Måste fråga.

L

Lantlolla

Har tänkt på detta många gånger men nu har det verkligen satt sig.

Vad är skillnaden mellan medryttare och skötare?
Någon som vet ?!

Sv: Måste fråga.

man rider väll inte när man e skötare utan bara sköter medryttare rider ju.

En skötare sköter endast hästen. Skötare förekommer ofta på ridskolor då barnen sköter ridskolehästarna, smörjer deras sadlar och dyl. Detta är även nästan alltid gratis.
En medryttare rider däremot hästen och sköter också givetvis den samt hjälper till med andra sysslor i stallet som mockning. De brukar även betala en summa beroende på t.ex. hur mycket de rider och hur duktig hästen är.

Ser du skillnaden? ;)

Jo skillnaden är ju egentligen ganska självklar.

Men när jag fick min första "medryttarhäst" så ja då hette det sköthäst. Alltså gjorde ju allt då och red :P Fast då betalade jag inget.

Tycker sånt är jädra krångligt egentligen. Känns ändå som att i pro-stall så finns det ju oftast skötare. Men att de många gånger motionsrider eller ja vissa hästar ändå. Eller är det bara jag som tycker det känns så ?

En skötare är väl mer en sån som hjälper till på tävlingar, rider fram hästen, borstar och sånt?

Och när det inte gäller tävlingar så är det mest ryktning och mocking m.m..

jag tror nog att det är man själv som sätter betydelse i orden. För mig är skötare och medryttare nästan samma sak fast en medryttare batalar för att ta hand om/rida hästen.

Nu förtiden är det väl inte så vanligt att vanliga hobbyryttare har en skötare som bara mockar och bortsar.

Nej det är ju inte det.

Den betoningen är nog vad som låter mest riktigt i mitt huvud med.

Att det inte bara kallades för de två grejerna så slapp man allt tjabb om medryttare ska betala för sig elelr inte.

Men men.. inget skall vara för enkelt.

jag tror nog att det är man själv som sätter betydelse i orden. För mig är skötare och medryttare nästan samma sak fast en medryttare batalar för att ta hand om/rida hästen.

Nu förtiden är det väl inte så vanligt att vanliga hobbyryttare har en skötare som bara mockar och bortsar.

Håller med. Medryttare betalar och får ta mer ansvar, skötare betalar inte och har mindre ansvar.

En skötare får komma och hjälpa till med hästen tex rykta, mocka, hjälpa till på tävling och ev. rida nån gång om de är tillräckligt duktiga. De betalar inget men har heller inga större rättigheter när det gäller hästen.

En medryttare betalar, hur mkt är beroende av hästens utbildningsnivå och vilka rättigheter medryttaren fått. Tex. när jag har medryttare har de nästan lika mycket att säga till om som jag som äger hästen bara det att de måste "kolla av" med mig om de vill ändra på något eller göra något speciellt som att tävla. En medryttare har också schemalagt när h*n ska vara i stallet och måste alltså koimma dit då medans skötaren bara behöver komma när de har lust. Brukar kräva att medryttare bet. halva stallhyran ca 400 kr något som jag tycker är rimligt när de faktiskt får göra det mesta bara de säger till/frågar mig först. Detta är då till en äldre grundutb. vbl kille som enbart hobbyrids och inte tävlas men som de gärna får rida lektion på förutsatt att de betalar lektionerna.

En medryttare betalar, hur mkt är beroende av hästens utbildningsnivå och vilka rättigheter medryttaren fått. Tex. när jag har medryttare har de nästan lika mycket att säga till om som jag som äger hästen bara det att de måste "kolla av" med mig om de vill ändra på något eller göra något speciellt som att tävla. En medryttare har också schemalagt när h*n ska vara i stallet och måste alltså koimma dit då medans skötaren bara behöver komma när de har lust. Brukar kräva att medryttare bet. halva stallhyran ca 400 kr något som jag tycker är rimligt när de faktiskt får göra det mesta bara de säger till/frågar mig först. Detta är då till en äldre grundutb. vbl kille som enbart hobbyrids och inte tävlas men som de gärna får rida lektion på förutsatt att de betalar lektionerna.

Vänta nu, måste jag kolla av med min medryttare om jag ska tävla min egna häst? Uhh, ska aldrig skaffa medryttare.

Hon menade att hennes medryttare ksulle göra det. Kolla av med ägaren alltså. Så fattade jag det, när jag had eläst två gånger = )

Ja jag läste igen och då förstod jag att jag har fattat helt fel. Det var medryttaren som måste kolla med ägaren om h*n får tävla.
haha så fel det kan bli när man är trött:angel:

Man behöver inte betala för att vara medryttare. Jag rider hästen minst 5 dagr i veckan. betalar inget men har ansvar för att dom kommer in och får mat. Mockar två boxar och lägger upp mat.

Medryttare rider och skötare och betalar lite.Om man är skötare rider man inte.

Termen medryttare fanns inte när jag var yngre och inte hade egen häst.
Då var det "skötare " eller "delfodervärd" som gällde.
som skötare red man om ägaren inte kunde/ville (om man hade tur) pysslade, rycktade och hjälpte till och mockade osv. I alla miljoner hästboöckler jag läste så var alltid häst tjejerna i dem skötare och medryttar nämdes aldrig. Som skötare behövde man inte betala men hade inte heller något inflytande över hästen utan det var ägaren som bestämde vad man skulle gör med den. Hade man tur fick man treäna eller tävla.

Delfodervärd var en term som användes när man betalade halva stallhyran eller andra grejer och då fick man även "egna dagar" med hästen och hade även ett visst eller nästan lika stort inflytande över hästen som ägaren.

Medryttare är som jag ser det en ny benämning eller samlings namn på både skötaren och delfodervärden.

Så som jag har uppfattat det är skötare de som borstar och pysslar med hästarna medan medryttaren både rider och sköter hästen.

KL

Tycker inte det spelar ngn roll vad man kallar det, allt beror ju på vad man kommit överens om.

Liknande trådar

Hästmänniskan Medryttaren tycker sadeln är hård, men sadeln passar hästen så medryttaren får stå ut med sadeln ett tag till 😄 Men jag funderar på om...
Svar
5
· Visningar
597
Senast: Piglet
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 135
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 616
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar