Måste man ha ett fast jobb?

Jag varken jobbar eller går på bidrag för jag har jobbat för lite, samt är sambo så jag är inte berättigad till ngt bidrag. Yay.

Jag varken jobbar eller går på bidrag för jag har jobbat för lite, samt är sambo så jag är inte berättigad till ngt bidrag. Yay.

Himla löjligt att sambon ska stå för alla kostnader för partnern. Äckligt tycker jag. Det är ju inte min sambos fel att jag inte klarar att jobba för tillfället och då ska han punga ut x tusen i månaden :wtf:
Därför kan inte jag och pojkvän flytta ihop ''på riktigt'':cry:

Varför måste en bidra till samhället?

En självklarhet om man förväntar sig vara del av och kunna ta del av det samhället erbjuder. Människor som lever genom att bli försörjd av samhället och resonerar "varför ska jag försöka bidra " . Tja usch .

Sedan finns det många saker som kan begränsa förmågan att bidra och det finns också många sätt att bidra förutom lönearbete.

Men att utnyttja samhället och samtidigt resonera i sådana banor, ger mig kräkskänslor. Det är den typen av resonemang som skapar skit för dem som vill men inte kan.

En självklarhet om man förväntar sig vara del av och kunna ta del av det samhället erbjuder. Människor som lever genom att bli försörjd av samhället och resonerar "varför ska jag försöka bidra " . Tja usch .

Sedan finns det många saker som kan begränsa förmågan att bidra och det finns också många sätt att bidra förutom lönearbete.

Men att utnyttja samhället och samtidigt resonera i sådana banor, ger mig kräkskänslor. Det är den typen av resonemang som skapar skit för dem som vill men inte kan.
Hur blir man försörjd av samhället utan att ha någon orsak? På vilket sätt skapar dom som resonerar så skit för dom som vill men inte kan?

Sen är det faktiskt så att även vi på bidrag betalar skatt precis som alla andra gör.

Hur blir man försörjd av samhället utan att ha någon orsak? På vilket sätt skapar dom som resonerar så skit för dom som vill men inte kan?

Sen är det faktiskt så att även vi på bidrag betalar skatt precis som alla andra gör.

Därför att de som går ut och säger varför ska jag bidra, samtidigt som de sitter och tar emot hjälp har en tendens att spilla över till alla bidrsgsmottagare. Ser det ofta här på Buke.

En liten grupps idiotresonemang som spiller över på sjuka, handikappade.

Betalar skatt på bidrag genom skattemedel? Sure, men det är en teknisk detalj, inte något som tillför skattemedel i praktiken.

Så nej, man bidrar inte till finansieringen av vårt samhälle genom att vara försörjd av skattemedel. Sedan finns det många sätt att bidra, men inte genom att ta emot de pengarna.

Därför att de som går ut och säger varför ska jag bidra, samtidigt som de sitter och tar emot hjälp har en tendens att spilla över till alla bidrsgsmottagare. Ser det ofta här på Buke.
Vilka är det som går runt och säger att "varför ska jag bidra"? Tror faktiskt inte jag sett någon skriva eller hört någon säga så, iallafall inte friska personer.
Betalar skatt på bidrag genom skattemedel? Sure, men det är en teknisk detalj, inte något som tillför skattemedel i praktiken.
Nähe, så all den skatten folk som inte kan arbeta tillför inte samhället nånting? För mig är det verkligen inte någon teknisk detalj, märks väldigt väl på mina pengar att skatt dras.

Enda gångerna man inte bidrar alls till samhället är ifall man lever på en annan persons inkomst.

Är det dumt att välja att gå som timvikarie när man lätt kan få en fast anställning?
Det är ju just då som man kan gå som timvikarie.
Vill man ändra på det hela så kan man ju bara göra det.
Har ni gjort något liknande?
Jag har löst min försörjning med eget företagande kombinerat med tillfälligt arbete när det finns och passar mig.
Vad tycker ni: måste man ens jobba?
Något vettigt måste man ju göra, annars så skrumpnar man ihop.
Men om man har sin försörjning ordnad så behöver det ju inte vara just arbete.

Under en lång period så var jag anställd på 50% vilket passade mig bra.
Arbetstiden var förlagd till tidiga morgnar så att jag kunde vara ute i dagsljus varje dag.
Det trivdes jag alldeles utmärkt med.

Men det är ju vad man gör när man lever på bidrag.
Man lever på den inkomst som de som arbetar drar in.
Skatt från bidrag ger inget mervärde till samhällskassan utan är som en återbäring.
Ja, och på den inkomsten så betalar man skatt. Självklart bidrar den skatten till samhället även ifall det är från redan skattade pengar. Det hade ju märkts väldigt om ingen på bidrag skattade sina pengar.

Nej det gör det inte då det inte påverkar BNP alls.
Det är bara pengar som åker runt.
Samhället får rabatt på bidragen.
Men det är fortfarande skatt som går tillbaka till samhället. Och den skatten hjälper samhället även om det är från bidrag. Gör det ingen skillnad den skatten som betalas från bidrag så kan dom ju lika gärna skippa den skatten. Pengar som "åker runt" hjälper också samhället.

Det är inget mervärde i de pengarna.
Att bidra till samhället handlar om att skapa ett mervärde inte om att skicka tillbaka pengar som man får av samhället.
Det är fortfarande hjälp tillbaka till samhället, för utan den skatten hade det blivit problem. Så jo, bidragstagare ger tillbaka till samhället också.

Nähe, så all den skatten folk som inte kan arbeta tillför inte samhället nånting? För mig är det verkligen inte någon teknisk detalj, märks väldigt väl på mina pengar att skatt dras.
Men det är fortfarande skatt som går tillbaka till samhället. Och den skatten hjälper samhället även om det är från bidrag. Gör det ingen skillnad den skatten som betalas från bidrag så kan dom ju lika gärna skippa den skatten. Pengar som "åker runt" hjälper också samhället.
Det är fortfarande hjälp tillbaka till samhället, för utan den skatten hade det blivit problem. Så jo, bidragstagare ger tillbaka till samhället också.
Ja, och på den inkomsten så betalar man skatt. Självklart bidrar den skatten till samhället även ifall det är från redan skattade pengar. Det hade ju märkts väldigt om ingen på bidrag skattade sina pengar.
Ja, pga av att man bidrar med skatten.

De går verkligen inte in, @Inte_Ungs pedagogiska förklaringar.
Men kan du hålla med om att följande båda påståenden är i slutändan helt ekonomiskt likvärdiga för både mamma och Kalle?

Mamma ger Kalle 50kr i veckopeng.
och
Mamma ger Kalle 60kr i veckopeng, och Kalle ger tillbaka 10kr till mamma.

Eller är det så att mammas ekonomi blir något bättre i det andra alternativet?

Liknande trådar

Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 239
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 827
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 944
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var... 2 3
Svar
47
· Visningar
8 380
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka