Själv sköter jag en fyraårig valack som inte är inriden än (han ska bli ridskolehäst så småningom), och under det år jag har skött honom har jag prövat på NH. I början var jag riktigt nära att ge upp, eftersom han var så j*vla sur hela tiden, men nu med tiden tror jag att han känner sig viktig, att han har en mening på ridskolan (jag tömkör och longerar, pratar mycket med honom när vi går ut i koppel
)så nu får man tom blåsa honom försiktigt i näsborrarna (i höstas fick man knappt borsta honom mellan öronen). Jag har låtit det gå i den takt som det tar, utan att stressa, samtidigt som han har fått massor med kärlek. det har verkligen gett resultat, men jag är orolig att han kommer ogilla ridskolelivet, eftersom jag har varit så känslig med honom. Nästan alla bestraffar hästarna med slag där.
Kan ge ett exempel, när min kompis stod och ryktade sin sköthäst. det var när hon började fälla som värst, och hon är kittlig såklart. så när min kompis kommer bak mot flanken börjar hästen vispa med svanden och lyfter ena bakbenet. då ryter hon åt hästen och smäller till henne på halsen. Skulle inte hon också protestera om någon killade henne?
Det jag vill säga med det här är att de flesta hästar är inte elaka, utan de blir det av behandlingen från de som tar hand om de. Om hästen tänker sparka på riktigt eller biter mig- fine då tillrättavisar jag också hästen, men i de flesta fall är det helt onödigt.
Se hästen som en kompis, inte som en motståndare du ska vinna över!!