Jag vet inte om ditt första stycke syftar till mitt inlägg - om det kunde tolkas som ett allmänt orerande i stil med att folk hellre får bidrag än jobbar så beklagar jag det och har uppenbarligen helt misslyckats med mina formuleringar. Så var aldrig min tanke och så hoppas jag att jag inte heller uttryckte mig.Jag känner i stort sett inte igen att "folk" skulle vilja "leva på bidrag" istället för att arbeta. Däremot känner jag igen att man påstår att det skulle vara ett stort problem och att man påpekar hur upprörande det är.
Det undantag jag kan komma på, är just föräldraförsäkringen som du nämner! Där blir det extremt tydligt hur många som faktiskt verkar se det som något som enbart är till för att maximera familjeekonomin så mycket som möjligt i samband med att man får barn. Varje tanke om att fk kontrollerar att den som får pengarna faktiskt också är den som tar hand om barnet och varje tanke om att det skulle lagstiftas om att ersättningen och ledigheten ska delas lika mellan föräldrarna, möter upprörda protester som om man ville beröva människor deras grundläggande mänskliga rättigheter. Man tycks bli blind för att föräldraledigheten inte är en grundläggande rättighet, utan en ganska exklusiv förmån.
Däremot anser jag att det är mycket märkligt att, som jag ofta (med bemärkelsen ofta såsom i, när sådana diskussioner förekommer i sammanhang där jag ser dem, inte som i att jag ofta läser den typen av diskussioner för det gör jag sällan) ser, anse att en försörjning från staten är så anonymiserad att den inte längre innebär att "leva på någon annan" (jmfr med att sambo/maka/make är försörjningspliktig).
I övrigt håller jag helt med dig, som tämligen nybliven förälder är jag ofta exponerad för den typen av diskussioner varför den säkert retar mig extra mycket. Jag kan för mitt liv inte förstå att dessa pengar ses som en absolut rättighet och inte en samhällsinsats för att uppnå vissa på förhand uppställda mål. Varför just jämställt uttag inte får vara ett av dessa mål är en gåta för mig, men det är en annan diskussion som jag ska hålla mig till i mer lämpliga forum för att inte balla ur ännu en gång...