"Måste" man ge 3 kg havre ?

Sv: "Måste" man ge 3 kg havre ?

Okey, okey. Hm, du behöver inte låta så nedlåtande! Jag hittar det inte på hippocampus igen (det stod bland tipsen när jag räknade ut min foderstat). Men jag får väll lita på Lejonelle om hon har kollat upp det. Själv har jag inte så stort behov av att veta den exakta gränsen för hur mycket kraftfoder man får ge eftersom min häst i princip bara får lite kraft och betfor som godis och till att blanda vitlöken i. Tycker man ska uppfylla hästens behov så långt som möjligt med bara grovfoder. Har tyvärr inte ens en uträknad foderstat för tillfället. Skickade tillbaka det grovfodret som jag räknat på. Det var inte bra. Borde göra en analys på det nya, men känns dyrt när det är från 4 gärden som ger helt olika foder.

Alla kan vi ha fel men jag vart lite småsur när du istället för att själv kolla upp uppmanade mig att göra det, jag hade inte kollat för det där kan jag i sömnen.
PL

Usch vad folk ska lägga sig i!
En besserwisser tvingade mig en gång i tiden att ge min B-ponny 5 kg hö till kvällsmat! Hon skulle väl ha 6-7 kg (minns ej) på en hel dag egentligen :smirk: Nåväl...
Alla andra har gett så bra råd, så jag hoppas du har lite mer att gå på nu. Jag orkar aldrig lyssna på människor som ger direkta anvisningar till vad man ska göra med ett sådant problem som att hästen faller ur. Man kan hjälpa till och tipsa, men att säga exakt vad som ska ges är ju bara dumt och brist på kunskap.
"Hej, din häst ser lite mager ut. Du måste nog ge den 2 kg korn och 1 kg lucern! Det gör jag och min häst är jäääättefin...."
Hmmm....

En besserwisser tvingade mig en gång i tiden att ge min B-ponny 5 kg hö till kvällsmat! Hon skulle väl ha 6-7 kg (minns ej) på en hel dag egentligen :smirk: Nåväl...

Men det var väl inte SÅ tokig idé? En häst ska ju ha så mkt grovfoder som möjligt. Det finns lättfödda hästar som går på FRI tillgång!
Men kanske lite konstigt om din ponny redan var tjock?
Det är ändå mycket värre när någon säger att man ska ge si och så mkt KRAFTfoder, än att rekommendera att höja grovfodret.

Jag jobbar i ett stall med fälttävlanshästar på hög nivå och de får tre kilo Krafft Groov om dan, även under tävlingsäsong. Förutom en som har svårt med hullet men är väldigt het, den får förutom groov, korn och nån specialmüsli innan tävling då den matvägrar;)

De får mycket hö med bra värden allihopa. Alla hästarna är otroligt lugna (lugna och avspända, inte trötta/slöa) vid ridning med tanke på vilken kondition de är i. Vet många som inte kan vila sin häst en dag utan att den blir galen men ändå proppar i den havre:smirk:

Det beror ju alltså helt på vad man har för häst. Att generalisera så och säga att alla hästar i träning ska ha tre kilo havre låter väldigt okunnigt och konstigt :crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 201
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 117
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 496
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 208
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar