"Måste bo i hus/på landet"

Nikkis

Trådstartare
Vaddå "måste"? :cool:

Okey,ska nog ta det från början,satt nu och surfade runt på nätet lite,mest för skojs skull,kollade på olika annonser på hundar som säljs..Blir så förvånad när jag läser annonser där säljaren skriver ngt i stil med "Ni måste bo i hus.." alt. "Ni måste bo ute på landet.."

Liksom HALLÅ? Det är en HUND,är det bara jag som tror/tycker att hunden ger blanka fan i om den bor i ett hus på 3 rum eller en lägenhet på 2 våningar och 6 rum:angel:
Är det Inomhus den ska rastas? För då har jag verkligen missuppfattat allt vad Hund heter :rofl:


Näe men det Enda skälet jag kan komma på att "kravet" att man ska bo i hus/på landet finns är man man Oftast har en trädgård/mkt skog och mark tex...Men So what?? Det finns även samma möjlighet för dom som bor i lägenhet (bortsett från egen trädgård då)

Och Om det nu är så att jag nu bor i ett hus ute på landet,betyder det då att jag automatiskt kommer låta min hund få härja fritt ute i trädgården Varje dag och låta den få springa själv in och ut genom en liten "kattlucka" och utföra sina behov på min fina gräsmatta och dyl (:angel: ) eller låta den springa ute i "skog och mark" helt själv...?
Det är liksom inte det ett (mitt) hundliv går ut på direkt-att hunden ska få "rasta" sig själv och så var det slut på den historien.:cool:

Alltså jag menar,hur kan en hund vantrivas i en lägenhet när den ändå kommer få vistas lika mkt inomhus vare sig man (exempelvis jag då) bor i lägenhet el. hus??
Liksom HUR märker (ursäkta ordvalet-ta det Inte bokstavligt) en simpel liten byracka skillnad på en lägenhet och ett hus Och vad är det som gör att den nu "väljer" vilket som är "bäst att bo i"-i detta fall,ett hus???
I synnerlighet när det gäller hundar som knappt ens SETT ett hus?

Fattar inte riktigt det dära och blir nästan arg när jag tänker på det...
Får hunden ett garanterat bättre liv när man bor i ett hus/ute på landet?:confused:

Ngn som har lust att förklara detta för mig lite mera innan jag blir galen och ringer ngn säljare som har det "kravet" och säger/frågar istort sett allt jag skrivit i denna tråd och lite till:angel: :devil:

//Nikkis-vars hundar av olika raser,mentalitet och behov etc bor/har bott i lägenhet och har Aldrig vantrivts!;)
 
Senast ändrad:
Sv: "Måste bo i hus/på landet"

Jag måste nog säga att hundar i lägenhet antagligen inte får vistas mer utomhus som de med egen tomt. Vi kan ju släppa ut våra hundar rakt utanför dörren, det kan man väl ändå inte i stan? :D På somrarna har vi dörren öppen och då är de ju ute i princip hela tiden. Tänk om det är nån som är hundsugen men som bor mitt i stan, och så får hunden traska asfalt resten av livet?

Hursomhaver, jag kan till viss mån förstå vissa som har det kravet. Det är liksom inte samma sak att bo i lägenhet med begränsad tillgång till grönutrymme eller i en villa med tomt och skog bakom husknuten.
 
Sv: "Måste bo i hus/på landet"

Jo jag förstår det också delvis,men jag kan tala för egen del att vi har otroligt mkt skog och mark runt oss trotts att vi bor i lägenhet både I och utanför stan.
Tror heller inte att hundarna "lider" spc mkt av att åka hiss/gå ner för trappor på knappa 1 minut för att få komma ut direkt på en stor gräsmatta...

Finns ju dom som bor i hus/radhus med liten tomt men har inte alls lika mkt grönutrymme som vissa lägenhets boende har tillgång till.
Visst beror det även på Vart man bor,men ändå...
Tycker att det känns lite fel att hundar skulle må så mkt bättre utav att bo i hus/ute på landet och föredrar det framför en lägenhet,när dom egentligen inte ens vet skillnaden.

Och återigen så skulle inte jag vilja att min/a hund/ar sprang in/ut för sig själv/a ,utan jag vill isåfall vara med och gå på en promenad och även ha bra uppsikt över vad hunden gör och även få lite "tid" tillsamman med hunden utomhus för både lek och (lättare)träning:p
 
Sv: "Måste bo i hus/på landet"

Jag säljer ju en del valpar och jag skulle aldrig ha kravet på köpare att de var tvugna att ha egen villa eller gård. Enligt mej får en lägenhetshund mer planerad aktivering än en hund som bor i en villa med inhägnad trädgård.
Bor man i villa är det lätt att bara släppa ut hunden så att den får göra sina behov. I en lägenhet MÅSTE man ta en promenad med hunden.
En hund som bor i en villa kan egentligen leva hela sitt liv på tomten och aldrig se någonting annat. En lägenhetshund följer oftare med på saker och ting, eftersom det finns så lite utrymme hemma.

Jag som själv bott på stor gård med hundarna lösa, måste erkänna att jag aktiverar mina hundar mycket bättre nu när jag bor i lägenhet än vad jag gjorde när vi bodde på gården. Nu är man tvingad att aktivera och träna för att hunden ska må bra.
 
Sv: "Måste bo i hus/på landet"

Jag säljer ju en del valpar och jag skulle aldrig ha kravet på köpare att de var tvugna att ha egen villa eller gård. Enligt mej får en lägenhetshund mer planerad aktivering än en hund som bor i en villa med inhägnad trädgård.
Bor man i villa är det lätt att bara släppa ut hunden så att den får göra sina behov. I en lägenhet MÅSTE man ta en promenad med hunden.
En hund som bor i en villa kan egentligen leva hela sitt liv på tomten och aldrig se någonting annat. En lägenhetshund följer oftare med på saker och ting, eftersom det finns så lite utrymme hemma.

Jag som själv bott på stor gård med hundarna lösa, måste erkänna att jag aktiverar mina hundar mycket bättre nu när jag bor i lägenhet än vad jag gjorde när vi bodde på gården. Nu är man tvingad att aktivera och träna för att hunden ska må bra.

Ja men titta,du formulerade och fick med precis allting så himla bra på vad det är Jag ville få fram/syftade på:)
*får skylla på att jag är trött* ;)

Men för visst är det ju så att lägenhets hundar får som du säger mer planerad aktivering än en "villa hund" har.
Därför förstår jag mig verkligen inte på dessa säljare som har kravet om att köparna ska bo i hus/ute på landet.
 
Sv: "Måste bo i hus/på landet"

När jag bodde i lägenhet så fans det bakom mitt hus en liten stig på ca 80 meter. Det var dit många lägehetshundar kom när de fick gå ut, längre än så blev det inte.
Sen finns det de som går en promenad på fem minuter.

Men annars håller jag med :) Men bara för folk har hundar i lägenhet så är det inte säkert de hundarna kommer ut på promenader.
 
Sv: "Måste bo i hus/på landet"

Valpar har väl oftast inga såna " krav" ? Det kan ju vara äldre hundar som inte helt enkelt kan bo i stan...ägaren kanske har flyttat från landet till stan och märker att det inte fungerar, hunden kanske blir stressad och skäller o stör grannarna.....Om jag skulle omplacera mina så vill jag hellre att dom kommer till "landet" förr än till en lägenhet...jag bor på landet nu men har varit "på väg" till att flytta in till stan men hundarna har faktiskt stoppat mig flera ggr...ärligt talat så tror jag inte att dom fixar det då dom förmodligen kommer att skälla om dom blir ensamma så jag blir vräkt pga det...eller så går det bra...

Mina kommer ut en långprommis varje dag och sedan får dom mest vara på tomten eller kortisar...på sommaren kan dom vara ute hela dagarna, jag har en stor naturtomt(inhägnad) där jag kan plocka lingon, blåbär och kantareller :D

Jag är nog en sån som skulle sätta ett sånt "krav" för mina hundar.
 
Sv: "Måste bo i hus/på landet"

Det kan ju faktiskt finnas andra orsaker än rastning och motion som gör att en hund inte passar i lägenhet och av den anledningen annonseras ut till någon på landet/eget hus....

En av de största orsakerna till kan jag tänka mig är att hunden är skällig. Det finns hundar som låter riktigt mycket när de är ensamma. Sen finns det hundar som skäller högt och mycket för minsta ljudknäpp i huset....

Har själv en i bekantskapskretsen som har just en sådan skällig hund. Minst ljud och han skäller högt och grovt.... Kan bli rätt enerverande för grannarna i ett flerfamiljshus att höra på sådant både dagar och nätter.....
 
Sv: "Måste bo i hus/på landet"

jag är också mer inne på din linje. att hunden kanske har något problembeteende som syns mindre på landet.
 
Sv: "Måste bo i hus/på landet"

Men så behöver det ju verkligen inte vara, att villahundar får sämre aktivering än lägenhetshundar. Tvärtom. Jag ser inte som en promenad runt kvarteret x antal gånger per dag som betydelsefull aktivering, och det är troligtvis så de flesta lägenhetshundar lever, likaså som det finns villahundar som bara släpps ut på tomten. Men det beror ju mycket på vad man har för hund. En hund kan ha många arbetsuppgifter på en gård t ex. Den aktiveringen får den ju knappast i stan, blir lite svårt att samla ihop får på en gräsplätt vid kiosken typ ;) hoppas du förstår hur jag menar.

Sen finns det ju som någon skrivit andra motiveringar, min syster t ex har en hund som är uppväxt med villa och tomt (hos oss, alltså) men nu har hon flyttat till lägenhet och har fått klagomål från grannarna. Han aktiveras i mångt och mycket med promenader och träning på Bruksa. Men, när han nu bor i lägenhet är han ett monster att ta ut. Han skulle alltså behöva den "extra motionen" han får av att busa av sig på tomten som förut, plus promenader och träning. Nu blir det "bara" promenader och träning.
 
Sv: "Måste bo i hus/på landet"

Mina hundar r som sagt vana att bo på landet, jag bodde i stan några månader i ett villaområde..den äldre hunden kan jag ha lös vartsomhelst, men den lille går det inte...här ute på vishan kommer man ju ut på ställen som det bara är miltals med skog och här blir han släppt och det BEHÖVER han få bli, att gå kopplad ett helt liv är inget liv för honom då han har så mycket energi som kan vara honom till last om han inte får springa av sig.

Visst, man kan ta bilen och åka ut nånstans där man inte behöver vara rädd för bilar o dyl..Men sen är det just det att dom har möjligheten att vara ute mera på landet, dom kan sova ute om det är så...en annan slags frihet helt enkelt.
 
Sv: "Måste bo i hus/på landet"

Min hund bor i lgh. Han går i skogen lös varje dag... :smirk:
Vi bor i stan. De flesta städer i sverige är inte tillräckligt stora för att man inte ska kunna gå till skogen el. dylikt och släppa sin hund.

Sen tycker jag att man anpassar sitt hundval och sin uppfostran efter var man bor.
Jag ser det som nödvändigt att min hund ska kunna gå lös på promenader och inte skälla inomhus.
 
Sv: "Måste bo i hus/på landet"

Precis, det är en helt annan frihet!
 
Sv: "Måste bo i hus/på landet"

Men flera städer är faktiskt så stora, och ibland bor mitt i smeten. Jag väljer främst en hund som passar mig till personligheten, uppfostran ska inte spela någon roll oavsett vart vi bor.
 
Sv: "Måste bo i hus/på landet"

I 90%av fallen så rör det sig om problemhundar.
Som kanske ylar så att ägarne håller på att bli vräkt, eller som hotar att bita(eller har bitit) folk och fä.
På landet är det mycket färre sådana störningar.
 
Sv: "Måste bo i hus/på landet"

Nämn en sådan stad undantaget Malmö, Göteborg och Stockholm....

Så du tycker inte man behöver anpassa hundval och uppfostan efter var man bor?
 
Sv: "Måste bo i hus/på landet"

lund är inte någon stor stad, men bor man i centrum får man gå ganska många kilometer innan man kommer bort från den värsta trafiken. vill man till skogen handlar det om ett tvåsiffrigt antal.
 
Sv: "Måste bo i hus/på landet"

När jag omplacerade min gamla hund var ett av kraven att dom skulle bo på landet. Anledningen var att hunden blev grymt stressad av att bo i lägenhet. Folk sprang i trappen, det sprang barn utanför, han skällde och störde grannarna osv. För min var det det enda rätta att ge han till nån på landet, annars hade han fått somna in.
 
Sv: "Måste bo i hus/på landet"

Min hund bor i lgh. Han går i skogen lös varje dag... :smirk:
Vi bor i stan. De flesta städer i sverige är inte tillräckligt stora för att man inte ska kunna gå till skogen el. dylikt och släppa sin hund.

Sen tycker jag att man anpassar sitt hundval och sin uppfostran efter var man bor.
Jag ser det som nödvändigt att min hund ska kunna gå lös på promenader och inte skälla inomhus.

Min ena hund går också lös vartsomhelst...fast han är uppväxt på rena rama vishan så kan jag t om ha honom lös MITT inne i stan om jag vill, men tyvärr så funkar inte det med den andra jag har...har drar som en avlöning om han får "nåt i näsan"...

Jag trodde inte jag skulle behöva flytta från där jag bodde förut, men ibland blir inte livet som man tror...och det är väl kanske i dessa fallen som hundar hamnar på omplacering..Mina skall jag ha kvar iallafall, men jag har vissa krav på boende och om jag skulle behöva placera om så har ju landet högsta prioritet.
 
Sv: "Måste bo i hus/på landet"

Nämn en sådan stad undantaget Malmö, Göteborg och Stockholm....

Så du tycker inte man behöver anpassa hundval och uppfostan efter var man bor?


Jag valde hundar efter var jag bodde, eller jag skulle aldrig ens skaffat mig hund om jag visste jag skulle bo inne i stan och ha heltidsjobb....Nu var läget helt annorlunda när jag skaffade hundarna mot vad det är idag...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 996
Senast: Thaliaste
·
Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
28 29 30
Svar
594
· Visningar
51 417
Senast: Amha
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 075
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 916
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp