måste man vaccinera mot botulism?

H

Helenaa

Jag ger min häst Hö nu. men höt är inte det bästa nu, dammigt och mögligt. pga så dåligt väder, blöt o fuktigt..
men min fråga är om jag måste vaccinera(botulism) nu när jag tänkte gå över till silage? dom andra hästarna i stallet äter det, och dom är inte vaccinerade mot botulism.
vad tycker ni ? ;)

Sv: måste man vaccinera mot botulism?

min (och flera veterinärers) åsikt är såhär: plockar man hösilaget i höpåsar så ser man ju om det är dåligt eller om det finns nått som inte borde vara där. då ger man ju inte av den balen till hästarna. då behöver man inte vaccinera. Ger man därimot hästarna en hel bal att tugga på i hagen bör man vaccinera eftersom man inte har en aning om hur balen ser ut innuti.

tillägg: Tänk på att det finns risker med vaccinet åxå. Det är ju inte bara för att man e snål man skiter i att vaccinera=)

Senast ändrad av en moderator:

Jag känner mig säkrare om hästarna är vaccinerade mot botulism. De kan ju få det inte enbart av fodret. Och hittills är det ingen häst som vart fullt vaccinerad som blivit sjuk.

Så mitt svar är alltså att jag tycker man ska vaccinera och gör det.

Men om jag ska vaccinera, hur lång tid tar det då innan jag kan börja ge silage? :crazy:

HeJ!

Jag fick av vet veta att man kan låta bli, ffa om man har många hästar, så stor chans att få botulism är det inte.
Nu vaccinerar jag ändå, eftersom jag har en häst som envisas med att alltid drabbas av allt.

Däremot har jag fått lära mej att botulism lika gärna kan fås från höt som ligger på marken och hästarna går och äter av (ja, vissa hästar gör ju det iaf). Det är väl en jordbakterie och kan på nåt vis växa i lervällingen om jag fattade rätt(var ett par år sen)..

Min vet sa att häst ska vara fullvaccinerad innan man börjar ge silage, om den ska vara skydda mot botulismen, det var väl 3 sprutor om jag inte minns fel..

/ Lavinia

hur lång tid mellan varje spruta om det är 3st ? :)

:crazy: shit .... höt som är halvdåligt :( inget kul att ge det ju ...

Säkert större risk med att ge dåligt hö än att börja ge friskt hösilage utan vaccin.

jo, jag tror det jag med... måste ju vara bättre att ge silage utan att ha vaccinerat. än att ge mögligt/dammigt hö ;)

ja verkligen!

Min vaccinerades när dom hade fri tillgång på hösilage när han gick på hingstbete. de va 4 år sedan han vaccinerades sist. å han har varken blivit sjuk eller dött=)

Känner inte till någo häst som fått botulism...

se bara till att hösilaget ser bra ut och luktar gott så är det ingen fara

Du kan inte se botulism, det utvecklas främst som ett toxin från döda djur som kan utveckla botulinumtoxin, inget man ser alltså. Fårägaren hemma brukar mista ett par får varje år, men han har ju så många får...

nej man kan inte se botulism, men man kan se döda djur i höbalarna.

Jag ger min häst Hö nu. men höt är inte det bästa nu, dammigt och mögligt. pga så dåligt väder, blöt o fuktigt..
men min fråga är om jag måste vaccinera(botulism) nu när jag tänkte gå över till silage? dom andra hästarna i stallet äter det, och dom är inte vaccinerade mot botulism.
vad tycker ni ? ;)

Jag har aldrig vacinerat mina hästar mot botulism
Har haft hästar i 10 år.

För mig känns det bättre att vaccinera mot botulism.
Men det finns nog folk som är både för och emot. Så det beror vem du frågar vad svaret blir.

:crazy: man blir ju lite rädd, man vill ju aldrig att nåt ska hända hästen... så jag får fixa det här :) vara noga att kolla och lukta på silaget ;)

min (och flera veterinärers) åsikt är såhär: plockar man hösilaget i höpåsar så ser man ju om det är dåligt eller om det finns nått som inte borde vara där. då ger man ju inte av den balen till hästarna. då behöver man inte vaccinera. Ger man därimot hästarna en hel bal att tugga på i hagen bör man vaccinera eftersom man inte har en aning om hur balen ser ut innuti.

tillägg: Tänk på att det finns risker med vaccinet åxå. Det är ju inte bara för att man e snål man skiter i att vaccinera=)

Intressant... Berätta mer, vad är riskerna?

Om jag var tvungen att välje mellan att ge dåligt hö el silage till en ovacc häst hade jag valt silage... klart man kollar plast och så innan man öppnar, kollar balen noga när den är öppnad och anväder näsan/ögonen under åtgången av balen.
B:B

Du kan inte se botulism, det utvecklas främst som ett toxin från döda djur som kan utveckla botulinumtoxin, inget man ser alltså. Fårägaren hemma brukar mista ett par får varje år, men han har ju så många får...

Mister han fåren i botulism?
// Linda

[/B]

Intressant... Berätta mer, vad är riskerna?

Om jag var tvungen att välje mellan att ge dåligt hö el silage till en ovacc häst hade jag valt silage... klart man kollar plast och så innan man öppnar, kollar balen noga när den är öppnad och anväder näsan/ögonen under åtgången av balen.
B:B

När du vaccinerar mot botulism så får hästen en liten mängd av just de som e farligt för hästen för att den ska bygga upp ett imunförsvar... så hästen kan även få botulism av att vaccineras, tyvärr...

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
895
Senast: Murray
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 806
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 056
Senast: Bee
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag inte fattar är varför det är så jävla mycket skillnad hur JAG ska tänka motför hur allaandra är OM MIG. Som några exempel...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 722
Senast: IzeUnicorn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar