MÅste ha hjÄlp snabbt!!

F

famina4ever

Min ponny är väldigt stark i munnen och lyssnar inte alls på dessa bett; två delat, tredelat tränsbett, stångbett, ... Tkr ni att jag ska ta och pröva ett pelham på henne? Jag har tänkt på det länge nu och i morgon ska jag till en hästbutik och köpa bett, men ska jag testa ett pelham eller har ni andra förslag? Jag är nämligen inte så bra på dethär med bett.:angel:

Sv: MÅste ha hjÄlp snabbt!!

Jag hade försökt få din ponny att börja lyssna på röst och hjälper i stället.

hon lyssnar inte vidare bra på det heller

Starta med markövningar. Det är otroligt viktigt att hästen lyssnar på sin ledare. Annars kan man lätt råka in i farliga situationer.

Är du mjuk i handen?
Vad säger din tränare?

När du skriver stångbett, vilket stångbett har du provat då? För Pelham är ju också ett stångbett.

min tränare säger att ajg är välldigt mjuk i händerna.
Ojj! Det ska inte stå stångbett utan rakt bett :eek: det blev välldigt fel... :crazy:

hon säger att jag ska testa mej fram och prova olika bett... Men jag vet inte var jag ska börja:confused:

Jag tycker att du ska börja med att gå och gå och gå med hästen, träna halter mm från marken. När det fungerar bra kan du börja träna uppsuttet med vanligt tränsbett. Innan dess tycker jag att en veterinär ska kolla tänderna. Därefter behöver ni troligtvis hjälp av en duktig tränare, jag tycker att det är litet märkligt att tränaren rekommenderar skarpare bett och nej, jag tycker inte att du ska prova pelham. Var nogrann med att halterna inte får bli någon dragkamp mellan dig och ponnyn. I ditt inlägg låter det som om ni har mer problem med ledarskapet än med att göra halt.
Lycka till, skriv gärna hur det går framöver och vad ni kommer fram till :)

hon säger att jag ska testa mej fram och prova olika bett... Men jag vet inte var jag ska börja:confused:

En instruktör som bara säger "prova lite olika bett, du" till en elev som inte vet "var man ska börja", utan att själv "hjälpa till" att prova ut bett, tycker jag inte verkar särskilt pedagogisk. Be om hjälp igen, alternativt fråga en kunnig stallkamrat/hästkompis i närheten, eller leta reda på en ny instruktör.

En instruktör som bara säger "prova lite olika bett, du" till en elev som inte vet "var man ska börja", utan att själv "hjälpa till" att prova ut bett, tycker jag inte verkar särskilt pedagogisk. Be om hjälp igen, alternativt fråga en kunnig stallkamrat/hästkompis i närheten, eller leta reda på en ny instruktör.

:bow::bow:

aa jag tycker själv inte det var bra svar lixom " prova dej fram" men jag har frågat andra och jag har inte köppt ett skarpare bett. Jag har lust att byta tränare ibland när det gäller sådant, men när man väl sitter på hästryggen och ska rida så kan man nog inte hitta bättre instuktör :D

Du kan ju prova ett pelham men rid på två tyglar och ta bara i den skarpa tyglen när de behövs!

Asså jag tkr inte att man ska ha skarpare bett om den är "stum" lixom. Det har väl lite mer med ridningen att göra och lösgjordhet....med är hästen väldigt het och stark på det viset så tycker jag att pelham kan vara ett bra alternativ ;) Tycker dock inte att man ska rida dressyr med det :crazy:

minhäst är jätte stark och vi har provat massa olika bett. och alla säger bara att man ska ha ett rakt bet för att detär bästför hästarna . men min häst hatar raka bet. vi har också det problemet att han lägger tungan över bete och trycker upp betet mot tändrena oså det har blivit så att han har nött ner tändrena lite pga av atthan trycker uppdet i munen. aja jag har provat pessoa ochdetfunkade inte allas han bara böjde in huvet ochsprang enufortare ochdå prövade vi ettjackt kandar och och det funkade inte heller för han lade tungan över betet och då köpte vi en tungfelssticka men då vägrade han att stänga mununen i ställetoch nu har vi hittat et bettsom han funkar jätte bra på :) det är ett hiss bet som heter gaggabet och är skit bra!:banana:

Tänk på vad du gör! Som sagt, lyssnar inte hästen måste du ju ta itu med varför, inte bara dämpa symptomen. Tar du itu med grunderna, rider för en duktig tränare och tar en sak i taget blir det bättre och du får bukt med problemet. Slänger du på pessoa eller något så otroligt starkt som gagbett är ju allt du gör att hålla hästen hårdare och få den att stanna bara för att den får ont. Är det rätt väg att gå?

Åk till en tandläkare och be denne prova ut ett bett som passar för din hästs mun, och rid sedan för en tränare så du får hjälp med själva problemet istället för att göra din häst skada.

Tänk på vad du gör! Som sagt, lyssnar inte hästen måste du ju ta itu med varför, inte bara dämpa symptomen. Tar du itu med grunderna, rider för en duktig tränare och tar en sak i taget blir det bättre och du får bukt med problemet. Slänger du på pessoa eller något så otroligt starkt som gagbett är ju allt du gör att hålla hästen hårdare och få den att stanna bara för att den får ont. Är det rätt väg att gå?

Åk till en tandläkare och be denne prova ut ett bett som passar för din hästs mun, och rid sedan för en tränare så du får hjälp med själva problemet istället för att göra din häst skada.

jag red/rider med gaggs ca 1-3 gång i veckan och resten av dagarna vanligt.

m hon nu inte ens lyssnar på hjälperna så kan det ju vara bra att börja där istället för att betsla upp..:crazy:

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 013
Senast: Sesca
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 296
Senast: Blyger
·
Ridning Hej,vi köpte en jättefin welshponny valack 14 år för snart 1 år sedan,han är superfin,väldigt pigg,känslig i munnen och sitsen, han har...
Svar
9
· Visningar
1 821
Senast: sorbifolia
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 300
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25