Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Med midjebälte finns ingen rem över axeln att styra höjden på, men bälteskudden gör även att remmen hamnar över låren i stället för runt magen. Jag vet inte hur lagligt det är att ha bara midjebälte till barnen.Sitt säkert i bilen
Alla barn som är kortare än 135 centimeter ska använda en särskild skyddsanordning i bilen, det vill säga babyskydd, bilbarnstol, bältesstol eller bälteskudde. Det anger regler som började gälla 1 januari 2007. Läkare och forskare rekommenderar att barn ska använda bältesstol eller bälteskudde tills de är 10-12 år. Till cirka fyra års ålder färdas barnet säkrast bakåtvänt. Dåvarande Vägverkets djupstudier visar att många barn som dödas i bil inte använt särskild skyddsutrustning eller att utrustningen varit felmonterad.
eftersom det står "ska" på trafikverkets sida så ska du nog se det som att det är en lag. Trafikverket är ju lite statens förlängda arm i det sammahanget.Det var det jag funderade över om det var en lag eller rekommendation.
Det var det jag funderade över om det var en lag eller rekommendation.
Nästan oavsett var eller hur man bor kan det komma någon bildåre på bredställ bakom nästa kurva, när man minst anar det.Ibland kanske man utgår från hur man själv bor, eller från hur man tror att andra bor!
Vågar du gambla med ditt barns liv och hälsa?
Ja, det är en provocerande fråga, men ack så viktig. Man bör nog ALDRIG tumma på säkerheten!
Ibland kanske man utgår från hur man själv bor, eller från hur man tror att andra bor!
vill man dra allt till sin spets, så javisst.Frågan är inte det minsta provocerande, men väldigt korttänkt. Bilåkning måste vara bland det farligaste man utsätter sina barn för, även när de sitter lagenligt fastspända. Tummar du ALDRIG på säkerheten, vet jag inte hur det är tänkt att dina barn ska lära sig sådant som att gå över en gata, tända en tändsticka, använda kniv i köket eller sätta på spisen. Ridning kommer naturligtvis inte heller på fråga, ej heller bör de få cykla.
Dessutom bor du väl på en gård? Barn som växer upp på gårdar lär vara betydligt mer olycksdrabbade som små än andra barn.
Själv tummar jag på säkerheten ideligen, tillvaron blir outhärdlig annars.
vill man dra allt till sin spets, så javisst.
vill man märka ord för att skapa debatt, så varsågod...Det var ju du som drog det till sin spets genom att säga att man ALDRIG ska tumma på säkerheten.
Jag försökte bara fatta vad den principen innebär i praktiken, men i praktiken tillämpar du den alltså inte. Vilket jag har full förståelse för.
Alla gör ju som de själva vill (följer lagen eller ej). Jag har varit noga med att alltid bälta barnen, men under vissa omständigheter i låg hastighet skulle jag kunna tänka mig att rucka på kravet.