måste lära mig att slå ihjäl kaniner......

Sv: måste lära mig att slå ihjäl kaniner......

Det är klart vet. vet om att de är känsliga för det där lilla extra (får man verkligen lov att hoppas!), men ibland så kan det trots vägning av djuret innan och uppslag i fass osv. visa sig att kaninen var känslig för medlet.

Att vet. måste sticka om en massa gånger vet jag inget om och jag hoppas jag slipper vara med om det också!

hemlig skrev:
Det är klart vet. vet om att de är känsliga för det där lilla extra (får man verkligen lov att hoppas!), men ibland så kan det trots vägning av djuret innan och uppslag i fass osv. visa sig att kaninen var känslig för medlet.

Hm, nu tror jag att vi talar förbi varandra här? Vid en avlivning behöver man ju inte ta hänsyn till det där "lilla extra" eftersom målet faktiskt är att djuret ska dö. Därför kan veterinären ta i lite extra redan från början om det behövs.

Det är det jag menar... Att risken för att kaninen ska behöva stickas om medan den är vid medvetande vid en vanlig sövning, måste logiskt sett vara mycket större än vid en avlivning. Om det stämmer att kaninen initialt är extra okänslig mot dessa medel. Just för att man inte vill komma över det där "lilla extra" vid en vanlig sövning (där man vill att djuret ska överleva) utan därför hellre tar till i underkant till att börja med. Ändå har jag aldrig hört talats om det! Då är som sagt ändå min ena kanin sövd en gång och jag vet om ganska många kaniner som blivit sövda. Ändå har jag inte hört talats om någon risk för att kaninen ska riskera att bli stucken flera gånger medan den fortfarande är vaken!

På grund av det tror jag att det snarare är en myt att kaniner (i alla fall numera) riskerar att "ofta" behöva stickas om "en massa gånger" vid en avlivning hos veterinär. Kanske inte minst för att det är skönt att ha något sådant att falla tillbaka emot, när man tycker att det känns läskigt att få sin kanin ihjälslagen eller skjuten. För övrigt vet jag en familj som också avlivade sina djur med luftgevär. Ett jättebra sätt! Ända tills det enligt egen utsago en dag tog lite fel. Den kaninen fick uppleva någon sekunds intensiv smärta och skräck innan skott nr 2 avslutade dess liv.

Det var min tanke också, att ett skott kan ta fel och då lider djuret betydligt mycket mer än den skulkle göra hos veterinär. Min man vill skjuta möss, men jag tycker att det är fel, även om jag VET att han har jägar- och högvilts examen så är det ändå en risk.

Varför inte slå ihjäl kaninen med en påk eller något? Få någon att hålla fast den och slå sedan för allt vad det går så dör kaninen väl ganska omgående. Om inte, så blir den i alla fall medvetslös och då kan man hugga av huvudet.

Men jag skulle inte klara det själv..........

Jo, men jag kom visst in på sövning i allmänhet...sorry :angel: . Vet inte hur, men på nåt vis....Såklart gör det inget vid avlivning eller avlivningsvätska vad jag vet.

Nej kaniner är inte känsliga mot sövningen utan mot bieffekterna dvs de blir underkylda eller kan få foderförstoppning i strupen om de just ätit och naturligtvis om den är överviktig och eller har svagt hjärta.

JAG KLARADE DET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Jag slog ihjäl 2st i fredags....
den ena var nästan 10år och började bli lam i baken, den andra var jättesvullen i buken..... jag gjorde en bra sak! de led båda två!

Skönt att det gick bra med dom!

Jag har ju sånt lyx att jag bor på rimligt avstånd från Vreta kaningård och kan då åka dit med dom istället.

Jag är inte kapabel till att utföra det själv hur gärna jag än skulle vilja kunna det. Det hade underlättat en hel del, men det går inte.....

paradiset skrev:
Nej kaniner är inte känsliga mot sövningen utan mot bieffekterna dvs de blir underkylda eller kan få foderförstoppning i strupen om de just ätit och naturligtvis om den är överviktig och eller har svagt hjärta.
Mina erfarenheter är att kaniner är känliga mot allehanda kemikalier och syntetiska ämnen såsom t.ex. mediciner - och sömnmedel ingår i dessa.
Kroppens reaktion vid en överkänslighetsreaktion är, om inte magen kraschar, bl.a. blodtryckfall och andningsdepression vilket i sin tur leder till sänkning av kroppstemperaturen m.m.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 365
Senast: Enya
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 121
Senast: Rosett
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 242
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 899
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama