Måste jag ge extra selen?

Glimfeather

Trådstartare
Har just gått över från lusern till Hippo Alfa och när hon fick lusern så fick hon också ett rågat mått Tokosel en gåg i veckan. Men alfan innehåller ju 0,36 g selen och enligt hippocampus behöver min häst på 500 kg 1,0 g selen. Nu får hon 3 kg Alfa och det blir 1,1 g selen. jag behöver alltså inte ge mer selen.

Litar inte till 100% på Hippocampus. Någon som vet om detta stämmer?

Ska ev ge vetekli och soja senare och då minska alfan till 2 kg. Vet någon om soja och kli innehåller något selen?

Sv: Måste jag ge extra selen?

Det stämmer.Jag skulle inte gett extra selen eftersom du får behovet uppfyllt via fodret. Onödigt. Vetekli innehåller såvitt jag vet inget selen, i soja däremot finns litegranna. Men du måste ge stora mängder i fall du ska kunna räkna med det (1kg soja=ca 0,2 mg selen). Soja ger man ju inte så mkt av, så jag skulle räkna med noll där.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Fick mina mineralsvar på höet, tyvärr bara CA och P... inget magnesium :/ Med så lite som 5kg/dag så är både CA och P över det hästen...
Svar
2
· Visningar
670
Senast: Nokke
·
Foder & Strö Jag har en 30 årig connemara ponny som hållit hullet fint tills hon blev 29. Vi har haft regelbundna besök hos vet för koll av tänder...
2
Svar
24
· Visningar
1 865
Senast: Fille
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 288
Senast: isafore
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 050
Senast: Kodiak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V