Måste man sluta med hästar när man får barn?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Måste man sluta med hästar när man får barn?

Även om man nu jobbar heltid och har för avsikt att läga 3 timmar i stallet varje dag så måste man inte lägga den tiden direkt efter jobbet! :idea: Man kan mycket väl vara hemma några timmar och umgås med familjen (make och barn) och sen när barnen gått och lagt sig, DÅ kan man ta sin egentid i stallet! :D
 
Sv: Måste man sluta med hästar när man får barn?

Jag tycker första året faktiskt var lättast att hinna med. Man var mammaledig och lillen sov i vagnen när jag red/körde. Hans första år tävlade jag en del. Lillen var med flera gånger, bodde i tältet med mig och fick hänga med ut och gå maratonbanor och allt annat kul som hör tävlingar till. Funkade bra. Det blir lite värre att få ihop det när man börjar jobba igen och barnen växer och börjar gå/springa. Men på något sätt har jag fått ihop det i alla fall!
 
Sv: Måste man sluta med hästar när man får barn?

När jag blev gravid hade jag en islandshäst på foder, och jag red tills ca 6 veckor innan förlossningen. Hästen åkte tillbaka till sin ägare samma dag (!) som min dotter föddes, och därmed blev jag "hästlös". Jag behöll dock boxplatsen, för jag tänkte minsann inte vara utan häst för gott.....

Fem veckor efter förlossningen började jag rida en häst vars ägare skulle flytta och inte hade möjlighet att ta med hästen med en gång. Den hästen red jag 3 dagar/vecka i ett halvår ungefär. Samtidigt letade jag egen häst, och köpte en oinriden unghäst när min dotter var fyra månader. Jag red in honom själv, och har fortsatt rida och äga den hästen. Min dotter, som nu är sex år, håller på att lära sig rida på honom!

Så visst 17 går det!!!! Men räkna med MÅNGA kommentarer från folk som din svärmor, och se till att vara överens med din man INNAN ni får barn, så att ni båda är inställda på att du skall fortsätta med hästarna. Då går det säkert bra.
 
Sv: Måste man sluta med hästar när man får barn?

jag har bara ett barn som nu är 3 månader. Hade en lite naiv uppfattning hur mycket jag skulle kunna rida innan jag fick honom... rider nu 2 dagar i veckan och kommer gå upp till 3 snart. Har medryttare de andra dagarna. Det är superkul att rida de dagar jag gör det men det känns lagom nu, vill hinna promenera och njuta av sonen också. Amningen tar mycket mer tid än jag tänkt mig innan och han är även vaken mer så det funkar inte att han är med i stallet när jag rider.
En annan aspekt med hästeriet är ekonomiskt, många tycker nog att det är för dyrt att ha hästen kvar om man inte kan rida så mycket. Iallafall här i Stockholm kostar det åtskilliga tusenlappar i månaden... frågan är hur det känns om man får flera barn...
 
Sv: Måste man sluta med hästar när man får barn?

Jag har haft häst hela tiden sen jag fick barn. Är dessutom ensamstående på heltid sedan 5 år sedan. Nu har jag stall hemma, vilket förstås underlättat väldigt mkt. Att kunna gå ut i stallet när han sovit och att han varit ute i sandlådan medan jag ridit. ( Han har största sandlådan i byn, min ridbana.. :) )

Man behöver ofta en stund för sig själv för att må bra.Bara för att man blir mamma, så måste man inte BARA vara mamma !
 
Sv: Måste man sluta med hästar när man får barn?

Såna "män" gör mig fullständigt vansinnig... Kräk är vad de är!
 
Sv: Måste man sluta med hästar när man får barn?

Såna "män" gör mig fullständigt vansinnig... Kräk är vad de är!

kan inte mer än hålla med, jag blir fortfarande väldigt uppröd ledsen när jag tänker på det fast att min smabo sa att han har inte med det att göra, att han är uppvuxen på stenåldern betyder inte att våra barn ska bli det.
Jag är så glad att jag har hans stöd, han vet att utan hästar kan jag aldrig bli hel..
 
Sv: Måste man sluta med hästar när man får barn?

Det är klart att det går att ha häst! Däremot får man räkna med att anpassa sig och det är lättare eller svårare med olika hästtyper. För mig har det gått utmärkt att ha häst under föräldraledigheten men nu när jag börjat jobba märker jag att det känns motigt ibland (jag har ändå varit hästägare i snart 20 år och har aldrig varit med om liknande).
Jag vill umgås med barnen när jag kommer hem och åker till hästen när de somnat. Under den här perioden skulle det ha passat mig bättre att ha en skogsmullehäst som kunde stå några dagar per vecka än en häst som kräver 6 dagars ridning per vecka för att hålla sig på mattan och vara njutbar. Det skule kanske också ha underlättat om vi inte samtidigt höll på att renovera.....
Allt blir ett givande och ett tagande, det blir säkert lättare när barnen blivit något äldre och kan följa med till stallet under säkra former. Hur lätt det är att ha häst och barn beror också på under vilka former man håller hästen. Ingår service, fixar den medryttare, finns bana/ridhus etc.
 
Sv: Måste man sluta med hästar när man får barn?

min dotter och min kille fick allt vackert befinna sig i stallet när jag var ute och skumpade runt på min fyrbenta "körv" och det gick då ingen nöd på dom.. :rofl:

Nu när lillan är äldre kräver hon mer och tiden räcker inte till lika bra som den gjorde förut, Visst nog HAR jag tid men jag känner att jag vill ha tid för jakten oxå, och träningen av min hund..mm mm..

Därför ligger nu det i luften att min kära kuse ska säljas så någon annan får rå om honom, Då jag inte har lust att skrota runt i stallet mer.. Intresset har svalnat lite, Dock vet jag att jag vill ha häst igen.. Det är väl som dom säger när man inte har allt vill man ha det men när man får allt ångrar man sig lite... Är inne på den tanken nu..
VET att jag kommer att ångra mig rikligt MEN det är bäst för honom att komma till någon som verkligen sattsar på BARA honom.

Så får jag nöja mig med att gå på ridskolan ett tag och sen köpa mig en häst som redan kan allt, Har inte ork tid och lust att utbilda min kuse.. Jag red in han och det räcker för mig (just nu)
Har hunnit en bit på vägen och det är för mig en erfarenhet som jag alldrig glömmer.

Så här ser det ut just nu: har barn på heltid barnvakt 2 ggr i veckan då jag har jägarexamen och träning men min häst en gg i veckan, Sen ev tävlingar på helgerna oftast bara en gg i månaden men ändå!
Sen nu har vi utställningear på hunden våren och sommaren, och oxå ev katterna, Och nu även är ena katten på smällen till råga på allt... *SUCKAR*

Hon smet ut och blev tjock! :mad:

hmm... Så jag säger såhär, Gör det du trivs medAtt komma ut på ett eller annat vis är bara bra!
*jag vet att när jag är ute och riden tar jag igen en veckas stress och oro mm*

Men man ska ha tiden orken och lusten att ta sig ut oxå, Och det har inte jag just nu..
Är bra om jag klarar av att gå på affären utan att få människo skräck!

nja, Man blir väl så om man tänker för mycket! :(
 
Sv: Måste man sluta med hästar när man får barn?

Måste bara svara på Sars inlägg känner jag!!

Åhh, vad jag känner igen mig i ditt inlägg!! Har också en häst som måste ridas dagar i veckan ORDENTLIGT för att hålla sig på mattan, det går inte att lulla ut i skogen eller bara skritta ut flera dagar för då exploderar kusen:smirk: Har mååånga gånger tänkt tanken att det skulle vart skönt att ha en skogmullehäst nu när man har barn men nu har jag ju inte det.....
Känns som att "alla" runtomkring har hästar som kan vila någon dag hit eller dit eller någon annan tjej (typ vemsomhelst) kan rida ut på deras hästar utan problem. Så funkar det inte för mig och ibland önskar jag att jag också hade en sådan häst.....

Så ja, mycket beror på vad man har för slags häst och hur mycket tid och effektiv ridning och träning den behöver.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Min son (26 år) är sambo med en jämnårig tjej, de har fått två underbara barn (3,5 år och 2 år). Nu till problemet, tjejen har inget...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 553
Senast: Oh_really
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 702
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 798
Senast: Freazer
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
30 990
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp