Måste "riktiga" värkar vara smärtsamma?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Kalaspinglan

Trådstartare
Kort fråga: "Det är dags att kontakta förlossningen när värkarna gör ont", står det överallt när man läser om förlossningen.

Är det så? Gör verkligen värkarna ont. Upplever alla det?
 
Sv: Måste "riktiga" värkar vara smärtsamma?

Nää.. det är inte sant. En förlossning är individuell. Jag har fött fyra barn och alla fyra förlossningarna har varit olika. Intensiv, smärtsam och utdragen/intensiv, smärtsam och snabb/ej smärtsam, överraskande och snabb/smärtfri (nästan) och något utdragen..
Jag tror man ska vara vaksam över när värkarna blir regelbundna... då börjar det hända grejer
 
Sv: Måste "riktiga" värkar vara smärtsamma?

nä, mina värkar gjorde inte ont...kände av det (regelbundna värkar)redan på tisdagsmorgonen men de började inte göra ont förrän tisdagsnatten vid 02-tiden, dessutom gjorde inte alls så ont som jag trodde dom skulle göra.
 
Sv: Måste "riktiga" värkar vara smärtsamma?

Det tror jag inte, det beror nog mycket på individen.

Min mamma har berättat om när jag föddes och det gick tydligen jättefort och hon kände inte mycket alls...
Hon hade ringt in när det började bli regelbundna samandragningar och BM frågade "gör det jätteont?" mamma svarade "nejdå, inte så farligt" och fick svaret att då var det låångt kvar än, första barnet och allt...
En timme senare åkte de in i alla fall för pappa blev orolig och efter 15 minuter på sjukhuset så kom jag :D

Hoppas jag ärvt mammas gener... :angel:
Fast förmodligen inte, är mer lik pappas släkt sorgligt nog...
 
Sv: Måste "riktiga" värkar vara smärtsamma?

Som så många andra svarat tror jag det är mycket individuellt och även olika från gång till gång.

Som en lite rolig anekdot kan jag berätta om min första tur till KK:angel:

Vattnet gick under natten (sipprade) och på morgonen kände jag att jag hade värkar. Jag tog tiden mellan varje värk och sa till maken att nä, nu är det dags. Vi plockade ihop vad jag skulle ha med mig och körde in till Lund. Barnmorskan som öppnade sa att det nog inte var dags riktigt än, men för säkerhets skull kollade de värkar och hur öppen jag var. Det var inte mycket :crazy: så jag fick välja mellan att sitta i väntrummet, gå en sväng på sta'n eller åka hem. Jag valde att åka hem (soffan hemma var mycket bekvämare än stolarna i väntsalen:o )

Kl 13 körde vi till Lund igen. Denna gång skrek jag nästan till maken varje gång han körde på ett litet gupp (det räckte med asfaltsskarvarna), jag pustade, stånkade och kunde knappt gå när bm (samma som på morgonen) öppnade och då sa hon glädjestrålande "SÅ ska det se ut! :eek: :D

Dottern föddes 9 timmar senare:love:

Såhär i efterhand förstår jag att det jag trodde var värkar på morgonen "bara" var sammandragningar.
 
Sv: Måste "riktiga" värkar vara smärtsamma?

Mina värkar var inte smärtsamma... När jag insåg att det var 4-5 min mellan varje värk ringde jag och jag fick komma in direkt, var då öppen 4 cm utan smärtsamma värkar. Sedan blev dom mer och mer smärtsamma.....
 
Sv: Måste "riktiga" värkar vara smärtsamma?

Jag tyckte att det gjorde jätteont, och har väldigt svårt att förstå att det öht går att föda barn utan smärta. De flesta mammor jag pratat med har tyckt att det gjort ont i varierande grad, och några enstaka har sagt att de inte upplevde någon direkt smärta. Så det verkar ju vara individuellt, men något vanligare att det faktiskt gör ont än att det inte gör det.
 
Sv: Måste "riktiga" värkar vara smärtsamma?

Det måste vara väldigt olika eftersom jag hellre amputerar en arm utan bedövning än föder barn igen för jag tycker värkarna gör så fruktansvärt ont.
Någon sa att själva ryggbedövningen gjorde ondast, jag förstår inte det alls för jag bad om att få bli ihjälslagen halva tiden och stirrade halva tiden på fönstret och svor över att vi inte var på 10:e våningen så jag kunde hoppa ut.

Men det är som sagt tydligen mycket olika ...
 
Sv: Måste "riktiga" värkar vara smärtsamma?

De VÄRKar jag hade fram tom. 5cm var helt okej, jag stod ut, kunde tom. sova lite. Värkarna mellan 5-10cm däremot :devil: AJAJAJAJ!!!
 
Sv: Måste "riktiga" värkar vara smärtsamma?

Det är nog olika... Men som jag upplevde det så var mina värkar regelbundna (3-4 minuter mellan) och väldigt smärtsamma, trots att jag bara var öppen 2 cm efter 12 timmar...:devil: Sen accellererade det bara och slutade i akut snitt efter två dygn. Så jag åkte egentligen in "för tidigt" men jag hade så :devil: ont.
 
Sv: Måste "riktiga" värkar vara smärtsamma?

Kort fråga: "Det är dags att kontakta förlossningen när värkarna gör ont", står det överallt när man läser om förlossningen.

Är det så? Gör verkligen värkarna ont. Upplever alla det?

Som alla andra har skrivit är det ju så olika. Jag har fött två barn, en gång vaknade jag på morgonen och hade lite ont i magen, efter 4timmar hade vi en dotter, andra gången var vi och handlade och fick då en jätte sammandragning tyckte jag som kändes väl lite mera än andra gånger, efter 3 timmar hade vi en pojke! :bump:
Födde utan smärtlindring och allt gick så bra. Bor ju en bit bort så det blev ambulans båda gångerna... Vet inte om du blev så klokare av mitt svar egentligen mera än att du känner i hela kroppen när det verkligen är värkar oavsett smärta.....
 
Sv: Måste "riktiga" värkar vara smärtsamma?

Jag har fött två barn, en gång vaknade jag på morgonen och hade lite ont i magen, efter 4timmar hade vi en dotter, andra gången var vi och handlade och fick då en jätte sammandragning tyckte jag som kändes väl lite mera än andra gånger, efter 3 timmar hade vi en pojke!

Oh shit!! :eek:
Snabba ryck!! :eek: :)
 
Sv: Måste "riktiga" värkar vara smärtsamma?

Det där är jag så rädd för!!! Att kankse inte ha koll på hur ont det gör och hur nära bebisen är ute det är.

Efter 10 timmars regelbundna smärtsamma värkar första gångnen fick jag en son, men andra gångne hade jag itne ens koll på hur regelbundna värkarna var eller hur ofta för jag antog att det skulle ta mååånga timmar än så efter nästan 5 timmar med värkar som gjort mer och mer ont så åkte vi in och sonen föddes efter 5 timmar och 32 minuters värkar..... och det gjorde faktiskt inte lika ont andra gången. Hur komemr det att vara nu när bebis nummer tre ska födas? hur ont komemr jag att ha och hur fort kommer det att gå? När ska jag åka in, vågar man chansa osv.....
 
Sv: Måste "riktiga" värkar vara smärtsamma?

Oh shit!! :eek:
Snabba ryck!! :eek: :)

Ja, det gick verkligen fort. När jag var i vecka 38 bad barnmorskan mig att inte ta egen bil utan ringa ambulansen. Tog egen bil men min mamma hade ringt förlossningen så ambulansen ringde upp oss och frågade hur det gick, dom fick möta upp oss och det var ju tur det, vi bor 13 mil från bb. Har varit öppen 10 cm när jag kommit in båda gångerna :) Sånt här kan man berätta 100000 ggr och man blir lika tårögd varje gång man tänker på guldklimparna, det bästa man har!
 
Sv: Måste "riktiga" värkar vara smärtsamma?

Vattnet gick på kvällen vid 17-tiden. Fick lite värkar. Åkte in till BB för att göra CTG inför natten, och åkte sen hem för att sova (fick med en sömntablett). Sov en halvtimma, sen hade jag värkar med ca 10 min mellanrum som kortast (oftast typ 12-15 min, lagom för att jag skulle somna om och sen vara tvungen att ställa mig upp av smärtan).
Åkte på morgonen tillbaks för CTG, men fick stå i väntrummet och vänta 45 min. Under den tiden blev värkarna tätare och tätare, ca (4-)5 min. Blev undesökt och var 8 cm öppen... Inte konstigt att de hade gjort ont!
1,5 timme senare är hon född! :love: (20 min krystning)
 
Sv: Måste "riktiga" värkar vara smärtsamma?

Jag upplevde inte början av förlossningarna som smärtsamma alls.
Några dagar innan min andra son föddes började jag få rätt regelbundna sammandragningar. Men det gjorde inte ont nånstans, så jag funderade inte ens över om de var värkar eller inte.
Natten efter bf vaknade jag och fick en riktig värk.
Trodde det var magknip.
När de kom någorlunda regelbundet fattade jag att det var värkar.
Efter en timme jag ringde förlossningen.
Kunde stannat hemma längre, men pappan ville åka in och min stora son var vaken och jag tyckte inte han behövde se mig få värkar så vi åkte in.
En timme senare var bebisen född.
Efter 2 timmars värkar som inte ens kom regelbundet, 1-7 min mellan dem hela tiden.
Men nog f*n gjorde det ont i bilen på väg in.
Då var jag glad att vi åkte när vi åkte.
 
Sv: Måste "riktiga" värkar vara smärtsamma?

Hej hej!
Tack för era svar. Kul att läsa att alla har så olika erfarenhet - precis som jag misstänkte.

Jag var själv in till förlossningen igår pga över ett dygns regelbundna värkar (v 35+3). På kurvan var sammandragningarna (som kom var sjätte minut) uppe på 70-80, men ändå helt överkomliga enligt mig. Nu hade jag iofs inte öppnat mig mer än 1-2 cm, kanske därför jag inte kände mer än jag gjorde - även om jag efter sprutor och tabletter med bricanyl fick mer mensont men inga sammandragningar..
 
Sv: Måste "riktiga" värkar vara smärtsamma?

På kurvan var sammandragningarna (som kom var sjätte minut) uppe på 70-80
Fast den där kurvan är relativ, alltså inget du kan jämföra mellan förlossningar. Det är liksom bara ett värde jämfört med en "referensvärk" om du fattar vad jag menar - alltså du kan jämföra mellan värkar på samma remsa men inte med andra.

Klurigt att inte veta om bebisen kommer snart eller om flera veckor! Fast så är det ju förstås alltid :) . Lycka till!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag håller på att få spader. Fick mitt första barn för knappt en vecka sen och har sedan dess inte kunnat sova på grund av ryggvärk. I...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 982
Senast: Dorinda
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 777
Senast: Milosari
·
Samhälle Samhället måste förvalta den tillgång som begåvade barn utgör. Det är ju de barnen som skall bli morgondagens forskare och experter. Som...
7 8 9
Svar
171
· Visningar
4 597
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
3 082

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp