Måste det finnas ligghall?

movi

Trådstartare
Denna fråga gäller ej mitt stall,då jag har min häst på ett Active Stable där allt är grönt!

Men om jag har min häst ute nattetid under vintern och installad på dagen,måste jag ha ligghall tiill hästarna som går ute på natten?
Detta stallet har ej tillräckligt med hagar/boxar,så hälften går ute på natten,och den andra hälften går ute på dagarna! Men har endast träd som skydd!

Sv: Måste det finnas ligghall?

Kommer inte ihåg exakt tid men det står ju att om hästarna är ute i mer än x-antal timmar så måste de ha ligghall. Så det tror jag inte de behöver om de nu inte är ute längre än den bestämda tiden.

Nu minns jag inte exakt men jag tror inte det ska spela någon roll vilken tid på dygnet det är utan det är tiden som räknas.

Har för mej att de får gå utan skydd 16 timmar per dygn under ej betessäsong.

Men varför gör man så?

Är det inte väldigt jobbigt för en häst att aldrig få vara ute när det är ljust ute med den lilla tid som är ljus på vintern. Hästar måste väl också ha ljus för att bli glada som vi människor? och vänder man inte väldigt mycket på deras dygn. På dagen är väl de pigga och på kvällen och vid gryning väldigt trötta. det måste ju slita på dem.

Speciellt om man rider hästarna också då blir ju de ridna när de är sovdags för dem eftersom de inte kan göra på så mycket än att sova och så blir de ju att de vänder dygnen eftersom de tar ut energin när de går ut.

Du får gärna förklara lite mer varför det är så här. för mig låter det inte alls som det är något hälsosamt för hästarna. man behöver väl inte ha mer hästar än vad man har plats med. Isåfall får man väl göra en till hage med utedrift eller något.

men då får gärna försvara stället om det inte alls är som jag tycker .

har länstyrelsen verkligen godkänt detta stall och dess rutiner?? :S

Stackars hästar som inte får va ute på dagen. Kanske ska fundera på minska antalet hästar :mad:

Jag läste inte så noga första gången utan svarade bara på hur många timmar utan skydd de kan gå. Och håller med att det låter märkligt att ha hästarna inne under dagtid.
Vi människor behöver att antal timmar med dagsljus för att stimulera tillväxt av vitaminer och hormoner och för att stärka immunförsvaret.
Är ju också känt att vissa människor får depressioner på vintern pga för lite solljus.
Vi tar ut våra hästar väldigt tidigt för att de ska kunna utnyttja all dagsljus som finns.

Svara på min egen knapp

Jo,jag kan också tycka det är märkligt med detta system på hästhållning,och ville veta lite om man får ha det så!

Kan inte vara lätt att vara häst och ute hela natten utan ligghall,komma in vid 8,vila en stund,sen arbetas och vila ett par timmar för att få gå ut igen runt 15-16 när dom andra ska in..

:confused:där hade jag inte haft min häst ,:cry: konstiga regler ,

Svara på min egen knapp

Jo,jag kan också tycka det är märkligt med detta system på hästhållning,och ville veta lite om man får ha det så!

Kan inte vara lätt att vara häst och ute hela natten utan ligghall,komma in vid 8,vila en stund,sen arbetas och vila ett par timmar för att få gå ut igen runt 15-16 när dom andra ska in..

nej det måste vara jobbigt, speciellt på vintern. På sommaren går det ju an eftersom det nästan är bra att göra så pgr alla flugor och bromsar. men på vintern är det förskräckligt eftersom de aldrig riktigt kan få vila ut ordentligt, är säkert jätte sterssande att få springa in och ut så ovanliga tider, och inte alls speciellt skönt att stå ute i kyla speciellt denna vintern :O

Vad är det för hästar ?

Hoppas iallfall de är islandhästar eller russ, fjordingar eller något.

Definition
Utegångsdjur är djur som går ute eller har möjlighet att gå ut på betesmark
eller i rasthage halva dygnet eller mer under den kalla årstiden då
betestillväxt inte sker.

Endast hästar som är lämpade för utevistelse under den kalla årstiden får
användas som utegångsdjur under förutsättning att de yttre förhållandena,
som terräng och markbeskaffenhet, är lämpliga för djuren.
Utegångsdjur ska ha tillgång till ligghall eller annan byggnad, som ger
dem skydd mot väder och vind samt en torr och ren liggplats.

Jordbruksverket

Vår pållar är kriminella, de går aldrig in i lästallet under icke insekts-säsong.:eek:
Däremot besöker de lästallet frekvent under insekts-säsong. Är inte beskymrad över att djuren få gå utan lästall på vintern om de har annat naturligt skydd. Däremot är det djurplågeri om de inte kan gå undan insekterna sommartid.

Hur det är nattetid för hästarnas mentala tillstånd vet jag inte. Men går man ut i hagen på natten när det är kolsvart hör man dem rusa omkring och busa mellan träd och stenar i naturbetet. Hästar har bra mörkerseende.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Nej så får man inte ha det. Har själv undersökt saken med Jordbruksverket. Det som gäller är att alla hästar ska kunna vara inne i stall eller ligghall samtidigt. Så har man 20 hästar så måste man också ha stallplats för 20 det räcker inte med 10 platser.
Om man sedan har hästarna ute på natten eller dagen säger inte lagstiftningen något om. Bara antalet timmar som de är finns reglerat inte tid på dygnet.

Jo, det är helt riktigt. Man ska ha stall och/eller lästall för de djurenheter man har. Har man 15 st hästar och stallplats för 5 st måste det finna lästall för de resterande 10 st.
Det framgick när jag för några år sedan var i kontakt med länsstyrelsen angående förprövning.

(BTW, vi är nästan grannar såg jag, har passerat dig på väg upp till Backaholm några gånger.)
Rolle
IpL

Senast ändrad:

Jo,så har vi i vårat lösdriftsstall,en ligghall som är anpassad för ca 10 hästar,kan lätt byggas ut till 16 hästar. Kraft och höstationer och en gallerfoderlåda med fräsch halm.

Två sjukboxar och boxar som får användas vid behov!

Och när jag då får se detta lösdriftsstall jag beskriver i ursprunget,så blir jag nästan mörkrädd..

Hur det är nattetid för hästarnas mentala tillstånd vet jag inte. Men går man ut i hagen på natten när det är kolsvart hör man dem rusa omkring och busa mellan träd och stenar i naturbetet. Hästar har bra mörkerseende.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Jag har inget emot själva grejen att ha hästarna ute på natten, men att ha dem inne hela dagen under de ljusa timmarna för att sen släppa ut tycker jag låter lite konstigt.

Tar in mina ett par timmar på sommaren, men de missar ju inte hela dagsljuset för det.

Nej, jag skulle själv aldrig komma på tanken ens att inte ha dem ute dagtid :eek:

Rolle
IpL

vore det inte bara enklast att bygga dem en ligghall och ha dem på lösdrift , typ de hästarna som inte rids lika mycket kan ju få gå ute hela tiden. Sen får de som tävlar mest och så låta sina hästar gå inne på natten. de kan ju gå i samma hage fortfarande.

det tycker jag låter mycket enklare för den som tar in och ut också :)

om du har hästen i stall 12 tim av dygnets 24 anses den vara installad. om den befinner sig ute mer än 12 tim. av dygnets 24 anses den vara ute gångs häst och då krävs den vindskydd= tex.hall, skog,skyddande byggnad.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 585
Senast: Efwa
·
Anläggning tja tja jag undrar om det är ett måste att ha ligghall? läste någonstans att det bara gäller ifall hästarna är ute mer än 16h om dygnet...
Svar
3
· Visningar
884
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 458
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila