måste höra med er

Seabaz

Trådstartare
Är det någon som vet hur betalning och leverans fungerar vid beställning av saker utomlands, typ USA.

Från en internetbutik tex.. Det står att dom tar emot visa, mastercard osv.. Men hur sker betalningen?
Och valutan?

Sv: måste höra med er

Jag har ingen aning om hur det fungerar med betalningen.

Men jag vill bara göra dej uppmärksam på att det kan tillkomma tull och moms på varan, eftersom den kommer från ett land utanför EU.

Immer

Immer skrev:
Jag har ingen aning om hur det fungerar med betalningen.

Men jag vill bara göra dej uppmärksam på att det kan tillkomma tull och moms på varan, eftersom den kommer från ett land utanför EU.

Immer
Tillägg. Man uppger sitt kortnummer mm och sen dras pengarna från kontot. Men se upp så att det är en sk säker betalning.

drar dom allting då?
kostnad för varorna, paket och frakt?

ev. tullavgift får man senare då eller och från sverige? Hur många % är den på? För visst är den X antal % på varornas värde?

Japp, hela summan dras. Det kan även tillkomma en liten avgift för omräkning från utländsk valuta, men det får du nog kolla med din bank, jag tror att de olika bankerna har olika regler.

Tullavgiften läggs på om paketet fastnar i den svenska tullen. Då får man räkna med att betala i runda slängar hälften av det man redan har betalat, alltså runt 50% av priset för varor + frakt. Tullen är dock något av ett lotteri - väldigt många försändelser slinker igenom obemärkta.
Jag vet att det förekommer att företag på förfrågan skriver ner varornas värde på fraktsedeln (som tullen använder för att beräkna avgiften) eller markerar "gift" på försändelsen. Då kan man komma billigare undan, alternativt slippa avgift helt.

En till fråga då.
När jag har bestämt mig för att handla och anser att det är säkert att ge dom kortnumret osv.. Vad betyder allt?

"Exp date"
Vad betyder det? finns alternativ som man kan välja på och det är 1-12 och från 2005 och frammåt.
Är det hur länge kortet är giltigt eller nåt? Står det på kortet? På mitt Visa kort står på framsidan "06/12 V"
betyder det då 12 / 2006 alltså typ december 2006? Eller något annat?

Och sedan, vad menas med "shipping"?

Japp, "exp date" är kortets giltighetstid (eller rättare sagt när den upphör) och det är det som står på framsidan av kortet. 06/12 borde betyda december 2006.

Shipping är frakt.

Ok tack så mycket! :bow: :bump:

Nu är jag bara i valet och kvalet om jag ska skicka ordern eller inte. Egentligen har jag ju snart ingen häst men som jag skrev i en annan tråd, kanske är bra att hamstra.
Jag får ju tillbaka hästen om ett år och tänk om grejerna skulle slutas säljas/tillverkas innan dess :angel: :rofl:

Det handlar om nästan 300 dollar och på valutaomvandlaren på forex.se så är det ca 1800sek nu när dollarn är låg. Det ÄR nog bäst att passa på nu!
(+ att jag räknat med en tusing till om den skulle fastna i tullen)
Och pengarna finns också!

Hmm hmm hmm

Senast ändrad:

Observera!!!!!
Det beror på med vilka leveransvilkor du köper varan om tull och moms dras direkt eller om det kommer till när varan kommer till EU.
Så var noga med att ta reda på det innan du beställer. Vad procentsatsen är varierar från vara till vara, men momsen är alltid 25 % om det inte är livsmedel eller vissa böcker. Sedan har tullen egna valuta kurser som du kan hitta på www.tullverket.se.
Där kan du också hitta vad tullen är för vad det nu är som du ska köpa. Titta på Taric online.

Masse: ok tack, ska kolla!! känns som att dom där 1800 jag pratade om är på väg att springa bort till över det dubbla :crazy:

Men ännu en dum fråga...
När dom frågar efter "card number" visst är det kontonumret då och inte kortnumret dom vill ha? *noll koll*

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 083
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 562
Senast: mars
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 751
Senast: SiZo
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 278

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka