Måste jag chipa om min häst?

ufot

Trådstartare
När jag köpte min häst i höstas kunde veterinären inte hitta chipet. Jag har alla papper hemma och hon är chipmärkt, men det kan vara så att hon kliade sönder chipet när hon kliade bort manen förra sommaren.

Hur gör man om hästen är chipmärkt, men chipet har blivit förstört?

Sannolikheten att chipet förstörts är minimal. Det placeras i muskeln några cm in. Inte i närheten av mankammen.

Däremot kan det finnas flera felkällor.
-chipmärkaren kan ha missat att kontrollera att chipet fungerade samt låtit bli att kolla att chipet satt på plats efter injektionen. Båda sakerna ingår i det som åligger oss märkare.
-veterinärens läsare kanske inte klarar att läsa den sorts chip som hästen är märkt med.

Det som behöver göras är att läsa av chipet med en annan sorts läsare. En läsare som garanterat tar de flesta sorts chip som finns på marknaden. (är den märkt i Sverige med svenskt chip?)

Om inget chip över huvud taget hittas så kan man chipa om hästen men man bör nog ta kontakt med aktuell rasförening för att kolla att det är OK att göra så innan man chipar om.

/tanten - chipmärkare

Tack för svar. Hästen är en svenskfödd Islandshäst. Är chipad i Sverige. Som sagt hittade inte veterinären som gjorde besiktningen i december något chip, men ska ta ut veterinären igen för vaccination i mars, så ska be hen kolla då.

Kanske lika bra att mejla Islandshästförbundet och fråga dem vad jag ska göra. Men jag tänker nog vänta tills veterinären varit i mars, så att jag vet om det finns något fungerande chip eller inte.

Tack för svar. Hästen är en svenskfödd Islandshäst. Är chipad i Sverige. Som sagt hittade inte veterinären som gjorde besiktningen i december något chip, men ska ta ut veterinären igen för vaccination i mars, så ska be hen kolla då.

Kanske lika bra att mejla Islandshästförbundet och fråga dem vad jag ska göra. Men jag tänker nog vänta tills veterinären varit i mars, så att jag vet om det finns något fungerande chip eller inte.
Fast du behöver inte vänta på en veterinär för att läsa av ett chip om du inte vill. :)

Det finns vääääldigt många ID-kontrollanter som får chipa och alla har en läsare. http://www.svehast.se/sök-id-kontrollant

De flesta av oss åker ut till näraliggande stall och läser av chip mot resa och en liten slant. Det är ju inte många minuters arbete.

Det har funnits några sändningar av de chip som sålts via SH, som slutat fungera. Det skulle kunna vara så att det är det som hänt.

Som @tanten skrev, be någon mer ID-kontrollant försöka läsa av chipet.
Jag har själv märkt att min gamla chipläsare har börjat missa en del chip, så jag har kompletterat min utrustning med ytterligare en läsare, av ett annat fabrikat, för att minimera risken för att missa ett fungerande chip.

Om chipet inte går att hitta, kontakta islandshästförbundet med fråga om hur du ska göra.
//också ID-kontrollant o chipmärkare

Tack för svar. Hästen chipades 11/8 2010, så det är ju några år sedan. Ska kontakta id-kontrollant här jag bor (skåne) och rådfråga närmare.

Tack för svar. Hästen chipades 11/8 2010, så det är ju några år sedan. Ska kontakta id-kontrollant här jag bor (skåne) och rådfråga närmare.

Återkom gärna med vilket råd du fick. Jag har samma problem med min islandshäst och har funderat på om jag borde göra något åt det.
Min häst var chipmärkt innan köpet och den veterinär som besiktigade hade inget problem med att hitta och läsa av chipet. Men därefter har det aldrig gått att finna. Det har ju gått några år sedan jag köpte min häst och åtskilliga veterinärer, som borde ha haft olika avläsare, har försökt läsa av det sedan dess utan att lyckas finna något.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 427
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
856
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
993
Senast: Cactus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama