Måste man sluta med hästar när man får barn?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Freyja_bus

Trådstartare
Ja, måste man det?
Jag hade en diskussion med svärmor i dag. Eftersom jag varit utan häst själv i ett år, så längtar jag jätte mycket till efter sommaren då jag får hem min hingst. Jag var ute och promenerade med svärmor, och nämnde detta. Jag sa att jag antagligen aldrig skulle vara utan häst igen, det är ju olidligt tråkigt! Då sa hon "jamen, när du får barn då?", som om det inte alls fungerade att ha häst när man har en liten. jag har aldrig ens tänkt tanken att det inte skulle fungera! Självklart lär det bli jobbiga perioder, men det är väl inte annat än att hästen kan få en vila när det är som värst, eller? Jag har desutom en man som är hemma mycket eftersom han jobbar skift, så omöjligt kan det väl inte vara?

Är jag självisk om jag tänker såhär? Jag tycker att jag har lyckats disponera tiden myckert bra tidigare då jag/vi haft mycket att göra (dock inget barn), så att tiden kunnat läggas både på våra egna fritidsintressen, och på gemensamma intressen och vardagliga saker.

Så vad säger ni? Jag vet att ämnet varit uppe tidigare. Hur fungerar det att ha häst och barn?

//julia
 
Sv: Måste man sluta med hästar när man får barn?

Nej, du är inte självisk. Däremot har svärmor nog rätt i att det kan bli svårt att hinna med ett så tidskrävande fritidsintresse. Arbete och barn brukar vara mer än tillräckligt för de flesta människor, och fritidsintressen brukar få stå tillbakai rätt så många år... men allt beror ju på vilken livssituation man har, och är man tillräckligt motiverad så löser sig väl det mesta.
 
Sv: Måste man sluta med hästar när man får barn?

Tja, med tanke på hur många här som har både ett och flera barn och samtidigt häst så borde det ju funka. Sen beror det ju alltid på hur ens livssituation i övrigt ser ut.
 
Sv: Måste man sluta med hästar när man får barn?

Varför då? Med tanke på hur många hästar det finns i Sverige skulle det inte finnas många barn om endast icke mammor/pappor kunde ha häst. Man får väl tänka över sina prioriteringar och som du säger disponera sin tid på ett annat sätt, men det är klart att det går. Svärmor kan ju få passa barnbarnet desto oftare!
 
Sv: Måste man sluta med hästar när man får barn?

Ja, eller hur?! Det är så klart att det går! Jag förstår mycket väl att barn är tidskrävande, men inte ska man väl behöva "ge upp sitt liv" för att man skaffar barn?!

Nej, barn ska det bli och hästen ska vara kvar så länge han lever! =) Hoppas att jag får ett barn som blir intresserad av ridning själv. Då har vi plötsligt någonting jätte roligt tillsammans! =)

Tack för svaren!
//julia
 
Sv: Måste man sluta med hästar när man får barn?

Jag hade denna diskutionen med en man som jag inte känner och han gjorde mej väldigt upprörd. vi hade den i en bar han var ffull jag var nykter.
det löd nått sån här.
Han tyckte att jag var egoistisk som skulle vara i stallet mellan 2-3 timmar varje dag med min häst.
-Jag svarde varför det?
-jo för att som MAMMA har man ett ansar att ta hand om SITT barn..
-jo det förstår jag men nu finns ju faktiskt en PAPPA också..sa jag
-Han måste ju jobba för att försörja dej och ungen..
-Inte mer än vad han gör nu svarade jag, och för det andra så tycker min Sambo att det är jätte bra att jag åker bort så att han verkligen får ensamtid med SITT barn varje dag.
- Så du väljer verkligen en häst framför ditt barn?
- Nej det gör jag inte, om vårat barn inte kan var utan mig i 2-3 timmar om dan då är det ju något som är fel..
-Det är ditt barn
- Nej vi är två= Vårat barn

Så här fortsatte det tills jag sa att det är lika bra att vi slutar prata om detta för vi har olika uppfatnningar.
då började han med att tjejer inte vet sin plats m.m, hans fru var missan hemma med deras barn, och han jobbade.. och gick ut och festade...

Jag tycker inte man är egositisk, sen vist kan det var svårt att hinna med, men min sambo tycker som sagt det är jätte bra för då får han verkligen kvalitets tid med vårat barn.
 
Sv: Måste man sluta med hästar när man får barn?

Klart att du skall ha häst och barn - om du vill.
Jag har en son på snart 7 år och har varit ensam med honom sedan han var två. Har inte under denna tid haft mindre än 3 hästar. Och då hade jag bantat på beståndet. (Din kompis hjälpte ju mig att banta bort en häst ialla fall, Skjóna :-) ) Tyvärr :D är det uppe i ganska mycket mer än för närvarande.

Sonen har varit med mig i stallet mycket. Bra med frisk luft!
Nu klarar han att vara ensam hemma i någon timme. Stallet ligger nära.

Klart att det har funnits ganska långa peridoder då jag inte har kunnat rida men alltid haft möjlighet att sköta hästarna.

Om sonen varit toksjuk och vi inte kan gå ut har stallkompisarna kollat till mina hästar.

Man får helt enkelt sänka prestationskraven och sin nivå på ridning. Men det är det värt!

/Åsa
 
Sv: Måste man sluta med hästar när man får barn?

Jag bodde hos K när hennes son var mellan 2-8 månader.
Innan jag kom så skötte och red hon 5-6 hästar om dagen!

Han var ju en behändig bäbis som sov i barnvagen i mitten av ridbanan eller strax utanför när vi tränade hästarna. I det stora hela så hade han sina sov och matrutiner och dagen var anpassad efter det.

Har man hästen hemma kan jag inte se att det skall vara något problem. Har man hästen inhyrd någonstans så är det väl lite bökigare men å andra sidan så finns det antagligen andra som kan hjälpa till om man av någon anledning inte kan åka ut till hästen.
 
Sv: Måste man sluta med hästar när man får barn?

att jag fått barn var en av de största anledningarna att jag återupptog mitt hästintresse.
Det tog inte så lång tid innan jag kände mig fullständigt uppslukad, med betoning på slukad av hem och barn så när jag fick erbjudandet att bli medryttare så nappade jag. Äntligen tid för mig själv, lugna uteritter där ingen krävde något av mig... Himlariket!

Därefter tog det inte så lång tid innan jag köpte min första egna häst. När jag fick barn nr 2 så hade vi ju redan häst och det har vi fortsatt att ha, fast nu rider ungarna också.

Nu inser jag att jag har en mycket bra far till barnen så tagit sin del av ansvaret och faktiskt velat umgås med sina egna barn. Har man inte det, eller om man inte tillåtit pappan ta hand om barnen så sitter man i en sämre sits att kunna ha egna hobbys vilka de än är.

Så inte behöver man sluta med hästar för att man får barn! Sedan vill jag bara säga att en del slutar självmant. De finner barnen mer givande än att vara i stallet och den inställningen måste man ju också respektera. Själv behövde jag egen tid och skulle blivit fullständigt koko om jag tvingats vara hemma hela tiden. Ändå älskar jag mina barn.
 
Sv: Måste man sluta med hästar när man får barn?

Så klart att man inte måste. Däremot vet jag många som sagt att jag ska minsann inte dra in på mitt hästintressen när jag fått barn, och sen när barnet väl kommit brukar det inte ta så lång tid innan samma person säjar att det är nog dags att göra sig av med hästarna nu..... Men det är så klart att det går om man vill.
 
Sv: Måste man sluta med hästar när man får barn?

Om du är självisk så är vi nog många som är det!!! Om man inte trivs själv är man ingen bra förälder heller, dessutom behöver man tid för sig själv också.

Jag har löst det genom att skaffa medryttare till min häst för 7 dgr per vecka finns ingen möjlighet för min del iaf.

De där timmarna man är borta är dessutom en ypperlig chans för pappa att vara själv med barnet utan att höra mammas tjat om hur hon brukar göra:smirk: :smirk: :smirk:
 
Sv: Måste man sluta med hästar när man får barn?

Tja, räknar man med att jobba 8 tim om dagen och tillbringa 3 timmar i stallet så blir det nog inte mycket tid över till barnet/barnen, så jag förstår nog vad mannen ifråga menade ... Vill man verkligen ha barn så blir man nog tvungen att kompromissa lite om man vill få någon som helst tid med sitt eget barn, om man inte kan jobba eller rida nattetid när ungarna ändå sover ...
Har man vanliga kontorstider + restid och räknar med att vara i stallet några timmar efter jobbet så får man nog räkna med att ungen inte känner igen en de få stunder man är hemma..
 
Sv: Måste man sluta med hästar när man får barn?

visst kan man ha hästar och barn utan att försumma något av det. barnen har alltid varit med mig ut i stallet och hjälpt till i den mån dom vill och kan (även egna ponnys), när dom va riktigt små passade jag på att rida när dom sov i barnvagnen jämte ridbanan. det som ev. blivit "lidande", iallafall om man ska tro min fd. svärmor så är det väl att jag inte bakat varje vecka och det inte går att spegla sig i golvet :angel:
 
Sv: Måste man sluta med hästar när man får barn?

Menar du verkligen detta! Undrar hur det går för alla stackars barn som inte känner sina mammor? Ja, för pappan kan ju inte ta hand om dem ibland, hemska tanke! Man kanske väljer att gå ner i tid på jobbet, ha en medryttare, ta med barnet till stallet, det finns massor av bra lösningar. Det måste finnas massor av hästmammor här på Buke som kan vittna om detta! Sedan kan det naturligtvis vara så att man själv prioriterar annorlunda, men det måste vara ett eget val, inte påtvingat av andra som tycker en massa.
 
Sv: Måste man sluta med hästar när man får barn?

Annars skulle det väl inte finnas ett barnforum på buke ;).

Visst får man dra ner på sitt hästande när man får barn, iaf om man har nån som man håller igång och tävlar - iaf i de allra flesta fall.

Jag separerade från mina barns pappa för ett drygt halvår sen. Vilket även innebar separation från mitt stall och uppstallning med resor och allt vad det innebär. Jag åker nu 8 km enkel resa morgon och kväll och mina barn hänger med under mina veckor (varannan, och de är 7 och 3 år gamla).

Klart att det inte är nån drömsituation, men jag skulle aldrig kunne ge upp mina hästar.... de är för stor del av livet. Däremot får man kanske som sagt dra ner på sitt hästande. Jag har satsat mer på avel än på ridning sen jag fick barn.
 
Sv: Måste man sluta med hästar när man får barn?

En del anpassar sig efter sina barn medan andra låter barnen anpassas.
För en del föräldrar är det väldigt viktigt att ha intressen utanför familjens sfär medan andra föräldrar låter familjen/barnen räcka som intresse.

En del lägger ned sitt eget intresse och köper istället häst till barnen medan andra föräldrar väljer att köpa häst till sig själv och ungarna får hänga med på det som finns. Finns det ekonomiskt utrymme kanske barnen får egen häst med tiden.

Alltså denna svärmor reagerar på att DU vill ha en häst men skulle ni köpa en häst till ev barn skulle hon säkert inte sagt ngt.

Märkligt det där.
 
Sv: Måste man sluta med hästar när man får barn?

Tja, räknar man med att jobba 8 tim om dagen och tillbringa 3 timmar i stallet så blir det nog inte mycket tid över till barnet/barnen, så jag förstår nog vad mannen ifråga menade ... Vill man verkligen ha barn så blir man nog tvungen att kompromissa lite om man vill få någon som helst tid med sitt eget barn, om man inte kan jobba eller rida nattetid när ungarna ändå sover ...
Har man vanliga kontorstider + restid och räknar med att vara i stallet några timmar efter jobbet så får man nog räkna med att ungen inte känner igen en de få stunder man är hemma..

Jag förstår vad du menar och mannen också.. men som sagt han tyckte att Kvinnan skulle vara hemma hela tiden medans mannen jobbade m.m

sen så tycker jag inte att det är nån skillnad på om mamman eller pappan har "minst" tid med sitt barn.. varför skulle det..

jag vill verkligen ha barn. och jag vill behålla min häst, på nått sätt så kommer jag att få det att funka och jag får allt stöd av min sambo som mer än gärna vill vara ensam med vårat barn.
Jag kommer att gå hemma ett år ungefär och under den tiden så kommer jag att åka ut till stallet i princip varje dag. Sen när man börjar jobba så får man förmodligen tänka om lite ev skaffa en medryttare.
sen kan man ju faktiskt ta med barnet till stallet och passa på att rida medans det sover tillx
så sluta med hästar NEJ det behöver man inte
 
Sv: Måste man sluta med hästar när man får barn?

Jag fick mitt första barn för 5 år sen och har sen dess fått två till. Under större delen av tiden som förflutit sen ettan föddes så har min man veckopendlat till jobb eller haft långa dagsresor, så jag har till stor del tagit hand om barnen på egen hand.
Under hela den här tiden har jag dessutom haft hästar här på gården, tror inte jag har haft färre än 7-8 stycken nån gång, som jag skött om själv också...

Det GÅR, alldeles utmärkt, men som många redan skrivit så får man sänka sina krav... Jag rider inget alls sen några år (fast mest för att jag blivit rädd :cry: ) och jag har valt bort att ha dåligt samvete för att jag inte ryktar dem varje dag.
 
Sv: Måste man sluta med hästar när man får barn?

Till alla som svarat:

tack för intressanta inlägg och tankar! Det är verkligen intressant att höra hur några av er löst det hela. Allting går om man bara vill, eller hur? Det handlar bara om att prioritera, och att kanske göra några förändringar. Jag har en man som är hemma mycket och som alltid ställer upp, så jag tror inte att det kommer att bli så stora problem när den dagen kommer, trots allt. Men jag blev lite förskräkt över svärmors reaktion! Men nu känner jag mig lugnad. Vill också påpeka att jag har en underbar svärmor och som inte alls tycker att hästintresset är någonting dåligt. Hon kan bara inte förstå hur man kan välja att leva ett sånt stressigt liv, som hon själv uttrycker det. Jag har i o f s aldrig upplevt det som stressigt. Visst mycket, men det är ju givande också. Jag trivs mycket bättre med att ha full rulle, än att bara vara hemma och inte veta vad jag ska göra, eller "slappa".

//Julia
 
Sv: Måste man sluta med hästar när man får barn?

Mycket beror väl på hur ens vardag är upplagd. Min syster har haft 3 hästar som stått på stall. Hon har haft hjälpt ett par dagar i veckan och så jobbar hon förmiddag, eftermiddag och helg. Det betyder ju att hon får lediga förmiddaggar, lediga eftermiddagar och jobbar ibland på helgerna och får alltså lediga vardagar. Så får hon ihop det.

Men jag förstår tanken med att jobba 8-17 och sen hinna vara i stallet 3 h och samtidigt umgås med sitt lilla barn. Vilket barn vil följa med ut i stallet direkt efter en låg dag på förskolan? (Jo säkert en del, men det beror väl på hur gamla de är också) Även om barnet har en pappa så hinner man ju knappat själv träffa barnet mer än på helgerna om vardagen nu skulle se ut så.

Men! Man kan ju jobba 75%, man kan jobba skift etc etc. Det är ju ingen som säger att alla som har häst jobbar 8-17 :) Så om det fungerar måste ju speglas av hur ens vardag ser ut och hurmånga dagar i veckan man avser att vara ute i stallet. Man kan ju ha medryttare 2 vardagar i veckan osv. Det går att lösa :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Min son (26 år) är sambo med en jämnårig tjej, de har fått två underbara barn (3,5 år och 2 år). Nu till problemet, tjejen har inget...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 553
Senast: Oh_really
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 704
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 798
Senast: Freazer
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
30 990
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp