Måste groov 125 blötläggas?

Travarn

Trådstartare
Ja måste den det? Min kille verkar gilla grooven bättre torr och han är smal så han behöver få i sig så mycket det bara går. Har gett en blandning av lusern och groov uppblött förut men han lämnar nästan alltid ca en tredjedel.

Lusernpellets har jag förstått att man måste blötlägga. Eller?

Sv: Måste groov 125 blötläggas?

nej groov 125 behöver inte blötläggas.

Lusern behöver du inte heller blötlägga men det rekomenderas då de sväller ganska mycket men har du en häst som äter långsamt så kan du ge torrt. Och lusern finns ju även i hackad strå form =)

Har du kollat vilken han gillar bäst eftersom det är ganska lika värden på Mj och Smp?

Groov 125 gör UNDERVERK på smala hästar! :love:

Jag gav det blött till min pga att hon gillar det, men annars så behövs det inte! :)

Om du måste ge det torrt så ge det på marken så fungerar strupfunktionen mycket bättre!
Men som Korven säger så skulle jag ge lucern, blötlagd om det är pellets då det har samma näringsvärde och med mycket stråfoder kan man hjälpa en tarm i obalans att komma i balans och få upp näringsupptaget!

nej groov 125 behöver inte blötläggas.

Lusern behöver du inte heller blötlägga men det rekomenderas då de sväller ganska mycket men har du en häst som äter långsamt så kan du ge torrt. Och lusern finns ju även i hackad strå form =)

Luserpellets SKA blötas för att man inte ska riskera att hästen får foderstrupsförstoppning. Man behöver dock inte blötlägga det, utan det räcker att slå på lite vatten innan servering.

TS
När han lämnar maten, kan det få ligga kvar så att han kan äta när han vill sen eller blir det så lång tid att det hinner bli dåligt? Finns det möjlighet att fodra fler gånger per dag i mindre portioner? Att fodra ute i hagen och se om han äter upp allt där istället?

Tack för svaren :-)

Jag tror han gillar grooven bättre för den äter han upp när han får den torr. Nu får han kraftfoder på morgonen, vid insläpp och på kvällen. På morgon och kväll får han blöt lusern och torr groov. Han verkar bara lämna på morgonen, antar att han blir lite stressad och vill ut så fort som möjligt då. Men han lämnar bara det blöta. Ang. mycket stråfoder så har han fri tillgång på hö.

Nästan alla lusernsorter behövs blötläggas, men tex Kvarnbyfoders kan ges torrt. Dock föredrar jag att blötlägga ändå, här blötläggs allt pelleterat foder.

Jag har fått en liten höanalys på höet vi ska fodra med i höst/vinter. Har noll koll på detta. Finns det någon som kan hjälpa mig med foderstat till min tunnis eller ska jag kanske bara ösa på med foder som jag gjort hittils? Han har ökat 6 cm i omfång på ca 2 månader med groov, lucern och fri tillgång på hö. Här är iaf lite siffror om någon vill komma med tips och råd.

Ts 90%
Rs 76 g/kg Ts
Smp 36
En 78 Mj/ kg

Fick dessa siffror på sms av han som ordnar höet.

Ajdå du behöver definitivt ge lusern med det höet, och helst någon annan slags rent proteinfoder. Det är på tok för låg energi/proteinkvot. Man bör ha en kvot på minst 6 och du har dryga 2 på ditt hö. :crazy:

Oj det var inte roligt att höra.. :-( Hur mycket bör jag ge av lusernet då?

Jag skulle välja ett proteinfoder alá sojamjöl, potatisprotein eller krafft muskel för att få upp kvoten.

Ah jag skulle precis skriva det :-) Jag kollade runt lite här och på alla andras höanalyser fanns ett kommatecken hahaha! Han måste ha missat det! Phu! Inte lika illa iaf.

Du menar väl 4.6?

36/7.8 (Jag gissar på att ett kommatecken har försvunnit.)

Puh tack! Jag var lite i nattmössan och fattade inte vad som var fel, räknade flera gånger och fick inte ihop det alls :o

Hur som helst så behövs det ju protein.. och ganska mycket.
Per kg hö så "fattas" det 11 g smältbart råprotein för att komma upp i en kvot över 6 på den totala fodergivan.

Hur mycket hästen behöver beror ju på vad det är för en häst, vad den väger, hur mycket/om den arbetas osv.
Behoven blir ju iofs täckta med 10 kg hö (500 kg svårfödd häst ca 58 MJ om jag minns rätt) men proportionerna mellan energi och protein är som sagt inte bra.

Det är ett varmblod på 16 år som fortfarande är hyfsat smal. Han väger runt 560 kg och är ca 175 cm hög. Han rids varje dag i normal träning skulle jag säga. Han har ökat 6 cm i omfång på 2 månader med fri tillgång på hö och kraffts groov 125, lusern och lite vetekli. De senaste veckorna har han även fått linfröolja med tilsatt e-vitamin. Ca 2 dl om dagen.

Lusernet får han ett kilo uppblött morgon och kväll men de senaste dagarna har det legat kvar nästan hälften i krubban när jag kommer till stallet på em. Grooven får han torr nu och jag vågar inte ge mer en 1/2 kg per giva (får groov 3 ggr/dag) pga risk för foderstrupsförstoppning. Vågar jag kanske ge mer av grooven torr? Den äter han iaf upp.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 405
Senast: valpköpare
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 616
Hundhälsa Ja, jag har ju två hundar med problemmagar.. Och två hundar med magar av stål. Det är dock en av de med problemmagar som jag inte blir...
Svar
9
· Visningar
1 996
Senast: Maniac123
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 109
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar