Måste det finnas ligghall?

Sv: Måste det finnas ligghall?

Jag tycker det låter skrämmande att ha det så att bara vara ute natt och inne dagtid.

om du har hästen i stall 12 tim av dygnets 24 anses den vara installad. om den befinner sig ute mer än 12 tim. av dygnets 24 anses den vara ute gångs häst och då krävs den vindskydd= tex.hall, skog,skyddande byggnad.

Fast det där stämmer väl inte?

Från jordbruksverkets sida:

Under den kalla årstiden (den tid då betestillväxt inte sker) får hästar hållas ute upp till 16 timmar per dygn utan tillgång till ligghall. Om du vill hålla din häst ute mer än 16 timmar per dygn måste hästen vara lämpad för det. Även terräng, underlag och andra yttre förhållanden måste vara lämpliga.

Helt rätt. För att få hålla hästar måste alla hästar kunna vara inne, alternativt ha tillgång till en bra ligghall på en och samma gång.
Att flexa hästarna är uttryckligen inte tillåtet! Och sedan är det över 16 timmar utegång eller mer = ligghall ett krav.
Allt går att läsa på jordbruksverkets hemsida och det går att ringa djurskyddsinspektören om man är osäker. De nås på länsstyrelsens växelnummer.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 585
Senast: Efwa
·
Anläggning tja tja jag undrar om det är ett måste att ha ligghall? läste någonstans att det bara gäller ifall hästarna är ute mer än 16h om dygnet...
Svar
3
· Visningar
884
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 458
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17