Måste man...?

Sv: Måste man...?

Jag tänkte mer på barn under ett år.

Klart det inte är skadligt för barnen att träffa andra barn,men många tycker ju det nästan är en livsnödvändighet redan from barnet är ett par månader.

Har gjort ungefär som du beskrev,träffat många människor även om det kanske inte varit just barn i samma ålder och det har funkat kanonbra med inskloningen på dagis och allt sådant.

Men just i början som ganska ny mamma tror jag man träffas mer för förälderna skull än för bebisens skull. Men det behöver ju inte vara fel det heller,en del blir ju väldigt ensamna när de får barn eller tycker det är supertrist att bara gå hemma ensam med barnet.
 
Sv: Måste man...?

Jag har förstått på min väninna att de snackar väldigt mycket om de människorna som inte finns där just då. Dessutom jämförs det vems barn som kommit längst med olika saker, och det klarar jag mig utan :)

Men det har väl knappast med föräldragruppen i sig att göra, utan de människor som den råkar bestå av? Man kan ju ha tur eller otur vilka man hamnar tillsammans med. I min föräldragrupp var alla jättetrevliga och vi träffades regelbundet fram tills att barnen var ca ett år. Det var aldrig något skitsnack eller skryt där...
 
Sv: Måste man...?

Jag är inte heller intresserad av alla dessa träffar. Jag trivs kanonbra med att gå lååånga "ensamma" promenader med Lillan och hunden:love:

Personligen så går jag bara till BVC och väger och mäter, svarar att allt är bra på deras frågor. För jag tycker själv att det fungerar bra, men BVC har ju INTE samma uppfattning om amning och hur det ska sovas osv :crazy: Så jag har valt att undvika dessa diskutioner :D och även alla diskutioner om div grupper...
 
Sv: Måste man...?

Personligen så går jag bara till BVC och väger och mäter, svarar att allt är bra på deras frågor. För jag tycker själv att det fungerar bra, men BVC har ju INTE samma uppfattning om amning och hur det ska sovas osv :crazy: Så jag har valt att undvika dessa diskutioner :D och även alla diskutioner om div grupper...
Vilka konstiga BVC en del verkar ha! För oss har de fungerat som ett stöd och kunnat hjälpa till med råd och tips om man bett om det. Jag upplever det som att vi som föräldrar alltid respekterats och förväntats kunna fatta egna beslut om det mesta, faktiskt. Det är ingen som kommit med pekpinnar om vare sig amning eller sömn.
 
Sv: Måste man...?

KL

Kan ingen vänlig förklara för mig vad dessa aktiviteter är för nåt ? Jag har aldrig hört talas om något sådant nämligen.
 
Sv: Måste man...?

KL

Kan ingen vänlig förklara för mig vad dessa aktiviteter är för nåt ? Jag har aldrig hört talas om något sådant nämligen.

Det är väl lite olika från kommun till kommun. Vårat BVC har iaf babymassage och föräldragrupper (vad de gör där vet jag inte) och hjälper till att sätta ihop en gemensam promenad varje vecka. Det är ju jättebra att det finns, för de som har intresse.
 
Sv: Måste man...?

Vilka konstiga BVC en del verkar ha! För oss har de fungerat som ett stöd och kunnat hjälpa till med råd och tips om man bett om det. Jag upplever det som att vi som föräldrar alltid respekterats och förväntats kunna fatta egna beslut om det mesta, faktiskt. Det är ingen som kommit med pekpinnar om vare sig amning eller sömn.

Där upplever jag tvärt om. När jag berättade om dotterns sovrutin på BVC blev de förtvivlade, för att hon gärna sover mycket fram till 14 snåret och sen är vaken (med en sovpaus på 1 timme) fram till kl 22 då hon somnar för natten (och sover till 8-9 på morgonen).

JAg fick då rådet han hon borde vara vaken mer på dagen istället. Varför förstår jag inte för jag tycker detta är jättesmidigt. Jag hinner med att göra allt här hemma, förbereda kvällens middag, åka till stallet OCH rida, för sen när hon vaknar är det henne jag vill fokusera på.

De har även rått mig att göra mig av med katten, och sluta med hästarna... för dotterns skull? De poängterar ofta att det get "minuspoäng i tabellen"? :confused:
 
Sv: Måste man...?

Men det är väl inte bvc:s sak att avgöra era familjerutiner? Mina barn hade liknande tider som ditt och det har aldrig varit några problem. Då jag själv är kvällsmänniska skulle jag ha slitit mitt hår om jag fått ett barn som envisades med att vara vaken från 5 på morgonen.
 
Sv: Måste man...?

"minuspoäng i tabellen"??!!:eek:
Vilket trams!:mad:

Det är väl snarare så att djur i hemmet är bättre för att förebygga ev allergier etc?

Den du har som kontaktperson är väl en sådan som inte har eller gillar djur själv....
Och vadå sluta med hästen för dotterns skull?
Kan ju vara så att du behöver något som ger dig utrymme att andas och må bra=
bäst för dottern med i förlängningen!

Och vad det gäller sovrutinerna tycker jag de verkar utmärkta!
Hon sover ju hela natten!
Och du får tid till att göra allt optimalt, kan det bli bättre?
 
Sv: Måste man...?

Vi träffas 1 ggr i månaden och jag tycker det är jätte bra, vi är på öppna förskolan då men sist så hade de jullov.

Det är inga promenader utan vi samlas typ 10 barn födda ungefär samtidigt och så kommer det ut olika på besök, nu senast en barnmorska. Nästa gång börjar bebisarna närma sig 4 månader och då kommer det ut en typ dietist och pratar bebismat och vad man ska tänka på om man lagar mat själv till barnet osv.
 
Sv: Måste man...?

Alltså, nu blir jag upprörd här! Vilka sjukt konstiga och otrevliga människor du verkar ha på din BVC :mad:! Varför ska DE bestämma vad som är bäst för dig, ditt barn och din familj?? Och sen hota med "minuspoäng i tabellen" :eek:!? Översittarfasoner!!

Nej, fortsätt du att göra som du tycker känns bra, du känner dig själv och din bebis bäst!
 
Sv: Måste man...?

Håller med! TS ska inte behöva känna sig varken tvungen att vara med i föräldragrupp eller bli påtvingad "goda råd" av BVC. Som förälder känner man sitt barn bäst och vet vilka rutiner som passar sin egen familj! Jag har aldrig heller haft något större behov av att vara med på såna träffar. Babysim har jag t.ex. vägrat. Jag tycker det är så skönt att ta det lugnt med bebisen och ta dagen som den kommer. Man vet ju t.ex. aldrig hur mycket man fått sova på natten. :angel: Jag jobbade dessutom hemifrån en del när han var liten och det var ju inte heller så populärt. För mig var det ett sätt att kunna stanna hemma längre med honom. Han är också en mycket lugn och trygg kille nu när han är drygt två och har gått hos dagmamman sedan i augusti. Stå på dig! Du vet bäst!! :banana:
 
Sv: Måste man...?

Svarar till flera!

Nu är jag stark nog att skita i vad de säger där borta. Men första 1½ månaderna så var jag verkligen jättekännslig, fick ångest när jag skulle dit och grät nästan varenda gång när jag kom hem därifrån. Det var skitjobbigt! Nu stänger jag av öronen och tar helt enkelt inte till mig av vad som sägs.

Var ju på efterkontroll i måndags och pratade då med min BM som jag hade under hela graviditeten. Hon berättade att jag är mycket välkommen att komma till deras Hemvårdsprogram med dottern istället för att gå till BVC om det skulle bli jobbigt igen.
 
Sv: Måste man...?

Men det har väl knappast med föräldragruppen i sig att göra, utan de människor som den råkar bestå av? Man kan ju ha tur eller otur vilka man hamnar tillsammans med. I min föräldragrupp var alla jättetrevliga och vi träffades regelbundet fram tills att barnen var ca ett år. Det var aldrig något skitsnack eller skryt där...

Jo, såklart det är olika beroende på vad man hamnar i för grupp. Men eftersom detta är en liten ort och alla känner alla så lär skillnaden inte vara så himla stor på hur grupperna gör.
 
Sv: Måste man...?

Jag har en kompis som helt enkelt bytte bvc. Det är man i sin fulla rätt att göra.
 
Sv: Måste man...?

Det ser olika ut på olika orter.
Det kan vara anordnat av sv kyrkan (då får man stå ut med en o annan jesusbarnvisa men inget religiöst i övrigt).
Frälsningsarmen kör en liknande variant.
Bvc på vissa orter.

Vad det går ut på är att man ska få snacka o fika som vuxen - att barnen när dom blir uppåt året kanske börjar interagera med varandra är väl mer en bonus.
Det brukar börja vid 9 tiden - ta av sig, parkera ungen på en filt eller vid en leklåda, sätta sig vid ett bord, tjöta, plocka upp en ramlad unge, tjöta, leta upp en napp, hålla någons bäbis när mamman ska byta på sin 2-åring, tjöta lite till, gemensam fika, sjunga o leka klapplek, tjöta lite till och efter 2 timmar är det färdigt.
För mig som inte hade någon jämnårig kompis som hade småbarn just då var det perfekt en gång i veckan.
Att vi dessutom mest tjötade häst var rena bonusen.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 229
Senast: Modest
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
709
Senast: igbest
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 176
Senast: Liran
·
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
21 397
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vi med egen gård/stall
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka
Upp