Måste man ha ett fast jobb?

Sorry, men det framgick väldigt dåligt av din konversation med @Inte_Ung, vilket var skälet till att jag förtydligade.
Jag har inte skrivit nånstans att samhället går plus på att ge bidrag, citera gärna vad jag skrivit det isåfall. Det jag skriver är att samhället hade gått ännu mera minus om inte dom på bidrag betalade skatten.

Nej. Då hade bidragen istället varit nettobaserade och lägre, såklart.
Säkert men nu är dom inte det. Nu är det som det är, och det betalas skatt på dom. Det går inte att påstå att man inte betalar tillbaka nåt till samhället på dom pengarna man får nu, för det gör man. Sen om samhället inte går plus på dom, det är en helt annan sak.

Säkert men nu är dom inte det. Nu är det som det är, och det betalas skatt på dom. Det går inte att påstå att man inte betalar tillbaka nåt till samhället på dom pengarna man får nu, för det gör man. Sen om samhället inte går plus på dom, det är en helt annan sak.

De går ju exakt så mycket minus som skillnaden mellan utbetalningen och skatten. Precis som om de betalat ut det lägre beloppet netto direkt istället.

Alltid minus. Allt är ju från samma kassa. Ska man dra in pengar till staten måste de komma från en annan kassa än statens.

Så nej, man skapar ingen nytta (vare sig ekonomiskt eller på annat sätt) för staten genom att ta emot bidrag.

Jag har läst att anledningen till att man vill ta ut skatt på vissa bidrag är för att öka skattemoralen - dvs förmedla känslan av att man bidrar fast man inte alls gör det. Det verkar ju ha gått överstyr i det här fallet.

De går ju exakt så mycket minus som skillnaden mellan utbetalningen och skatten. Precis som om de betalat ut det lägre beloppet netto direkt istället.

Alltid minus. Allt är ju från samma kassa. Ska man dra in pengar till staten måste de komma från en annan kassa än statens.

Så nej, man skapar ingen nytta (vare sig ekonomiskt eller på annat sätt) för staten genom att ta emot bidrag.

Jag har läst att anledningen till att man vill ta ut skatt på vissa bidrag är för att öka skattemoralen - dvs förmedla känslan av att man bidrar fast man inte alls gör det. Det verkar ju ha gått överstyr i det här fallet.
Men spelar det så himla stor roll? Det är klart att du har rätt, skatten på bidrag bidrar inte till samhällsekonomin. Men finns det någon anledning att tjata om det, annat än att trycka ner de som får sin försörjning via bidrag i skorna?

Men spelar det så himla stor roll? Det är klart att du har rätt, skatten på bidrag bidrar inte till samhällsekonomin. Men finns det någon anledning att tjata om det, annat än att trycka ner de som får sin försörjning via bidrag i skorna?

Jag tycker att sådana feluppfattningar är kontraproduktiva när de får spridning. Om man både de facto inte bidrar och ändå hävdar att man gör det - blir det litet av ett hån mot de som verkligen kämpar järnet för att bidra så mycket bara de kan. Varje skattekrona som kommer från egen försörjning är ett bidrag till samhället, till skillnad mot de skattekronor som kommer från bidragen.

De skattekronorna är enormt viktiga. För att inte tala om hur viktiga de kronor som inte betalas i skatt normalt är för individen.

Men nu drar tråden iväg i min favoritriktning när det gäller socialförsäkringssystem - varje arbetad timme ska löna sig för individen från 0% och uppåt - och den har vi avhandlat ganska noga tidigare.

Jag tycker att sådana feluppfattningar är kontraproduktiva när de får spridning. Om man både de facto inte bidrar och ändå hävdar att man gör det - blir det litet av ett hån mot de som verkligen kämpar järnet för att bidra så mycket bara de kan.

Jag håller inte med. Jag tror att vi som kan försörja oss genom arbete känner oss väldigt lite hånade av de som inte kan det.

Men det här är ju matematik för mellanstadiet.

Man ger inte tillbaka till samhället genom skatt på bidrag. Man tar mindre. Det handlar inte om intäkt, det handlar om minskad kostnad.

Men finns det någon anledning att tjata om det, annat än att trycka ner de som får sin försörjning via bidrag i skorna?
Jag tycker att det är bra om de som lever på bidrag faktiskt förstår vart pengarna kommer ifrån.
Och att de förstår att de inte bidrar ekonomiskt till samhället.
Så att det inte blir en missuppfattning om att det bara är att ösa ur samhällskassan.

Jag håller inte med. Jag tror att vi som kan försörja oss genom arbete känner oss väldigt lite hånade av de som inte kan det.

Jag tänker framförallt på de som trots svår sjukdom kämpar stenhårt varje dag för att kunna arbeta sina 10, 25 eller 50 procent för att skapa delar av sin egen försörjning och ett bidrag till samhället.

Om man anför att de bara kan lägga ned sitt fajtande för de bidrar lika mycket genom att bara låta bli, är det ett hån.

Jag tycker att det är bra om de som lever på bidrag faktiskt förstår vart pengarna kommer ifrån.
Så att det inte blir en missuppfattning om att det bara är att ösa ur samhällskassan.
Ja, vill man trycka ner dem ordentligt så är det naturligtvis viktigt att man bankar in i dem att de inte "bidrar ekonomiskt till samhället".

Jag har heller aldrig upplevt att någon säger sig leva lyxliv på den där statskassan som öser pengar över dem.

Ja, vill man trycka ner dem ordentligt så är det naturligtvis viktigt att man bankar in i dem att de inte "bidrar ekonomiskt till samhället".

Jag har heller aldrig upplevt att någon säger sig leva lyxliv på den där statskassan som öser pengar över dem.

Men varför måste allting lindas in och läggas tillrätta? Detta är ju kalla fakta. Man bidrar inte ekonomiskt till samhället när man livnär sig på bidrag. Man är en ekonomisk belastning. Och så är ju vårt trygghetssystem uppbyggt. Det är inget att säga om det.

Varför lalla runt och strö små rosenblad kring kalla fakta?

Men det här är ju matematik för mellanstadiet.

Man ger inte tillbaka till samhället genom skatt på bidrag. Man tar mindre. Det handlar inte om intäkt, det handlar om minskad kostnad.

Ja men precis. Det fattar ju till och med jag som anser mig typ matematiskt efterbliven :o
Skatten som betalas är ju en del av själva bidraget man får. Man pytsar ju inte in skatt från någon egen pengagömma liksom.

Jag har inte skrivit nånstans att samhället går plus på att ge bidrag, citera gärna vad jag skrivit det isåfall. Det jag skriver är att samhället hade gått ännu mera minus om inte dom på bidrag betalade skatten.

Men det är ju rent krasst inte mottagaren som betalar skatten utan de som delar ut bidraget? De tar tillbaka en liten del i form av skatt? Enklare hade kanske varit att helt enkelt bara betala en ngt längre summa och inte dra ngn skatt på beloppet? Det hade iaf kanske varit lättare att förstå på det sättet?

men nu är du ju där igen och beter dig som en översittare, nedlåtande och uppläxande. ingen av de du syftar på behöver det.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 239
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 827
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 944
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var... 2 3
Svar
47
· Visningar
8 380
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka