MÅSTE man äta grönsaker?

knoppet

Trådstartare
Och vad räknas till de där "fem portioner frukt och grönt om dagen" som alla tjatar om?

Nu är det klart att man inte måste äta grönsaker, men om man vill vara hälsosam (vilket jag vill) så ska man äta sina fem portioner frukt och grönt om dagen.

Jag tycker råa grönsaker är hemskt. Är däremot vegetarian och äter gärna falafel, grönsaksbiffar m.m. Grönsaker i tillagad form går bra om de är inblandad i själva maten, men att äta en vanlig sallad är jättetråkigt. Vill aldrig äta sallad till maten (om det bjuds på t.ex. en sallad vid sidan av maten) , men tvingar i mig om jag äter med andra.

Äter inte särskilt mycket frukt heller…

Måste man äta de där jäkla salladerna om vanliga middagar och luncher ser ut såhär:

*Rotfrukter i ugn + falafel
*Potatisgratäng + grönsaksbiff
*Pasta med sojakorv och tomatsås

Äter kanske en frukt om dagen + lite hallon. Och vin (Det är ju vindruvor).

Såklart mer variation, men ett exempel på några rätter.

Måste man äta fem portioner grönsaker om dagen och vad räknas dit???


Tilläggas att jag är normalviktig, tränar på gym fyra dagar i veckan och näst intill aldrig äter godis eller chips.
 
Frukt och grönsaker måste ju inte vara råa. Krossade tomater i en gryta räknas. Broccolisoppa räknas.
I Norge räknas dock inte potatis och baljväxter.
 
Och vad räknas till de där "fem portioner frukt och grönt om dagen" som alla tjatar om?

Nu är det klart att man inte måste äta grönsaker, men om man vill vara hälsosam (vilket jag vill) så ska man äta sina fem portioner frukt och grönt om dagen.

Jag tycker råa grönsaker är hemskt. Är däremot vegetarian och äter gärna falafel, grönsaksbiffar m.m. Grönsaker i tillagad form går bra om de är inblandad i själva maten, men att äta en vanlig sallad är jättetråkigt. Vill aldrig äta sallad till maten (om det bjuds på t.ex. en sallad vid sidan av maten) , men tvingar i mig om jag äter med andra.

Äter inte särskilt mycket frukt heller…

Måste man äta de där jäkla salladerna om vanliga middagar och luncher ser ut såhär:

*Rotfrukter i ugn + falafel
*Potatisgratäng + grönsaksbiff
*Pasta med sojakorv och tomatsås

Äter kanske en frukt om dagen + lite hallon. Och vin (Det är ju vindruvor).

Såklart mer variation, men ett exempel på några rätter.

Måste man äta fem portioner grönsaker om dagen och vad räknas dit???


Tilläggas att jag är normalviktig, tränar på gym fyra dagar i veckan och näst intill aldrig äter godis eller chips.
Jag är inte speciellt förtjust i sallad. Grönsaker är OK men de där gröna bladen....neeej.


Nu har jag i alla fall kommit på et sätt att lura mig själv att äta och det är genom att göra smoothies med bladen i. Tillsammans med annat förstås men då kan jag dricka det hela.

Något att testa?
 
Tomatsalsa är ett riktigt gott tillbehör till mat om den är rätt kryddad. Egentligen borde man kunna häva i lite andra grönsaker där med.

Jag gillar inte kalla sallader till mat rent generellt. Äter det enbart för att vara artig. Helst äter jag dem tillagade eller en matigare sallad som räknas som en egen rätt. Däremot om det är något gjort med kalla grönsaker (tzatziki, salsa etc) är det jättegott tycker jag så det är min hemlighet. Vid huvudvärk eller saltsug brukar jag klyfta upp en tomat och salta lite, det kanske också räknas som en portion ;)
 
Råkost är inget som intresserar mig. Tomatsallad med lök och chili, jättegott. Gratinerad blomkål, eller ugnsbakad blomkål. Kokt broccoli. Ugnsbakad broccoli.

Ett par förslag.
 
Om du äter vegetariskt får du väl automatiskt i dig tillräckligt med grönt?
Jag är inte vegetarian, men lagar bara vegetarisk mat och köper aldrig hem kött. En stark bidragande orsak till att jag har valt att äta mestadels vegetariskt är för att jag gärna vill få i mig grönsaker utan att för den sakens skull äta sallad vid sidan av. Jag har aldrig varit speciellt förtjust i typ isbergssallad. Jag tycker rent av att det är krångligt att ösa på en massa sallad på samma tallrik som jag har min mat med ev. sås... För mig är sidosallad bara i vägen.. Matiga sallader tycker jag dock om, men då är ju salladen en huvudrätt så att säga.
 
Varma grönsaksröror kanske är en idé? Typ ratatouille är enkelt sätt att få i sig massor av grönsaker. Annars håller jag med @Lovisaleonora , men lägger till ångkokade grönsaker. Broccoli, edamame, vaxbönor, morötter, nästan allt kan ångas! Ätes med lite smör och flingsalt.
 
Varma grönsaksröror kanske är en idé? Typ ratatouille är enkelt sätt att få i sig massor av grönsaker. Annars håller jag med @Lovisaleonora , men lägger till ångkokade grönsaker. Broccoli, edamame, vaxbönor, morötter, nästan allt kan ångas! Ätes med lite smör och flingsalt.

Mycket sant. Själv är jag mer för ugnen än kastrullen, så rostade rotfrukter ligger mycket för mig.
 
Jag äter i princip aldrig klassisk "sallad", men lever på stor del grönsaker! Varma grönsaksröror, grytor baserade på grönsaker, salsa, grönsaksbiffar/bollar osv. :)
 
Och vad räknas till de där "fem portioner frukt och grönt om dagen" som alla tjatar om?

Nu är det klart att man inte måste äta grönsaker, men om man vill vara hälsosam (vilket jag vill) så ska man äta sina fem portioner frukt och grönt om dagen.
/../
Måste man äta de där jäkla salladerna /../
.
Känns som du förväxlar sallad och sallat?

Grönsaker är växtbaserad mat i mina ögon. Dvs äter du bönor, morätter, betor, spenat, broccoli, olika sorters kål, ärtor m.fl. så äter du grönsaker.

Så jag begriper inte riktigt frågan.

Och var kom de råa grönsakerna in i bilden? Grönsaker är grönsaker oavsett om de är råa eller tillagade.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
825
Senast: cassiopeja
·
Mat En sak jag saknar i mitt ensamhushåll är någon typ av rejälare/matigare sallad i kanske 2-4 portioner som tål att göras och sedan håller...
2
Svar
31
· Visningar
6 311
Senast: Fruentimber
·
Mat Jag vill börja med att den här tråden har inte med mina kollegor att göra och deras gränslösa kommentarer. Jag undanber mig därför alla...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 378
Juridik & Ekonomi Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
13 369
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Wobbi stövlar
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp