måste man vaccinera mot botulism?

Sv: måste man vaccinera mot botulism?

Varför LÄSER du inte länken som Harvester skrev???? VA???????

Saxat därifrån:

"Kommer till exempel en sork, annat dött djur eller jord med i ensilaget vid skörd eller inplastning ges bakterien goda förutsättningar för att växa till. När bakterien tillväxer kan botulinumtoxin bildas och fördelas ut i balen. "

AM

Ja - du har fel. Finns otaliga länkar på nätet plus länken som hänvisades till här, om du vill veta mer.

Botulism typ B(den som man vaccinerar mot o som är farligast för hästar) kommer oftast från jordinblandning, i kadaver hittar man oftast typ C.
PL

Varför LÄSER du inte länken som Harvester skrev???? VA???????

Saxat därifrån:

"Kommer till exempel en sork, annat dött djur eller jord med i ensilaget vid skörd eller inplastning ges bakterien goda förutsättningar för att växa till. När bakterien tillväxer kan botulinumtoxin bildas och fördelas ut i balen. "

AM

oj, förlåt, såg int att det fanns en länk, missade det. Jag fick lära mig att det bara gäller hösilage/ensilage - alltså på storbal. Men kan hästen få det ute i hagen när den bufflar med jorden? Om det till exempel ligger en död mus eller nått..? Och man måste ju kunna se om balen är dålig. Jag ger mina hästar högst en halv bal åt gången och då luktar jag, delar på kakorna och ser att allt verkar ok. Det borde ju finnas risker med att vaccinera likväl som att låta bli, det är ju ett främmande medel vi sprutar in i hästens kropp. Jag vill helst slippa då jag har väldigt fint hö och bonden jag köper av har råkat ut för ett dödsfall då det berodde på fodret och det gör han inte om, han är nu för tiden extremt nogrann och jag blev helt nerkärad i höet första gången jag hämtade.
VI skall ju ha ut en veterinär så småningom, skall nog ta och fråga henne vad hon tycker.
Skall se om jag hittar den där länken.

Senast ändrad av en moderator:

Botulism typ B(den som man vaccinerar mot o som är farligast för hästar) kommer oftast från jordinblandning, i kadaver hittar man oftast typ C.
PL

Det var just det jag satt och funderade på.
Många tror tyvärr att de skyddar sin häst från båda döda djur och jord som fins i sin bal genom att vaccinera. Fast vaccinet igentligen bara tar jordbakterien. Så har man en vaccinerad häst samt ett död djur i sin bal så ÄR man inte skyddad.

Ma ka skydda sig lite genom att bonden som tar höet, att h*n inte klipper för långt ner till marken, samt inte håller på och vänder runt höet i onödan. På så vis minskar risken för jord och döda djur. men säker kan man ju aldrig vara.

Fodrar själva med hösilage men har inte hästarna vaccinerade.

Jag tycker inte det är nåt att bråka om, mindre än 1 kr om dan.
Mer än så kostar det inte att ha hästen vaccinerad mot en riktigt läskig sjukdom.

Ma ka skydda sig lite genom att bonden som tar höet, att h*n inte klipper för långt ner till marken, samt inte håller på och vänder runt höet i onödan. På så vis minskar risken för jord och döda djur. men säker kan man ju aldrig vara.

Jo, så gör min bonde, han har själv hästar.

Det finns många bra ställen att läsa mer om Clostridium botulinum som är den jordbakterie som utvecklar botulism. Nedanstående är en del av en artikel jag kopierat från www.hippocampus.slu.se

----------------
Botulism är en dödlig förgiftning som kan drabba både däggdjur och fåglar. Den orsakas av bakterien Clostridium botulinum och det mycket effektiva nervgift (botulinumtoxin) som den producerar. Bakterien finns i jord och kan växa till i syrefri miljö. Hästen är extremt känslig för botulism och dödligheten är hög - upp till 90 procent.

---------

Bakterien kan finnas i hö, spannmål, gräs - överallt där jord och syrefrimiljö kan samverka. Dock är det väldigt sällsynt (vad man kan påvisa) att hästar fått botulism genom torrare material.

Senast ändrad:

Det borde ju finnas risker med att vaccinera likväl som att låta bli, det är ju ett främmande medel vi sprutar in i hästens kropp.

Vaccinerar du inte din häst mot NÅGOT? Stelkramp måste den väl ändå vara vaccinerad mot? Botulism är motsatsen till stelkramp, enkelt uttryckt...

Nej, man måste inte, för att svara på din första fråga. Sedan har du fått såpass mycken information i tråden att du kan avgöra om du ska eller bör göra det ändå.

Jag har fått på skallen tidigare i B-trådar för min inställning till vaccination, så det här blir kort. :angel:
Risken att en häst ska drabbas är liten, men det är chansen att vinna högsta vinsten på BingoLotto också. Folk köper BingoLotter! :idea:

LIA

Inte min fråga, jag är tillräckligt påläst för att själv göra ställningstagandet. Antar att du glömde knapplån...

Inlägget var till Helenaa, TS.
Klantade med knapparna. Ursäkta så mycket! :o

LIA

När du vaccinerar mot botulism så får hästen en liten mängd av just de som e farligt för hästen för att den ska bygga upp ett imunförsvar... så hästen kan även få botulism av att vaccineras, tyvärr...

Nej, absolut inte. Det kan omöjligt stämma. Ingen häst/människa får ju stelkramp av att bli stelkrampsvaccinerad (exempelvis).
Däremot kan man få andra biverkningar, men det är ju en så liten mängd gift i vaccinet, att man inte blir sjuk på riktigt av det!

Stelkkrampsvaccinet är en bra jämförelse eftersom det i bägge fallen är fråga om en toxoid o bakterierna är besläktade.
PL

Jag tycker inte det är nåt att bråka om, mindre än 1 kr om dan.
Mer än så kostar det inte att ha hästen vaccinerad mot en riktigt läskig sjukdom.

Jag tycker inte jag "bråkar" om något. Jag bara skrev vad det skyddar mot och vad det inte skyddar mot. Sedan sedan vad folk väljer att göra är upp till dem själva, det är inget jag lägger mig i eller ens tänker kommentera!

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
895
Senast: Murray
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 806
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 056
Senast: Bee
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag inte fattar är varför det är så jävla mycket skillnad hur JAG ska tänka motför hur allaandra är OM MIG. Som några exempel...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 722
Senast: IzeUnicorn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar