakassar och fyll på färdiga påsar. Funkar inte det för dina päron så tycker jag att du ska flytta dem (hästarna alltså). Kanske en lösdrift som är billigare än uppstallning närmare staden, då kan du kanske få tag på en medryttare som kan hjälpa dig
 
Sv: Måste skriva av mig! (ang. tillbakalämnande av foderhäst osv.)

En kort och konkret fråga:

Vem är du att döma andra?


Har du inget nyttigt att säga, säg inget alls. Stoppa undan din avundsjuka och sluta vara otrevlig när andra ber om råd. Du kommer må bättre själv av det om inte annat.

:)
 
Sv: Måste skriva av mig! (ang. tillbakalämnande av foderhäst osv.)

På en klass 2 moppe kan man ta sig rätt långt på. Det är dessutom många som kör sådana som inte får ta körkort. Vet en man som var en nykter alkolist (han är numera avliden pga hjärtinfarkt) som körde moped överallt och så hade han en vagn bakom om han skulle behöva handla något större.

Men ja, tyvärr så kommer man till sådana val i livet där man måste inse att situationen inte är hållbar. Visst är det sorgligt att behöva lämna ifrån sig ett djur som man fäst sig vid men man gör det enbart för djurets bästa i slutändan.

Jag har själv fått sälja/avsluta fodervärdsskap men jag vet att djuren har det bra i sina nya hem. Men visst, det finns djur som jag saknar fortfarande trots att det var ett halvår sedan de åkte.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 415
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 801
Senast: alazzi
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 474
Senast: cirkus
·
Hästmänniskan I förrgår fick jag värsta tänkbara samtalen, stallägaren ringde, min syster ringde, ena stallkompisen hade ringt...min häst hade fått en...
2
Svar
23
· Visningar
3 176
Senast: Celestan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp