Måste hästen vara utdömd?

E

EnOs

Försökt kika runt bland tidigare trådar, men ej hittat riktigt vad som stämmer.

Har mer eller mindre bestämt mig för att avliva min häst och undrar om hästen måste vara utdömd av veterinär för att man ska få ut livvärdet?

Hästen i fråga har varit på flera behandligar på ATG-klinik under vintern och redan vid andra besöket ville just den veterinären döma ut hästen. Dock blev han något bättre till tredje besöket och vi avvaktade.

Har nu gjort en veterinärbesiktning på min häst där han fortfarande/igen visade hälta efter 6 månaders vila. Kan detta intyg på något sätt användas till försäkringsbolaget? Besiktningen gjordes för att se hur skickat var på honom så just då var det inget tal om utdömning eftersom han fungerar som sällskapshäst.

Det är ju inga stora pengar livvärdet ligger på, men det skulle iaf täcka avlivningen. Ska prata med försäkringsbolaget, men undrar mest om ngn vet hur det fungerar?

Sv: Måste hästen vara utdömd?

Ja, hästen måset vara utdömd av veterinär för att du ska kunna få försäkringspengarna.
Ring till din veterinär så skriver h*n på "rätt" papper åt dig, om h*n håller med om utdömning då..

Även du ska fylla i "rätt" papper. Vad det är för papper är nog olika vid olika fb.

Veterinären dömer ut hästen, du ansöker hos försäkringsbolaget om att få utdömningen godkänd av dem. I vissa fall godkänns inte veterinärens utlåtande, och då får du ta ställning till om du vill strunta i livpengarna och avliva ändå.

Ofta är det ju så att uppstallning och månadskostnad snabbt äter upp livvärdet, så det kan vara ekonomiskt bäst att ta bort hästen direkt även om man inte får ut något på försäkringen. Om man dessutom vet att hästen har ont, och själv inte tror på ett tillfrisknande känns det ju hårt att betala en massa pengar varje månad på något man själv anser dödsdömt.

Har själv tagit bort två hästar där försäkringsbolaget vägrade livvärdesutbetalning. För mig var det inte försvarbart att ha dem i livet.

Som tidigare har svarat så måste hästen vara utdömd av vet. Men jag känner lite som så här ang min egen att blir han inte bra så kommer jag inte att utsätta OSS för en massa onödigt lidande. Jag ger honom nåt år men sen får det liksom vara nog om han inte får en prognos där han till 90% blir bra. Mina tidigare hästar har det varit utdragna behandlingar på som varade i flera år och aldrig mer, de fick ändå tas bort men i slutet var det fasen inte kul att se dom. Så jag skiter i försäkringspengarna om det blir nödvändigt. 20 000 är mkt pengar för mig men att han har det bra är betydligt viktigare.

Sen upplever jag att det är lättare att få en tex fd travare utdömd eftersom försäkringsbolaget tjänar på att döma ut dom istället för att lägga pengar på behandlingar. Om man står och velar om hästen blir ok vill säga.

Börja med att ringa ditt försäkrings bolag.
Ibland så betalar försäkringsbolagen heller ut livvärdet än att betala fortsatt behandlingar.
Så ring och prata med dom!

Jag avlivade ett sto i våras, utan att veterinären dömt ut den. Jag ringde till försäkringsbolaget och pratade med veterinären på försäkringsbolaget som kunde läsa hästens journaler. Veterinären på försäkringsbolaget tog beslutet att jag skulle få livvärdet eftersom den veterinären höll med mig om att ett djur inte ska behöva lida på det viset.

Liknande trådar

Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 345
Senast: Fiorano
·
Hästvård Undrar vad ni har för erfarenhet av att överklaga ett beslut hos Agria? Vi har en häst som blivit ”utdömd” av veterinär. Veterinären är...
2
Svar
31
· Visningar
4 141
Senast: TinyWiny
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
10 174
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Efter flera månaders letande har jag till slut hittat en jättetrevlig häst som jag verkligen gillar. Vi besiktigade henne för två veckor...
2
Svar
29
· Visningar
8 322
Senast: citrus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka