Måste få fråga om hepp!!!!

Mysaan

Trådstartare
Jag har under åren haft endel travare som jag omskolat till ridhästar. Något både jag och min tränare skrattade gått åt igår var detta hepp!

Min häst var lite seg och ville inte trava så jag säger Hepp och direkt börjar han trava utan motstånd. Alla travare som kommit i min väg har börjat trava när man har Heppat. Är detta något man använder inom travet eller har jag bara råkat på knäppisar? :D

Låter lite roligt enligt tränaren när jag säger hepp varje gång.

Sv: Måste få fråga om hepp!!!!

du tror inte det ärså att DU ahr lärt dom trava då du använder det ordet? även om det är omedvetet?

du tror inte det ärså att DU ahr lärt dom trava då du använder det ordet? även om det är omedvetet?

Nja lite tveksam eftersom jag helst inte använder något ord alls när jag byter gångarter utan en enkel smackning. Men jag har upptäckte att om de är slöa/lata/inte med riktigt och inte reagerar på smackning och driv så har de uteslutande börjat trava när jag sagt Hepp! Och det har även varit travare som jag själv inte påbörjat omskolningen på utan som jag kommit in i ett senare skede.

Men absolut visst kan jag vara medskyldig till att de reagerar på just det ordet. Kan vara något i röstläget som gör det också men jag vart funderasam och undrade därför.

jag har aldrig hört att någon som kör travare säger så iallafall.

om du säger något och samtidigt menar det i tanken förmedlar du det lättare till hästen, jag säker olika, ofta "kom" när jag vill något. de ger resultat varje gång:)

men varför inte ha de kvar? eller man kanske inte får ha de om man ska tävla?

hehe ingen aning... jag tävlar inte och kommer nog inte göra de, men har för mig att man inte får låta i dressyrtävlingar?! :)

Kan det vara för att en del skriker, hepp hepp hepp åt sin travhäst,när de vill öka farten?
Vet att man skriker hepp hepp hepp till skidåkare:D, och har för mej att jag hört gubbarna på travet låta ungefär lika åt sina pållar.:cool:
Själv säjer gnölar jag- Kom igen då, eller låter som en indian, fast då travar han väl i rena skräcken av ljudet förmodligen

Jag tror också att det är tonfallet och tanken bakom som ger effekten för jag har heller aldrig hört nåt liknande under mina 30 år inom travsporten... :cool:

Frågan fick mig att fundera över vad jag verkligen gör för att få mina hästar att trava. Aldrig så smackar jag eller säger något.

Det är väl bra att ha ett kommando :)
Jag brukar säga "ska vi springa lite då" när mina ska börja springa och det lär de sig väldigt fort. Samma sak gäller "stanna" och "stå still" vilket de oftast lär sig när man tömkör. Sen blir det så att man själv av vana säger ordet och hästarna lär sig betoningarna ganska fort.

Kan det vara för att en del skriker, hepp hepp hepp åt sin travhäst,när de vill öka farten?
Vet att man skriker hepp hepp hepp till skidåkare:D, och har för mej att jag hört gubbarna på travet låta ungefär lika åt sina pållar.:cool:
Själv säjer gnölar jag- Kom igen då, eller låter som en indian, fast då travar han väl i rena skräcken av ljudet förmodligen

Du har säkert rätt där för när jag satt här och tänkte i går så nog sjutton sa travtränaren i grannstallet hepp, hepp till sina hästar.

*kl*

Till alla jo visst kan jag ha det kvar om det fungerar. Dressyr kommer jag aldrig tävla så det spelar ingen roll. Möjligt vis western om tävlingstarmen suger och där vet jag faktiskt inte om man får låta. :crazy:

Oavsett vad du tänker tävla i så brukar man ju använda smackningar och komandon i träningen, även i dressyr, men ju längre du kommer i träningen så behöver du ju inte använda det. Man får ju faktiskt smacka på hästen när man rider fram för att sedan inte använda ljud inne på banan.
Så fortsätt med dina ljud, och minska dem mer och mer när hästen förstår dig för hjälperna.

:crazy: JO det ska jag göra. Trots att han varit ridhäst i 1½ år så verkar han inte förstå det där med skänklar ordentligt men vi jobbar på den biten. Trodde jag köpte en mer färdig häst denna gång men det gjorde jag inte. Fast han är lättlärd så det är skoj ändå.

hehe ne, just hepp är nog inte ett speciellt "populärt" eller det mest användabara ordet inom trav. man smackar rent ut eller "sssssch"-ar dem.

hepp kommer nog från din egen utlärning av häst, även fast man inte riktigt tänker på det.

kl

Hepp ahr jag hört bara ett fåtal gånger och då av några äldre "travgubbar" ( underbart släkte det där :) )

SJälv så "gnölar jag också" som någon annan skrev.

när vi är hemma så blir det, "Ska vi springa" "Jah" "smackningar" "ssss" eller "Hoppla" :angel: sistnämda används enbart i absolut ensamhet långt inne i urskogen när jag och hästen busar lite ;) )

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 177
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 515
Senast: Oknytt
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 824
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Värma spenat?
  • Svensk politik nr 3