Måste bilen köras varje vecka?

LindgrenV

Trådstartare
Köpte en Hyundai i10, -11, för någon månad sedan. Jag har inget körkort än och har använt den till att övningsköra lite, men nu har jag inte gjort det på kanske två-tre veckor, bland annat pga ögonskada. Mamma kör bilen en gång i veckan just nu (om inte mer...) för hon och mormor säger att det är viktigt att bilen körs minst en gång i veckan och inte bara står för då kan den gå sönder. Snåljåpen i mig har därför skuttat fram och jag känner hur miltalen tickar på i onödan, bensinen tar slut och bilen blir smutsig... MÅSTE en bil köras en gång i veckan? Varför? Vad händer om den får stå tills jag börjar övningsköra ordentligt igen eller har körkort?

Jag är alltså inte överförtjust i att andra kör min bil. Speciellt inte om något händer med den.
 
Sv: Måste bilen köras varje vecka?

Nej den tar nog ingen större skada av att stå, däremot kan nog batteriet laddas ur i den så att den sen inte startar om man har otur.
 
Sv: Måste bilen köras varje vecka?

Skulle den klara att stå i säg två veckor utan att köras?
 
Sv: Måste bilen köras varje vecka?

Två veckor borde verkligen inte vara något problem, det är väl massor av bilar som står på t.ex. Arlanda ett par veckor medans bilägarna är på semester.
 
Sv: Måste bilen köras varje vecka?

Bilen jag kör nu stod i två år utomhus. Sen ställdes den på, besiktigades och gick igenom utan problem. Det är väl inte optimalt att bilen står i flera år, men några veckor är absolut inga problem :)
 
Sv: Måste bilen köras varje vecka?

Jag har aldrig hört att bilar måste köras varje vecka. Känns som rent struntprat.
2 veckor är ju som en semester och det händer ju inte allt för sällan att folk ställer bilen på långtidsparkering tex när de reser till thailand. Inga problem.
 
Sv: Måste bilen köras varje vecka?

Absolut inga problem, framför allt inte med en såpass ny bil! Äldre bilar bör man ju köra regelbundet, men inte ens där är det nån fara med att de står ett par veckor. Mina föräldrar bor utomlands och har en 13 år gammal bil här i Sverige för att ha när de är hemma (jul och sommar). De har en granne som lånar den nån gång ibland, men det kan ändå gå månader emellan och det är inga som helst problem att få igång och köra den när det väl behövs.

Så att köra en två år gammal bil en gång i veckan "bara för att" låter ytterst onödigt i mina öron. ;)
 
Sv: Måste bilen köras varje vecka?

Ja, annars tappar den muskler. Tänk på att om den inte ska köras så mycket under en period måste du ge mindre bensin!

;)
 
Sv: Måste bilen köras varje vecka?

För att inte prata om spolarvätska, DET kan verkligen påverka humöret på den, rätt vad det är får man inte stopp när man är ute och kör!
 
Sv: Måste bilen köras varje vecka?

Fast mår bra av att stå gör dom inte heller. Bromsar rostar etc.
Men farligt är det knappast, så vill du inte att de inte ska köra den, så säg ifrån.
 
Sv: Måste bilen köras varje vecka?

Har aldrig hört att bilar kan ta skada av att inte användas! Vissa delar och oljor behöver såklart bytas ut efter en tid, även om bilen inte rört sig en millimeter. Och ska en bil stå i flera år är det ju bra om bilen står inomhus och startas ibland.
 
Sv: Måste bilen köras varje vecka?

Jo, fast det ska förhoppningsvis ta längre tid än några veckor, åtminstone på en såpass ny bil. ;)
 
Sv: Måste bilen köras varje vecka?

Fast bromsskivor kan börja rosta väldigt fort i fuktigt väder, om bilen nu står utomhus.

Men att köra en gång i veckan är kanske inte nödvändigt, men en gång månaden kanske inte är så dumt? Däck och fälg kan ju bli ovala också om den står för länge, men då ska den stå ett bra tag:P
 
Sv: Måste bilen köras varje vecka?

Men är det verkligen ett problem? Lättare rost bromsar man ju bara bort.
 
Sv: Måste bilen köras varje vecka?

Absolut, redan efter några timmar oftast. Men det blir ju inte något problem förrän efter betydligt längre tid än så.
 
Sv: Måste bilen köras varje vecka?

En liten paus då och då är alltid bra för en ny bil så att den får en chans att ta in allt nytt, men det får inte bli för länge för då finns det en risk att den glömmer det man har lärt den. Då får man sitta där och traggla blinkers igen och hur kul är det när man kommit mycket längre i utbildningen?
 
Sv: Måste bilen köras varje vecka?

Vi har två bilar men den ena står en hel del då den är en reservbil för när sambon är hemma och vi ska åt olika håll. Den kan stå i veckor i sträck utan bekymmer.
Det har hänt att den måste ha starthjälp pga batteriet men det är när det varit rejält kallt på vintern..
 
Sv: Måste bilen köras varje vecka?

En liten paus då och då är alltid bra för en ny bil så att den får en chans att ta in allt nytt, men det får inte bli för länge för då finns det en risk att den glömmer det man har lärt den. Då får man sitta där och traggla blinkers igen och hur kul är det när man kommit mycket längre i utbildningen?

:laugh::laugh:

Åter till ämnet!
Det är kanske bättre att du planerar in vilopauserna så att det blir så optimalt som möjligt? Det är ju ändå en ganska ung bil.
Då kan det vara bra med en ordentlig vila och efter vilan sätta igång långsamt, inte låta den komma upp i för högt varvtal. Men gärna lite kuperat för att stärka stötdämparna.
Ett tips är att kanske köra en lite äldre bil mellan varven för att du själv ska få in rutinen.
 
Sv: Måste bilen köras varje vecka?

Låter som om någon väldigt gärna vill köra din bil :p

Jag har haft bilar ståendes länge, både inne och ute. Inget problem med rost eller liknande, men däremot blir batteriet kasst. Här även en gammal Saab som inte bör stå mer en en dag för då samlar han på sig massa fukt och blir hostig :) men det är nog inget problem med en ny bil.
 
Sv: Måste bilen köras varje vecka?

Men är det verkligen ett problem? Lättare rost bromsar man ju bara bort.

Precis, men då krävs det ju att bilen blir körd ibland, och att man bromsar ordentligt så att skivorna blir fina igen:) Får bilen stå hur länge som helst kommer ju rosten bita fast till sist.
 

Liknande trådar

Äldre Jag och min sambo träter ganska ofta om vår bil. Tidigare bilar har bytts ut efter ca 3 år, och de har då gått runt 1000 mil. Den...
2
Svar
36
· Visningar
5 414
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 108
Senast: Lobelia
·
Hundhälsa När vet man när det är dags att säga hejdå till sitt hjärta egentligen ? Min lilla trosa är omgivningsallerisk, mot damm, kvalster...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 591
Senast: mandaaa_
·
B
Hästmänniskan Jag har klantat mig rejält och tagit en häst på foder, som vi tyckte synd om... Hästen är ett äldre halvblod och när vi kollade in och...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 475
Senast: TheOne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp