"Måste" man ge 3 kg havre ?

Pansi

Trådstartare
Kom ihop mig med min tränare igår, tyckte saker hon sade lät så himla dumma. Skulle gärna vilja ha fakta, åsikter, källor osv så jag har lite kött på benen inför nästa diskussion.

Jag har ett halvblod, 5 år gammal och rätt svårfödd. Ger henne idag i princip fri tillgång på bra hösilage, samt havre, betfor, olja och vitaminer/mineraler. Enligt uträknad foderstat äter hästen med än vad den "enligt pappret" skulle behöva, men jag ser ju på hästen att den faller ur om jag inte ger den som jag gör nu. Då hästen har flyttat till nytt stall med mindre utevistelse och sämre hagar har jag minskat havren lite och ger ca 1.5 kg nu. När min tränare hörde detta blev hon upprörd och sa att en häst som rids SKA ha minst 3 kg havre/dag för att kunna sätta muskler. Hon sa också något om att det kändes som djurplågeri att träna mig om jag inte gav hästen tillräckligt med mat...

Så rätta mig om jag har fel, men hästens huvudsakliga näring är ju från grovfodret ? Kan man säga att man "måste" ge tre kg havre ? Kan en häst inte bygga muskler utan det ?

Tycker det här lär riktigt skumt och blev lite ledsen faktiskt. Vill ju inte plåga min häst, men köper samtidigt inte tanken att bara minst tre kg havre kan bygga muskler på en häst...

Hur är det ? Någon som vet eller kan tipsa om böcker ?

Sv: "Måste" man ge 3 kg havre ?

Först och främst är det väldigt individuellt vad varje häst behöver för att må bra. Så det finns inga regler när det gäller minst 3 kg havre.

Sen så får hästen muskler med hjälp av protein. Så kanske fundera på att ge din häst luzernpellts. Det är ett grovfoder som är jätte bra! och offtast inte jätte dyrt heller.

Jag har en quarte/fullblod som står på 0,5kg havre. Hon är tre år och behöver inte mer.

Finns en jätte bra sida du kan räkna ut foderstat på http://hippocampus.slu.se/ först måste du räkna ut hur mycket du arbetar din häst per dag. Du tar tiden för hur länge du skrittar och hur länge du travar/galoperar (i samma) varje dag. Sen efter en vecka så räknar du ut genomsnittet per dag.

Lycka till! Och jag håller med dig!

Om din häst har dessa problem att den faller ur, bör ju inte 1½ kg mera havre bidra med en mera positiv utveckling av muskler.

Finns analys på grovfodret? Ofta beror det på att balansen kan bli fel, och hästen faller ur. Titta på grovfodret i första hand, kanske behöver det förstärkas med te x lusern i någon form.

Sen kan man gå vidare till kraftfoderbiten för att se vad som kan tänkas bli aktuellt, du skulle kunna ligga kvar på intaget Mj men öka kvoten i foderstaten med inriktning på grovfoderbiten.

Analys finns, har inga siffror i hududet men har räknat ut en foderstat enligt dem.

Balansen, menar du kvoten MJ/protein då ? Ligger runt 7 i min foderstat idag, kanske kan vara värt att höja denna ?

Fråga tränaren hur de i andra läder gör då, de som inte fodrar med havre alls :banana:

Man kan ju alltid dra en vit lögn om inget annat finns till hands.
Det är väl inte så att tränaren går och kollar varje gång du fodrar din häst att du ger minst 3 kg havre.

Tyckte det var ett vanligt uttalande av tränare. Tyvärr! Förstår inte varför de har fått för sig att man ska proppa i hästen en himla massa kraftfoder! =( Har du en uträknad foderstat och hästen verkar må bra och håller hullet och muskler så tycker jag att du ska fortsätta som nu!

Att säga att en häst som rids SKA ha 3 kg havre per dag låter ju inte riktigt klokt. Det kan ju skilja så oerhört mycket mellan vad olika grovfoder har för energi och proteininehåll! Har man ett riktigt bra grovfoder så behöver man ju oftast inte ge nått kraftfoder alls.

Hur mycket väger hästen? Enligt SLU ska man aldrig ge mer än 0,4 kg kraftfoder på 100 kg kroppsvikt. Då skulle din häst behöva väga 750 kg för att inte få för mycket kraftfoder...

