Måste barn åka i bilstol?

Brandgul

Trådstartare
Jag är strandad hemma med fel bil. Jag har bara en stol i den.

Får fyraåringen åka i mitten bak med bara midjebälte?

Vi skulle vilja åka ut och käka lite lunch!!

Sv: Måste barn åka i bilstol?

Rent lagligt får inte barn under 135 cm åka bil utan bilbarnstol, förutom om ni tar taxi. Då är det okej.

http://www.trafikverket.se/Privat/T...rafik/Sa-har-skyddar-du-ditt-barn-i-trafiken/
där står bl.a följande:
Sitt säkert i bilen

Alla barn som är kortare än 135 centimeter ska använda en särskild skyddsanordning i bilen, det vill säga babyskydd, bilbarnstol, bältesstol eller bälteskudde. Det anger regler som började gälla 1 januari 2007. Läkare och forskare rekommenderar att barn ska använda bältesstol eller bälteskudde tills de är 10-12 år. Till cirka fyra års ålder färdas barnet säkrast bakåtvänt. Dåvarande Vägverkets djupstudier visar att många barn som dödas i bil inte använt särskild skyddsutrustning eller att utrustningen varit felmonterad.
Med midjebälte finns ingen rem över axeln att styra höjden på, men bälteskudden gör även att remmen hamnar över låren i stället för runt magen. Jag vet inte hur lagligt det är att ha bara midjebälte till barnen.
Jag vet däremot att en 4-åring bör ju egentligen helst åka bakåtvänt, bl.a pga att styrkan i kroppen inte är stark nog för att hålla emot huvudet vid en eventuell kollision. Om du då sätter barnet med bara midjebälte så är det inte bara huvudet som kan fara framåt, utan hela överkroppen.

Vågar du gambla med ditt barns liv och hälsa?
Ja, det är en provocerande fråga, men ack så viktig. Man bör nog ALDRIG tumma på säkerheten!
(jag minns ett trådsvar här någonstans, där föräldrar "för att vara snälla" hade låtit sitt lilla barn sitta obältad en kortare sträcka - vid passagen över den stora vägen hade de krockat och barnet avlidit)
(tillägg - hittade tråden efter lite sökande - http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=577859 )

Senast ändrad:

Det var det jag funderade över om det var en lag eller rekommendation.

Ett så litet barn far ur ett midjebälte vid en hård inbromsning/krock så jag hade inte rekomenderat det.

Ja jag skulle verkligen tordas åka så den sträckan det handlar om. Jag skulle till och med tordas åka med hela familjen obältad.

Men jag brukar inte göra det.

Det var det jag funderade över om det var en lag eller rekommendation.
eftersom det står "ska" på trafikverkets sida så ska du nog se det som att det är en lag. Trafikverket är ju lite statens förlängda arm i det sammahanget.

Jag brukar tänka så här: även om jag litar på mig själv och min bil så kan jag aldrig lita på andra bilister eller yttre omständigheter.

Så alltid bilstol hur korta sträckor det än är. Både för att det är lag och för ovanstående anledning. Så tänker iaf jag .

Ibland kanske man utgår från hur man själv bor, eller från hur man tror att andra bor!

Alla gör ju som de själva vill (följer lagen eller ej). Jag har varit noga med att alltid bälta barnen, men under vissa omständigheter i låg hastighet skulle jag kunna tänka mig att rucka på kravet.

Men har du inget annat bälte än ett midjebälte? Det borde ju finnas bälte även på andra sidan än det bilbarnstolen använder? Jag skulle för en kortare sträcka kunna sätta en 4-åring med vanliga bältet om jag satte kudde under rumpan.

Man måste ibland leva livet också och tar man aldrig några risker blir det inte mycket kvar. Det finns mycket som är farligt här i världen.

För egen del har jag inte låst in kemikalier t.ex och det är väl något slags risktagande.

Ibland kanske man utgår från hur man själv bor, eller från hur man tror att andra bor!
Nästan oavsett var eller hur man bor kan det komma någon bildåre på bredställ bakom nästa kurva, när man minst anar det.

Mina barn får sitta obältade om vi flyttar bilen inom gården, i övrigt aldrig någonsin.

Vi kan bli överkörda på gångvägen av samma dåre. Man kan drunkna i en skål med soppa. Man kan bli oprovocerat nedslagen av en dåre. Man kan...

Vågar du gambla med ditt barns liv och hälsa?
Ja, det är en provocerande fråga, men ack så viktig. Man bör nog ALDRIG tumma på säkerheten!

Frågan är inte det minsta provocerande, men väldigt korttänkt. Bilåkning måste vara bland det farligaste man utsätter sina barn för, även när de sitter lagenligt fastspända. Tummar du ALDRIG på säkerheten, vet jag inte hur det är tänkt att dina barn ska lära sig sådant som att gå över en gata, tända en tändsticka, använda kniv i köket eller sätta på spisen. Ridning kommer naturligtvis inte heller på fråga, ej heller bör de få cykla.

Dessutom bor du väl på en gård? Barn som växer upp på gårdar lär vara betydligt mer olycksdrabbade som små än andra barn.

Själv tummar jag på säkerheten ideligen, tillvaron blir outhärdlig annars.

Jag kan inte ens se det som någon risk :-) Däremot vill jag inte göra det eftersom det var olagligt. Jag ser ingen mening med det.

Jo det finns ju vanligt bälte, men då hamnar det för långt upp på halsen och någon kudde orkar jag inte leta upp!

Nyss träffade jag ett par som vänt barnets bilstol framåt. Satt fast den med bälte och så satt han fast med bilstolens sele. DET kallas jag för en risk! För de körde ju i "vanlig" trafik på det sättet.

Ja, jag utgick från mig själv och hur jag tänkte :p
Kan ju inte komma med så mkt mer då du redan vet vad lagen säger. Ville bara ge min synpunkt över hur jag gör.
Har ingen aning om hur du bor eller hur vägarna ser ut där, så kan inte säga bu eller bä över hur du ska göra egentligen :idea:

Frågan är inte det minsta provocerande, men väldigt korttänkt. Bilåkning måste vara bland det farligaste man utsätter sina barn för, även när de sitter lagenligt fastspända. Tummar du ALDRIG på säkerheten, vet jag inte hur det är tänkt att dina barn ska lära sig sådant som att gå över en gata, tända en tändsticka, använda kniv i köket eller sätta på spisen. Ridning kommer naturligtvis inte heller på fråga, ej heller bör de få cykla.

Dessutom bor du väl på en gård? Barn som växer upp på gårdar lär vara betydligt mer olycksdrabbade som små än andra barn.

Själv tummar jag på säkerheten ideligen, tillvaron blir outhärdlig annars.
vill man dra allt till sin spets, så javisst.

Jag bor på en gård, men inte på en bondgård i drift. Vi har t.ex inga maskiner som barnen kan leka med eller komma ivägen för. Där vi bor är nog snarare att jämföra med en villa med jättetomt (som rymmer hästhagar) och rymliga uthus (där hästarna kan bo).

Min åsikt är att man gör så gott man kan för att skydda sitt barn från skador, utan att det ska gå till överdrift. Men just vid bilåkning är det så höga hastigheter och stora krafter inblandade, så där skulle jag aldrig någonsin chansa på att inte ha barnen åkande "så säkert det går".

vill man dra allt till sin spets, så javisst.

Det var ju du som drog det till sin spets genom att säga att man ALDRIG ska tumma på säkerheten. ;)

Jag försökte bara fatta vad den principen innebär i praktiken, men i praktiken tillämpar du den alltså inte. Vilket jag har full förståelse för.

Det var ju du som drog det till sin spets genom att säga att man ALDRIG ska tumma på säkerheten. ;)

Jag försökte bara fatta vad den principen innebär i praktiken, men i praktiken tillämpar du den alltså inte. Vilket jag har full förståelse för.
vill man märka ord för att skapa debatt, så varsågod...

Alla gör ju som de själva vill (följer lagen eller ej). Jag har varit noga med att alltid bälta barnen, men under vissa omständigheter i låg hastighet skulle jag kunna tänka mig att rucka på kravet.

Jag håller med.

Men; personligen skulle jag aldrig rucka på just bälte när det gäller en ren "nöjesresa". Risken att något händer är förmodligen MINImal, men jag kan bara föreställa mig hur jag skulle känna OM det ändå hände just då; när jag valt att inte bälta barnet.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 423
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 152
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 935
Senast: Thaliaste
·
Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
2 006
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tik som "luktar gott"
  • Uppdateringstråd 30