Måste man...?

Acses

Trådstartare
Måste man verkligen tycka att det är roligt med alla BVC "träffar"? :crazy: Jag känner mig hemsk, som faktiskt inte vill gå dit mer än jag måste. Men då tjatas och duttas det om att man ska gå på baby-massage, föräldragrupper och gemensamma promenader. Det ifrågasätts varför man inte vill vara "delaktig", och "det är så nyttigt att träffa lite folk".

PUH!

Jag träffar folk hela tiden, jag har ett fullspeckat schema, jag träffar så mycket mammor och bebisar på annat håll. Har förklarat för BVC att jag faktiskt inte orkar med deras träffar. Jag gör bara inte det, och självklart kan inte det bara accepteras utan bemöts med gnäll, tjat och skuldbeläggning. Dessutom sover snöret som bäst under förmiddag och tidig eftermiddag. Då är hon trött och blir så lätt överstimulerad och då är hela dagen förstörd.

Och även om hon var pigg och glad vid den tiden så borde det väl ändå vara mitt val om jag vill gå eller inte?

Är det bara jag i hela världen som tycker det är pisstrisst med dessa gruppträffar?
 
Sv: Måste man...?

Men det är ju frivilligt! Hos oss var det aldrig någon som ifrågasatte om man inte kom. Sen tyckte jag faktiskt att vår grupp diskuterade vettiga saker.
Här har det då aldrig varit nåt tjat om promenader och sånt. Det hade JAG tyckte varit trevligt då jag int ekänner så många.
 
Sv: Måste man...?

knasigt jag har varit på EN träff efter dottern föddes 6-mån träff för mammagruppen....
Man borde ju få välja själv, jag visste inte ens om det fanns träffar/grupper EFTER man fött?
 
Sv: Måste man...?

Jodå, våran BVC har tydligen ett fullspeckat schema med både de ena och de andra aktiviteter, och det kan ju vara jättetrevligt! Men nu tycker inte jag att det är det...

Och det ska ju vara frivilligt, men varenda gång jag uteblivit har de ringt hem och frågat varför jag inte kom. TROTTS att jag har sagt att jag troligtvis inte kommer.
 
Sv: Måste man...?

Har inte gått på en enda träff efter att man dotter föddes. Bor på landet så jag har ju en bit att åka för att komma till stan så det är inget jag orkar göra i "onödan". Och när min dotter sover middag tar jag stallet och när hon är vaken vill jag faktiskt umgås med henne! :smirk:
 
Sv: Måste man...?

Vad är det för träffar/aktiviteter ? Något sånt har då jag aldrig hört talas om. Är det efter en viss ålder på barnet eller ? Vi har varit på Bvc flertalet ggr nu, men inte näms det något om några träffar inte. Vi mäter/väger och snackar lite om hur det funkar osv.., idag var det hälsoundersökning. Inget annat. Inte för jag tänkt angagera mig i några aktiviteter, men undrar mest om det är olika beroende på vart man bor.
 
Sv: Måste man...?

Jag tyckte det lät så trist både med "väntabarn grupper" och "föräldragrupper" samt öppna förskolan så jag hoppade det,trots att jag fick höra både det ena och det andra att det var sååå viktigt för barnen att få se andra bebisar, Hampus skolades in på dagis när han var drygt ett år,gångerna han gråtit vid överlämning går att räkna på en hand och idag berömmer BVC honom för att han är så himla trygg,så all skräckpropaganda att barnen skulle asocialiceras så var visst bara en myt...Tycker dock det var fult av dem att köra på att det var för barnets skull,är barnen i den åldern är det väl snarare för föräldrarnas skull?

Och vill man inte å vill man inte.
 
Sv: Måste man...?

*räcker upp en hand* Jag känner inte heller att föräldragruppen vi gick var särskilt givande. Jag har ännu inte ens gått på babycafé - det lockar mig inte nämnvärt. Kanske att jag går dit när Viggo blivit äldre; för hans skull (om han nu uppskattar det, det visar sig väl).

Men; jag har inte upplevt att jag blir "tjatad" på särskilt mycket. Det är väl bara skita i... när/om jag fått frågan så har jag sagt "det lockar mig inte särskilt, därför tänker jag inte gå".
 
Sv: Måste man...?

Hu, om man måste påtvingas en massa sån "gemenskap" så tänker jag aldrig skaffa barn.

Det är säkert jättebra att det finns, men att tvinga på folk det verkar rätt magstarkt.

Man kanske har ett eget liv och egna vänner som du, eller så kanske man vill vara i sin egen lilla kokong med bebisen och den andra föräldern när bebisen är riktigt liten.

Behöver små bebisar förresten alla dessa aktiviteter? De minsta är väl inte ens särskilt intresserade av andra bebisar, och de större nöjer sig väl med att träffa en eller två andra bebisar en eller ett par gånger i veckan?

Jag vet ingenting för jag har inga egna barn, men jag tror inte att jag är helt ute och cyklar. Stå på dig, odugling!
 
Sv: Måste man...?

Oj vad jobbigt det låter!:crazy:
jag har så fullspäckat schema här hemma så vi aldrig skulle ha tid att gå på såna träffar.
Dessutom är jag en människa som inte kan umgås med folk bara för att man råkar ha barn som enda gemensamma intresse, förstår inte alls att folk tror man passar ihop med alla människor bara för att de oxå har barn:smirk:

Har aldrig blivit minsta tvingad eller känt med pressad att gå på sånt.
När jag var gravid erbjöds föräldrakurser men eftersom dessa inte innehöll ngt av intresse(bara amning & vaginala förlossningar varav det sista jag inte kände behov av att lära mer om då jag ändå skulle ha planerat snitt), hade redan läst massor av böcker , fakta osv.
Därefter sa bm att vissa föräldrar fortsatte träffas efteråt men det var tydligen på egna initiativ.

Har däremot sagt att jag är intresserad av spädbarnsmassage & de skulle höra av sig om de startade en sån grupp men det var 5 mån sedan så jag antar att det inte blev ngt.
 
Sv: Måste man...?

Med första barnet gick jag på föräldrautbildningen tillsammans med barnets pappa.

Dock umgicks vi aldrig efteråt.

Däremot fanns det en barngrupp som det var frivilligt att delta i, som träffades varannan vecka med olika teman. Jag var på de träffarna som handlade om babysång, läsa för ditt barn samt första hjälpen.

Men andra barnet var jag aldrig i någon föräldragrupp. Någon mammagrupp efter förlossningen fanns inte, jag födde mitt i sommaren och hamnde mellan vår och höstgruppen. Inte gjorde det mig något.

Min väninna var med i både föräldragrupp och mammagrupp med båda barnen. Hon umgås fortfarande med alla olika grupper. Återträffar hit och dit. Själv tycker jag bara det verkar jobbigt att tuttas ihop och förväntas umgås bara för att man har barn i samma ålder.

Jag vill välja mina vänner och mitt umgäng. Däremot gick jag på de träffarna som kunde tänkas ge mig information och kunskap om något nytt.
 
Sv: Måste man...?

Här vete katten vi kanske har men jag har inte ens hört om några träffar.
Babymassage vet jag att det gick en omgång i somras men då kunde jag inte.
För mig ahde det nog snarare varit bra, träffar alldeles för lite folk.
Visst finns det de som går och fikar men de skulle jag aldrig tordas gå ut med. Det är sjalmaffian här i stan (nej jag har inget emot sjalar) och dessa är rätt energiska "perfekta" mammor som gör allt som man ska enligt nyaste rönen med blöjfritt och allt.
Huh jag skulle få sån prestationsångest och känna mig så värdelös så neeeee vi strosar runt bland hästarna istället :D
 
Sv: Måste man...?

Men andra barnet var jag aldrig i någon föräldragrupp. Någon mammagrupp efter förlossningen fanns inte, jag födde mitt i sommaren och hamnde mellan vår och höstgruppen. Inte gjorde det mig något.

Aha jag födde ju i juni, kanske var därför man inte hört något alls då :confused:
 
Sv: Måste man...?

Jag har inte ens varit på vägningar på BVC.
Åkte dit när det var sprutor.
Betraktades som lite tjurig och egen när jag inte ville vara med i den stora bvc-familjen och sitta med en unge som kommer ur mat och sovrytmen i ett varmt och svettigt väntrum och byta baciller med alla andra bebisar och deras mammor.
Herregud, mina vänner väljer jag själv!
 
Sv: Måste man...?

Det är helt klart ditt val.Ska man vara petig så är hela grejen BVC helt frivilligt och inget man måste utnyttja.Ja det är jättebra att det finns och vi ska vara glada för det men det är frivilligt trots allt...
 
Sv: Måste man...?

Säg ifrån - även om dom är tjötiga så förstår dom nog ett nej.
Säg inte kanske...
Här var det kyrkan som hade bäbisgrupper och stackars de föräldrar som inte hade häst för det var vad vi pratade om.
10 st hästägare eller ryttare så det var häst, häst o häst, jo vi sjöng en stund varje gång men det var inte mer än vi stog ut med
det.
Barnen hade nog kul -tror jag - men det var mest vi mammor som hade nytta av träffarna.
 
Sv: Måste man...?

Mycket möjligt att du också hamnat i gråzoonen. Jag frågade faktiskt efter en mammagrupp, då jag ville gå första gången för att se vilka fler från stan som skulle ha barn :angel:

Men jag fick till svar att det var för sent att hoppa in i vårgruppen då de redan haft sina temadagar, och höstgruppen skulle jag ju inte hinna med då jag skulle ha barn i juli.

Jag umgås med så många med barn ändå, mina gamla vänner har ju barn. Sedan är jag på öppna förskolan nästan två dagar i veckan, så mitt behov av mammor är redan tillfredsställt.

Jag har förstått på min väninna att de snackar väldigt mycket om de människorna som inte finns där just då. Dessutom jämförs det vems barn som kommit längst med olika saker, och det klarar jag mig utan :)
 
Sv: Måste man...?

Behöver små bebisar förresten alla dessa aktiviteter? De minsta är väl inte ens särskilt intresserade av andra bebisar, och de större nöjer sig väl med att träffa en eller två andra bebisar en eller ett par gånger i veckan?

Nej det är inget de behöver,ett litet barn behöver trygghet,närhet,sina föräldrar eller ev ena föräldern om bara en finns,mat,kläder och sömn.

Har en kusin som trodde att hon verkligen var tvungen att gå på div aktiviterer, hon hade ett fullspäckat schema VARJE dag vilket höll på att sluta i katastrof för både hennes och barnets del,barnet blev sjukt riktigt allvarligt sjukt,hon jälv var stressad och stället för att njuta av bebistiden sprang hon runt runt konstant med bebis.

Jag tror mer att aktiviteter för så små barn är mest för de vuxna,ofta kan man känna sig lite ensam när man just fått barn och man bara går hemma hela dagrna,många gillar att prata barn och umgås...jag är dock inte den typen.
 
Sv: Måste man...?

Barn behöver lära sig fungera med andra barn, så det är inte helt fel att vilja att ens barn ska träffa andra. Men många verkar dessutom tro att det är skadligt för barn att inte träffa andra barn varje dag, och det är ju fel.

Mina söner, 20 och sex månader, träffar andra barn i snitt en-tre gånger i veckan. Den äldste hade inte träffat så mycket barn innan sin ettårsdag, bara två vänner som är ett år äldre. Sedan började vi på öppna förskolan och där gick det himla smidigt. Jag hade lite ångest över att vi inte umgåtts med så mycket barn, men Elis har alltid varit väldigt social och nyfiken. Inte blyg, men tursamt heller inte våldsam eller benägen att bitas/kasta saker.

Vi har ju alltid umgåtts med människor, men inte nödvändigtvis barn i hans ålder.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 229
Senast: Modest
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
709
Senast: igbest
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 176
Senast: Liran
·
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
21 397
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vi med egen gård/stall
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka
Upp