måste man vaccinera mot botulism?

Sv: måste man vaccinera mot botulism?

nej man kan inte se botulism, men man kan se döda djur i höbalarna.

KAn bara berätta att vi har haft ett dödsfall i botulism.

Vi finfördelade balen och kunde inte hitta något.

På den tiden trodde vi också att botulism " både syntes och luktade"

FEL!!
Toxinet varken syns eller luktar och ett enda strå räcker för att ta kol på en unghäst på ett år.

Vi har en besättning på minst 40 häst och oftast ännu mer men tar oss "omaket" att vaccinera..

Resonemanget att "man aldrig förut blivit drabbad" håller bara fram till dagen D

Därefter så är jag ganska övertygad att man vaccinerar..

AM

Skitsnack!!! Hästen kan inte få botulism av att vaccineras.
PL

Man sprutar ju in giftet i hästen, de e ju klart dom kan få de då ifall dom inte klarar av att bygga upp ett imunförsvar... har läst detta i flera tidningar och hört från veterinärer att den riskan faktiskt finns!!!

Vi fodrar utan att vaccinera och har gjort de sen vi hörde detta (onödigt me pengar, då vi har 7 hästar, när dom ändå kan få de)

Var du än hört det så är det fel.
Hästar får inte botulism av vaccinet lika lite som folk får det när man sprutar in det i ansiktet!
PL

Var du än hört det så är det fel.
Hästar får inte botulism av vaccinet lika lite som folk får det när man sprutar in det i ansiktet!
PL

har läst de i hästtidningar, typ ridsport å sånnt... Men alla gör som dom vill... Vi vaccinerar inte pga, att vi tycker de e en onödig utgift!

Jag instämmer om att var o en skall göra som dom vill men beslutet skall vara baserat på fakta o inte på myter!
PL

Bra! Jag är av den åsikten att man som hästägare ska försöka ta reda på så mycket fakta som möjligt, inte bara lyssna till vandringssägner och myter!

Att hästen skulle få botulism av vaccinet, är ju att jämföra med hur det är när vi människor vaccinerar oss själva mot t ex gulsot (tar en gammaglobulinspruta, innan vi ska ut och resa). Hur många har gjort det? Och hur många har fått gulsot?

Vacciner innehåller väl avdödat smittämne, för att ge kroppen en chans att tillverka antikroppar mot det och därigenom kunna bekämpa smittämnet när det påträffas i kroppen sen?

Jag skulle aldrig ge mina hästar hösilage/ ensilage utan att de var vaccinerade. Tyvärr är det många som gör det, men det är ju upp till varje enskild hästägare att skaffa sig tillräckligt med faktabaserad information för att kunna fatta ett, utifrån det egna perspektivet, välmotiverat beslut angående vaccinationen.

Knapplån..

Personligen skulle jag aldrig trycka i mina hästar formaldehyd (ursäkta om det är felstavat):eek:

Jag fodrar med ett mkt torrt hösilage (minst 75%) och ställer ut en hel bal åt gången till mina lösdriftshästar. Men jag plockar i kaka efter kaka i höbingen så jag noga gått igenom hela balen. Höbingen står på grus och i den står en pall somm jag lägger höet på. Så det blir mkt bra hygieniskt och jag tror nog många hästar som fodras på marken där det heller inte är torrt och rent alla ggr riskerar att få botulism lika mkt som mina isf, även om dom utfodras med vanligt hö.

Men var och en gör som den vill!

Halloj.

Jag tror nog inte heller att man kan ge hästen botulism av att vaccinera den, men kan man få andra biverkningar av vaccinet? (Är nykläckt ssk själv, så jag har full förståelse om du inte vill dra alla biverkningar på ett läkemedel, det gör man ju inte inom vården iaf, då blir ju folk hypokondriska).

Men jag tänker på vanliga vacciner där man kan få t ex en tempstegring till följd o kanske förkylningstecken. Vad är din proff åsikt?

" formaldehyd "
Kan du förklar vad du menar?

De jag hört talas om är lokala biverkningar men här har vi inte sett några sådana däremot har vi haft ungefär en kraftig lokal reaktion vartannat år e influensvacc.
PL

Jag tycker att man ska vaccienera!
Man kan inte säga att allt syns om man plockar det i påsar och sådär..
Ett litet dött djur kan råka ligga i den änden där man inte öppnar balen, men clostridium bakterierna finns i allafall i hela och det behöver inte synas. Råkar man då börja utfodra hästen med balen innan man upptäcker det kan den redan blivit smittat...

Sedan kan man ju ha i åtanke att dödligheten för botulism på häst är hög.. Upp till 90 %

KL

chansen för botulism är som många sagt, liten. Dock skulle jag som hästägare aldrig förlåta mig själv om jag struntat i att vaccinera och hästen faktiskt insjuknade i botulism. vad jag har hört är det en fruktansvärd död/sjukdomsförfall som sker. även om chansen är liten att den får det så skulle jag som sagt inte vilja leva med mig själv och veta att jag kunde ha förhindrat det med att erbjuda ett vaccinations skydd.

grundvaccinationen är lite kostsam och krånglig i det att det ska till flera sprutor. när väl grundvaccinationen är gjord, vaccinerar man en gång/år i samband med övrig vaccination, och kostnaden är då marginell om man tar den som kombo spruta med influensa vaccinet.

mvh/m

Vi vaccinerar inte. Vi väger upp allt och ser till att hästen inte får mögligt hösilage. Varför kan jag inte svara på, men vi har aldrig gjort det och inte funderat över det heller.

Vi vaccinerar inte. Vi väger upp allt och ser till att hästen inte får mögligt hösilage. Varför kan jag inte svara på, men vi har aldrig gjort det och inte funderat över det heller.

Botulinumtoxin har inget med mögel att göra, men det är ju självfallet inte heller bra att äta.
Imo är vaccination mot botulism billigt och enkelt om man jämför med det trauma det skulle innabära att förlora sin häst i botulism vilket är en väldigt otäck sjukdom som slutar med andingsparalys och död, men alla väljer ju vilka risker man vill ta själv.

Läs gärna om botulism här så kan ni utefter dessa fakta bestämma hur ni vil göra.
http://www.sva.se/dokument/stdmall.html?id=563

men hallå? har jag fattat allt fel? När jag läste om boutilism handlade det väl bara om typ döda djur i höet som har legat och blivit dåligt? Och att det ofast bara gällde hösilage och ensilage? Det är vad jag fick lära mig när jag läset om hästens hälsa osv. Jag skulle aldrig tänka tanken på att ge hästarna ensilage så jag ser ingen anledning till att vaccinera mot boutilsim då jag lärt mej att det bara är genom ensilage/hösilage dom kan få det, men har jag fel? Var har ni lärt er att dom kan få det genom jord och sånt? Det enda min häst har fått är kolik av att muffat med jorden.

Onödigt medel i hästens kropp

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
895
Senast: Murray
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 806
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 056
Senast: Bee
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag inte fattar är varför det är så jävla mycket skillnad hur JAG ska tänka motför hur allaandra är OM MIG. Som några exempel...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 722
Senast: IzeUnicorn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar