Måste man ha ett fast jobb?

Himla löjligt att sambon ska stå för alla kostnader för partnern. Äckligt tycker jag. Det är ju inte min sambos fel att jag inte klarar att jobba för tillfället och då ska han punga ut x tusen i månaden :wtf:
Därför kan inte jag och pojkvän flytta ihop ''på riktigt'':cry:
Tja, om just den biten känns besvärande så är det nog rätt beslut att inte flytta ihop just nu.
Andra par gör andra bedömningar. I min värld förekommer sådana ekonomiska "uppoffringar" frekvent i normala förhållanden.

Tja, om just den biten känns besvärande så är det nog rätt beslut att inte flytta ihop just nu.
Andra par gör andra bedömningar. I min värld förekommer sådana ekonomiska "uppoffringar" frekvent i normala förhållanden.

Jo men vi har inte ett normalt förhållande. Han är arbetslös och får ingen ersättning då han flyttat hut nyligen från England.
Jag är inte psykiskt ok får att arbeta.

Lite skillnad.

Jag ska förtydliga att jag inte tycker det är äckligt att leva på partnern, det är äckligt av bidragsgivarna att ta bort det bara för att man blir sambo så att man måste leva på någon annan.

Jag har funderat mycket på det här med jobb den senaste tiden. Jag avslutade min fasta anställning till förmån för mina studier, då det var ohållbart att kombinera dessa. Sedan dess så har jag arbetat som timvikarie samtidigt som jag studerar. Och med detta upplever jag en helt annan känsla inför att jobba! Det blir mycket roligare, jag ser mer fram emot att arbeta och blir oftast glad när jag bokas. När jag hade min fasta anställning så kändes jobb mest som att jag harvade runt och det kändes mer som ett tvång än något roligt. Då har jag ändå haft fantastiska kollegor och mycket roligt på jobb, men jag känner mig alldeles för bunden. Jag vill vara fri och få bestämma själv när jag ska jobba.

Kruxet är: samhället är anpassat efter att man har en fast anställning. Alltså lån, hyreskontrakt osv. Samt att man aldrig vet hur mycket jobb man får.

Vad tycker ni? Är det dumt att välja att gå som timvikarie när man lätt kan få en fast anställning? Vilka nackdelar och fördelar ser ni med timanställning? Hade ni kunnat tänka er att göra något liknande? Har ni gjort något liknande? Vad tycker ni: måste man ens jobba?
Njäää... Man behöver kanske ingen fast anställning. Men jag gillar verkligen att ha mitt eget projekt och kunna gå till det varje dag och förverkliga det :) Det skulle ju inte gå om jag hoppade mellan arbetsplatser.

Jag har funderat mycket på det här med jobb den senaste tiden. Jag avslutade min fasta anställning till förmån för mina studier, då det var ohållbart att kombinera dessa. Sedan dess så har jag arbetat som timvikarie samtidigt som jag studerar. Och med detta upplever jag en helt annan känsla inför att jobba! Det blir mycket roligare, jag ser mer fram emot att arbeta och blir oftast glad när jag bokas. När jag hade min fasta anställning så kändes jobb mest som att jag harvade runt och det kändes mer som ett tvång än något roligt. Då har jag ändå haft fantastiska kollegor och mycket roligt på jobb, men jag känner mig alldeles för bunden. Jag vill vara fri och få bestämma själv när jag ska jobba.

Kruxet är: samhället är anpassat efter att man har en fast anställning. Alltså lån, hyreskontrakt osv. Samt att man aldrig vet hur mycket jobb man får.

Vad tycker ni? Är det dumt att välja att gå som timvikarie när man lätt kan få en fast anställning? Vilka nackdelar och fördelar ser ni med timanställning? Hade ni kunnat tänka er att göra något liknande? Har ni gjort något liknande? Vad tycker ni: måste man ens jobba?
Jag har haft fast anställning i ca 20 år, men blev uppsagd i höstas pga förändringar på arbetsplatsen. Sen dess har jag varit timvikarie och för det mesta tycker jag det är väldigt roligt, stimulerande och spännande. Vissa veckor har jag mer än 40 h arbete, vissa veckor har jag mindre arbete så jag stämplar ett par dagar. Jag söker arbete hela tiden och vill väl egentligen ha en fast tjänst. Men samtidigt så är det väldigt roligt såhär. Jag har också funderat på om jag verkligen behöver en fast anställning, det funkar ju bra såhär. Men det är svårt med planeringen ibland. Jag hade planerat in hovslagaren en ledig dag, sen blev jag erbjuden en dags arbete och kunde inte tacka nej tyckte jag. Så imorgon ska pappa ta in hästarna, hoppas allt går bra :angel:.
Jag jobbar inom skola, förskola och lantbruk. Jag skulle egentligen vilja ha något mer upptill, så att man kanske kunde jobba någon helg i månaden för att få upp lönen lite men jag har inte lagt någon större möda på att söka mer "vikariejobb" då jag hela tiden hoppas få en fast anställning istället.

Äldreboenden är fulla med personer som aldrig bidragit med skattepengar. Det är kvinnor som var hemmafruar. Var hemma med barnen och pysslade lite på gården. Menar du att dessa inte ska förvänta sig någon hjälp av samhället?
Pyssla lite :confused:. Jag tänker mig att en hemmafru på en gård förr (tänker min farmor, mormor) skötte hus och hem, 5 barn, alla måltider, tvätt, kanske ansvar för att djuren sköttes etc. Jag tror de hade häcken full ;)

Fast man får ju anta att de som får bidrag får det av en anledning, vad den än må vara. Sen finns det bidragsfuskare också, likväl som det finns personer som har jobb men jobbar svart vid sidan av.
Sen verkar många tro att man inte betalar skatt på sina bidrag. Jag har sjukbidrag men även jag betalar ju skatt

• Gilla
Reactions: abc
En nackdel med att vara timvik är att du är lätt utbytbar. Händer något som ex. mobbing o våld mot dig så är det i vissa lägen lättare för chefen att byta ut dig (dvs inte boka dig något mer) än det är att ta tag i problemet.

//vis av erfarenhet.

En nackdel med att vara timvik är att du är lätt utbytbar. Händer något som ex. mobbing o våld mot dig så är det i vissa lägen lättare för chefen att byta ut dig (dvs inte boka dig något mer) än det är att ta tag i problemet.

//vis av erfarenhet.
Usch det låter inget vidare.

Jag hade aldrig jobbat om jag hade ekonomi att vara ledig och fri att göra vad jag ville. Inte en chans att jag hade infunnit mig på en arbetsplats om inte pengarna behövdes.

Jag älskar frihet att kunna göra vad jag vill. Älskar att vara ledig!

Tyvärr är jobb för mig ett nödvändigt ont. Jag klarar mig inte utan en inkomst. Jag har inga stora roliga arv att se fram emot heller, utan jag får glatt försörja mig själv.

Äldreboenden är fulla med personer som aldrig bidragit med skattepengar. Det är kvinnor som var hemmafruar. Var hemma med barnen och pysslade lite på gården. Menar du att dessa inte ska förvänta sig någon hjälp av samhället?
Läs en gång till vad jag skrev.
Notera gärna att det är du som för in skattepengar i efterskott i vad du tycker är mina ord.

M
Men det var inte just det jag reagerade på ;) På sätt och vis kan det ha genererat skattepengar eftersom det möjliggjorde för maken att arbeta 12 h per dygn och på så vis bidrog han med mer skattepengar.

Finns säkert olika sätt att se det på.
Och samtidigt spara på dagisplats.

Precis som @sjoberga skrev så finns det många sätt att bidra till samhället förutom lönearbete. Kvinnor som nu är 70-100 år har i många fall bidragit genom att fostra nya lönearbetare, lösgöra tid för sin makar att arbeta, råddat hushåll med köp av både varor och tjänster, kanske volontärarbetat när barnen blivit större, vårdat sina anhöriga etc etc.

Dessutom, hur många procent av kvinnorna har kunnat vara hemmafruar? Såvitt jag vet har det inte varit så vanligt som många av oss ibland vill tro, men någon annan har säkert bättre koll på historien.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 239
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 827
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 007
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var... 2 3
Svar
47
· Visningar
8 380
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Vad heter den här?
  • Valp 2025