Lycka till med tränaren! Håll hårt på din åsikt!

Tyckte det var ett vanligt uttalande av tränare. Tyvärr! Förstår inte varför de har fått för sig att man ska proppa i hästen en himla massa kraftfoder! =( Har du en uträknad foderstat och hästen verkar må bra och håller hullet och muskler så tycker jag att du ska fortsätta som nu!

Att säga att en häst som rids SKA ha 3 kg havre per dag låter ju inte riktigt klokt. Det kan ju skilja så oerhört mycket mellan vad olika grovfoder har för energi och proteininehåll! Har man ett riktigt bra grovfoder så behöver man ju oftast inte ge nått kraftfoder alls.

Hur mycket väger hästen? Enligt SLU ska man aldrig ge mer än 0,4 kg kraftfoder på 100 kg kroppsvikt. Då skulle din häst behöva väga 750 kg för att inte få för mycket kraftfoder...

Lycka till med tränaren! Håll hårt på din åsikt!

Det där har jag också fått höra av en x tränare. Hon envisades med att jag var tvungen att ge ponnyn kraft protein eftersom hon ansåg att ponnyn satte för lite muskler. Att höet innehöll närmare 100g protein/kg berörde henne inte det minsta. :crazy: problemet visade sig senare lösas med en dos E-vitamin om dagen och omlagd träning. Tränare verkar inte ha stor koll på det där med fodring.

För övrigt rekomenderar jag dig att om det är protein hästen behöver så ge lucern eller ett proteinkraftigt kraftfoder, inte havre. Havre har inte speciellt hög kvot.

Hade "min" häst gått på 3 kg havre om dagen hade jag suttit i i toppen av en tall som en smäck varenda dag. :D

Nej, hästen behöver absolut inte 3 kg havre. Vet en landslags ryttare som gav sin häst (som hoppar svåra klasser) mycket hö och kanske 2kg korn kross och inget mer kraftoder utom det. Denna ryttare och tränare poängterade vikten i att ha en foderstad som passar hästen! Och att många gåner ger vi våra hästar mycket onödigt kraftfoder och fodertillskott. Det är grovfodret som är det viktigaste, så om hästen trivs på den foderstat som den har nu så tycker jag du gör alldeles rätt med att ge så mycket grovfoder och havre. Även om jag kanske kan rekomendera att börja ge lite korn om hästen är svårfödd. Korn innehåller långsammare energi vilket gör att det är bra till svårfödda hästar och får du upp hästen i hull kommer den sätta mer muskler.

Min häst som också är väldigt svårfödd fick förut ca 5kg havre/dag... och detta hade ingen som hellst effekt på henne... När jag sedan gav mindre havre och mer korn så satte hon både muskler och blev piggare att rida :D

Hej,
Jag har ett fullblod som det tagit 2 år att få upp i hull.
Forskningen idag visar att det är vikigare att tillgodose MJ mer än Smb rp. Jag har "tvingat" mitt fullblod att först äta hö/hösilage. Tidvis när hon inte ätit upp hö, har jag dragit ned på havre. Jag räknar alltid med minst 1,2 kg ts/100kg häst. Sen ger jag inte längre ren havre, utan ger pellets Krafft grund.

Tyvärr så är det som många skriver...
Mycket vanligt att tränare rekomenderar foderstater till höger och vänster utan att ha någon riktig kunskap på området. Jag vet tex tränare som rekomenderar att men ska ge hästar som inte bygger muskler krafft groov och e-vitamin samt tokosel. Även det din tränare sa... 3kg havre... och just detta tillhör en av de myter som man ofta hör. Och dessa rekomendationer görs utan att veta vad höet/hösilaget innehåller eller om hästen får nått annat preparat som kanske gör att det inte är lämpligt att ge tex tokosel.

Man måste inte ge kraftfoder.
Har man ett bra hö/hösilage som täcker hästens behov så behöver man inte ge nått annat. Hästen kommer inte bygga mera muskler för att du ger mera havre eller annat kraftfoder. Det är ju själva innehållet i foderstaten mj,smb rp och allt annat som avgör detta(och träningen givet vis.

Jag har också svårfödd häst som tränas.
Jag personligen tycker inte om att lägga kvoten så högt(7 och uppåt) på en vuxen ej svårt svulten häst(vanvårdad). Jag räknar/lägger hästen generellt högre istället, jag har uppnått bättre resultat på detta.
Som min, enligt tabellerna ska hon ha 75mg 450g smb rp (kvot 6). Men hon ligger på 82mj 513g smb rp(kvot 6,25) här håller hon ett bra hull och hon bygger muskler som hon ska.

Bra böcker att läsa...
Jag tycker om rätt foderstat bättre häst, C.Planck
och
Hästens näringsbehov och utfodring, CPlanck och M, Rundgren
även
Hästens näringsbehov och fodermedel som man beställer via SLU är bra.

Senast ändrad av en moderator:

Min gamla häst blev förbjuden av tränaren att äta kraftfoder efter att ryttaren och jag provat olika alternativ. Hästen klarade max 0,5 kg havre ELLER korn om dan. Bara lite för mycket så satt man på en vulkan. H*n sa att det fanns absolut ingen anledning att trycka i hästarna kraftfoder om de inte behövde det. Obs bra hö.

Hästsporten är full med folk som vet bäst om allting. Ta det lugnt, ta inte illa upp. Vad är problemet?

1) Hästen håller inte hullet och bygger inte muskler
2) Hästen håller hull, ser ut att må bra, ni har problem i träningen
3) Hästen håller hull, mår bra, träningen går bra, tränaren lägger sig i saker som inte har med träningen att göra

Om hästen är i bra hull och ser ut att må bra på den foderstat du räknat ut, fortsätt ge din häst enligt foderstat som du räknat ut utifrån grovfodervärdena och glöm alltihop. Om tränaren envisas så skriv ut din foderstat från Hippocampus och sätt den i händerna på tränaren. Visa ett exempel där du räknat på 3 kg havre och visa hur fel det då blir.

Förklara lugnt och fint att du är väldigt tacksam för all hjälp du får och att du förstår att h*n bara vill hästens bästa men nu är det slutsnackat om foderstaten. Kanske din tränare letar efter en enkel förklaring till ett problem ni har och vill skylla det på foderstaten hellre än att leta vidare.

Kan ni ej komma överens om detta kan du alltid byta tränare.

Om hästen är i dåligt hull trots fri tillgång på hösilage av god kvalitet så behöver du ju ändra något och då ser jag i och för sig inte något fel i att öka på havren. Havre innehåller energi, fett och protein det också och om hästen tycker om det är det inget fel att ge mer. I och med att din häst har fri tillgång på silaget så får den ju allt grovfoder som den behöver. Om man behöver öka protein utan att öka energitillförseln är lucern av olika slag ett bra fodermedel men behöver du öka energi och protein så är ju havre ett beprövat och billigt fodermedel. Jag tycker man ska hålla det enkelt, varför köpa dyra tillskott om man kan lösa problemet med havre. Om du provat och det inte funkar (hästen blir hyper, eller får andra problem) behöver du vara mer listig och då kan ju olika tillskott, pellets, korn osv bli aktuellt.

Ett tandproblem kan ligga bakom svårighet att hålla hullet men det har du säkert redan tänkt på. Likaså problem med magen men det problemet löser du inte mer mera kraftfoder, snarare blir det värre av det.

Som Ämelie skrev, man måste hitta en foderstat som passar hästen.

mvh
Lejonelle

Du har fel.
Klipp från slu
"Ge maximalt 0,4 kg kraftfoder/100 kg häst och utfodringstillfälle "

/Lejonelle

Jösses, då måste jag vara djurplågare jag med, min valack blir galen av typ 0,5 dl havre om dan. När jag analyserade mitt hösilage och sen räknade, visade det sig att de får för mycket "näring" utan att jag ger kraftfoder alls... :D

Jisses, låter inte som din tränare är så hemma på foderkunskap...

Jag ger mitt 5-åriga halvblod fri tillgång på ensilage (bra värden, kvot på 8), i övrigt bara lite "skramel" i krubban, ca 3 dl krafft Grund o 1 dl betor morgon o kväll. Hon rids 5 dagar/vecka,tränas i dressyr är pigg glad o blank!

pemi

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 201
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 117
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 496
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 208
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar