Måste få fråga en sak....

C

ConfettiCavat

Vad skulle ni göra om ni hade en bulldozer som sparkade efter er och höll på att springa över er? Skulle ni kunna göra som jag gjorde?

Jag har en sån häst. Hon var helt ouppfostrad när hon kom till mej och allt har jag inte fått ur henne. Efter att hon har hoppat blir hon väldigt uppspelt och det hela hände efter en träning.

Så här var det: Jag står och ska ta mitt täcke från sargkanten och det står hästar runt oss och ingen bryr sej om den röda rosetten jag har i svansen på henne. Jag står och håller i täcket och försöker komma därifrån men då sparkar min häst mot mej (en fin kospark framåt) och i samma veva försöker hon springa över mej. Jag har täcket i ena handen och tyglarna i den andra. Jag rycker tag i tygeln och klappar till henne på halsen med samma hand som jag håller i tygeln med. Är detta fel eller skulle jag låta hästen springa över mej?
Jag har fått kommentarer om detta att jag är för hård när jag säger till min häst och jag vet att det är denna gång det handlade om.

Jag rider nästan aldrig min häst med spö eller sporre,(spö har jag i slutet av brunst då hon blir pilsk av skänkeln, sporre har jag haft engång) jag kan ta tag i tygeln och dra den i sidled när hon håller på att stegra och dumma sej.

Hästen har inte det här med att man inte springer över folk i sej som "normala" hästar har. Hon skulle lätt kunna springa över en person om hon ville nånstans eller om det inte passade henne det som skedde just då.

Var det så fel det jag gjorde???:confused: Och om det var så fel hur skulle jag gjort istället?

Sv: Måste få fråga en sak....

många som tittat men inga kommentarer??

eftersom hästen inte har respekt varesig för dig eller nån annan häst/människa tyckte jag du gjorde rätt i situationen som uppstod. men jag skulle föreslå att du i din träning (antar att du tränar hästen att uppföra sig bättre) utsätter den för liknande situationer då du själv är beredd och kanske tom uppmuntrar till beteendet för att på rätt sätt kunna korrigera hästen.

Personligen tycker jag inte alls att du gjort fel men vet att det är en kontroversiell åsikt. Jag håller dock med lkn02001 om att om möjligt försöka komma till rätta med problemet en gång för alla.

Jag tränar henne i vanligt hästvett. Man står still när jag säger till, man springer inte över människor etc. Efter den är händelsen så har även hästen fått några aha upplevelser tror jag för hon har blivit mycket trevligare och det verkar ibland som att poletten har ramlat ner för nu kan jag leda henne utan att bli på hoppad eller översprungen

håller som sagt på att träna henne konstant i hur man beter sej men eftersom hon var så pass "gammal" och totalt ouppfostrad när hon kom så har det inte varit enkelt. Har försökt med vanlig horsemanship som jag använt på mina andra hästar med det går inte in i hennes huvud

Så som du beskriver det anser inte jag att du handlade fel.

tycker att du gjorde rätt en häst SKA/FÅR aldrig springa över dig...
dom är alldeles för stora djur för att göra så!!!

hade en häst som gjorde så då och då hon fick en smäll när hon försökte och ett ordenkligt NEJ
hon slutade efter ett tag...

endel hästar kan försöka att "sätta sig i knät" om dom blir rädda så tar dom skydd hos den dom litar på ...
hade en häst som va rädd för diken man fick gå över diket innan henne och sen hoppade hon och skulle landa precis där jafg stog...(då visste hon att där va det okej för där stog jag) då fick jag flytta på mig ifarten så hon inte hamnade på mig.... hmmm:cool:

Det är så jag oxå ser det, hästar får aldrig springa över nån!!! Men jag visste redan när jag gjorde det att det skulle bli liv om det då "fel" folk satt på läktarn. De som har köpt sina hästar färdiga och fått dem lobotomerade för att de ska klara av dem.
Jag kan förstå om man reagerade om jag stog och slet som en tok i tygeln eller spöade upp hästen som bara den men jag anser oxå att jag måste få kunna säga till min häst ordentligt med ett ryck i munnen och ett "slag" på halsen.
Till råga på allt så är det ingen som överhuvudtaget törs röra min häst så då ska de yttra sej ännu mindre

Jag reagerar alltid när folk använder våld mot hästar. Jag har det undermedvetet i mig att så gör man inte.
Särskilt på tävlingsplats.

Men samtidigt så händer det att mina hästar själva får ett grimskaft på bringan om dom försöker ränna över mig.

Ack, vilken dubbelmoral jag förespråkar. ><

Självklart gjorde du helt rätt. Det är ju ingen liten hund du håller i, och vem vill ha 500kg häst på sig?! Tror också att hästarna mår bättre när dom vet vad dom ska rätta sig efter.

Precis! Tydliga och klara regler gör allt så mycket lättare, både för hästar, hundar och människor.

Jag tror att det är bättre att säga till bestämt få gånger än att gå och tjata och gnälla hela tiden. Tillslut stänger både djur och människor av för sånt.

Och så ska man självklart vara noga med att positivt beteende alltid skall uppmuntras!

TS: Lycka till med din häst.

//Gilly

Jag anser att du gjorde så rätt så... Folk är väldigt gnälliga nu för tiden om det här med att vara "elak" mot sin häst.

Hästar "springer" sällan "över" sin flockledare, men om mans tuderar dem i hagen kan man ibland se att någon är oförsiktig eller försöker komma åt en tuss hö bakom ryggen på ledaren. Inte säger nedarhästen "nej, äskling så får du inte göra" utan den jagar iväg den som är lägre i rang... Skulle den lägre i rang missa totalt så smäller det direkt. Det är inget snack om saken, en riktig ledare accepterar inte sådana dumheter, precis som du inte accepterade sådana dumheter. Good job girl!

Jag hade i stort sett samma frågeställning för några dagar sen, och jag kan inte se att du gjorde fel i det läget du beskriver.

Jag är inte heller någon vän av våld, men ibland måste man ta till en hand eller två för att inte bli helt manglad, och i det läget du beskriver hade jag definitivt gjort som du! Dessutom är det ju inte direkt så att det gör ont på hästen när vi klappar till den med handen, tänk på vilka otroliga krafter de själva besitter när de sparkar varandra.....

MItt fbl var ju en bulldozer när hon kom, och hon har från första dagen fått lära sig den 'stränga vägen' att man INTE sparkar mot eller hugger mot matte, då blir matte ilsk och smäller till. Skulle gjort precis likadant som dig i den situation du beskriver.

Att smälla till en häst på halsen (eller bakdelen eller var det nu är, bara inte i ansiktet) är inte speciellt smärtsamt för hästen, däremot så är det en ganska klar markering att 'nu blev matte arg!'.

Däremot är det jätteviktigt att inte glömma berömmet när det är rätt/bra/lugnt. Typ som mitt fbl som gärna skulle kicka när man höll på med bakbenen, eller tog på täcket, jag korrigerade och daskade till, och om/när hons en stod still så massvis med beröm. Trots att det är en 'självklar' grej (jag öser ju inte beröm över de andra när de inte sparkar mig när jag lyfter hovarna t ex). Men det är viktigt att inte bara korrigera det som är fel och visa vad det är, utan att också berömma och belöna det som är rätt och visa vad det är.

I övrigt så självklart träning och åter träning med. Jag skaffade en Be Nice-grimma till fbldamen (som hade noll respekt för grimma, ledd i stigbett innan) för att verkligen kunna träna och korrigera felaktigt och belöna rätt beteende. Det gäller att nöta in det om och om och om igen i det vardagliga.

Jag tycker inte alls det är dubbelmoral. Det är självbevarelsedrift. Hästar är stora och starka och kan bli farliga ifall de inte får lära sig uppföra sig.

KL

Låter rätt, man får slå hästar, eller människor, eller vad som helst, som anfaller en..att sparka och gå över en är ett slags anfall i min mening. Eftersom man inte sett det så är man ju inte helt insatt, men som du skrev det låter det som en normal, hälsosam reaktion..

Sedan är det ingen lösning på problemet, utan respekt och ledarskap får du helt enkelt öva på tills hästen tycker att du förtjänar det. Använd vilken metod som helst som fungerar... jag ser ju allra helst att metoden bygger på förståelse och respekt snarare än smärta och rädsla dock, vem gör inte det?.. :P

Jag tycker inte alls det är dubbelmoral. Det är självbevarelsedrift. Hästar är stora och starka och kan bli farliga ifall de inte får lära sig uppföra sig.

haha, det var inte den biten jag menade.
Utan att jag är så starkt emot det när andra gör det, men jag gör det själv. :crazy:
Hade jag sett ts slå till sin häst på tävlingsplats hade jag med all säkerhet reagerat på det.

KL

Låter rätt, man får slå hästar, eller människor, eller vad som helst, som anfaller en..att sparka och gå över en är ett slags anfall i min mening. Eftersom man inte sett det så är man ju inte helt insatt, men som du skrev det låter det som en normal, hälsosam reaktion..

Sedan är det ingen lösning på problemet, utan respekt och ledarskap får du helt enkelt öva på tills hästen tycker att du förtjänar det. Använd vilken metod som helst som fungerar... jag ser ju allra helst att metoden bygger på förståelse och respekt snarare än smärta och rädsla dock, vem gör inte det?.. :P

Jag kunde inte hålla med dig mer!
Jag trr att allt för många tror att dom har lösningen på problemet när dom drar till hästen. Det är (enligt mig) tillåtet för att skydda sig själv, hästen och andra men det löser inget ledarskapsproblem.
Utan det sitter, som du säger, i att öva på respekten.

Jag tycker du gjorde rätt, personligen skulle jag göra mej av med en sån häst men det är ju jag:angel:

Liknande trådar

Hästhantering Vi har i våras skaffat en till häst, ett 5-årigt sto som kommer ur ett dödsbo och vars historia vi tyvärr inte vet så mycket om. Det...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
12 608
Senast: Karoliten
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 836
Senast: Exotizc
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 713
Senast: EmmaBovary
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 239

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat