Måste bara få berätta!

usch vilken människa det där verkar vara :crazy: :mad:
Jag skulle inte vilja vara i närheten av en sån...

Jag vill veta vad ni gör för att förhindra att misshandeln fortgår?!? Hade jag sett någon bete så så mot ett djur hade jag anmält den jäveln och fotodukumenterat hästen! Jag hoppas verkligen att ni har ryggrad nog att göra samma sak!

Helvete vilka svin det finns som har djur! :mad: :mad: :(

aldrig i livet, har själv en häst som vägrade stå stilla i stallgången förut å det det handlar om är att inte ge sig å vissa hästen att om du inte står still så blir det bara jobbigt för dig för då får då ju hela tiden akta dig för mig (jag vägrade flytta på mig) och flytta tillbaka in den på mitten om den har trängt in sig mot ens hål där man själv står, är ju bara att ta fingrana (om man inte har en häst som förstår sig på flyythjälperna) och trycka lätta trycka lätta å så vidare tills dess att den flyyar sig å då beröma den. å sist men inte minst så fort den står still ska man beömma den så att det då händer något positivt.

Är jag ett monster som ger mina hästar ett rapp med spöt om dom hotar att slå? eller som ger den en näve om den slår till mig :crazy:

Vi har försökt pratat med ungens mamma. Hjälper inget vidare. Sen har vi ringt hälsovårdnämnden. När inget syns på hästen elelr inga 100% bevis finns så är dte vårat ord mot deras och inte stor chans att få igenom.

Det var ingen som kan bevisa det här med att dom slog honom med spadar, vi såg dte inte. men ungens pappa kom och berätatde det för oss och frågade om det verkligen var rätt att göra så. men han har ingen talan i sin familj. Ungen har tatt över över både sin mamma och pappa. mamman kan hon typ smälla en sopborste eller nåt i huvet på om hon har lust och sen stå och skratta.mamman med tårrar i ögonen "men ungjävel fattar du inte vad ont dte gjorde"
Ungen bara flinar och går iväg

Finns ingen diagnos på att hon har nån störning eller nåt

Detta mot hästen handlar mycket om Psykiskt misshandel åxå.

Hon blir glad av att skrämma honom. Hon älskar att slänga presseningar och sånt över honom så han blir livrädd. Eller KASTA in en pulka helt oväntat in till han i boxen så att han står å dararr och för söker rersa sig på 2 bem och hon bara skrattar.

Men dte är inget som går att bevisa har du nåt tips om hur jag ska gå till väga?

En stor fet spark i röven skulle hon ha så hon ordagrannt flöög ut genom stalldörrarna.!!!!!! :devil: :devil: :devil:

Jag har ett sto som har blivit rappad i ansiktet av sin uppfödare när hon inte ville backa!!
jag kan säga att det har tagit ett år att överhuvudtaget fått borsta hennes pannlugg. :crazy:
Idag 1.5 år senare står hon och sover på min axel.. :love: :love: :love:
Jag kan inte pussa henne på mulen än, men det kommer .. et vet jag...
Skulle jag höja rösten eller göra utfall emot henne så skulle ögonvitorna rulla och hon skullle gå i taket direkt!
Stackars den som får ta hand om denna hästen efter att denna människan har förstört den och gett den men för livet..
Stackars den som måste än en gång lära hästen att lita på folk.
För sånt tar tid!!!! *morrar*

Min häst och jag fann varandra genast. Men ändå så hade hon en liten liten spärr som gjorde att hon inte kunde VÅGA tillåta mig att göra vissa saker..
Men ÄNTLIGEN!
Nu är min pålla fri! Och måtte hon aldrig bli tjudrad och tuktad på det viset en ggn till.
Tur för uppfödaren att han bor i Finland! :devil:

Kidnappa hästen.

En sån unge skulle få stryk av mig, jag lovar! Om inte annat så mentalt stryk. Hur gammal är lillskiten? Och var bor ni - väntar på ett tillfälle att utnyttja en del suspekta kontakter jag har. :devil:

Jag får fysiskt ont i kroppen av att läsa sånt här, och skulle inte sky några medel för att hindra att hästen far illa - om våld krävs så får det bli våld. Ungen är säkert jättekaxig efter att ha blivit halvt kvävd i en presenning alternativt fått en pulka i huvudet...

*så arg att jag inte kan tänka klart*

Då tycker jag att ni ska ta och tala om för de där förädrarna att deras barn inte får ha häst längre! Hon klarar inte av det och är inte mogen för det på något sätt. Om föräldrarna inte klarar av sitt barn, och barnet verkar ju uppenbarligen ha någon form av störning, så måste ni få dem att inse att ingenting blir bättre av att barnet får "underhålla" sina sadistiska idéer på en stackars häst som är totalt oskyldig!

PRATA MED DEM NU OCH FÅ DEM ATT SÄLJA HÄSTEN TILL NÅGON SOM FÖRTJÄNAR DEN!! Då de inte verkar så hästkunniga, kanske ni kan hjälpa dem med försäljningen och kolla upp att hästen verklgen får ett bra hem.

Håll oss uppdaterade om hur det går, ni får inte låta detta fortsätta.

Varför sparkar man på ett djur överhuvudtaget ?
Endast när jag tycker det är ok, är när hästen sparkar en.
Min welsch sparkar utan anledning när jag kommer med hö´t ibland, då hände det en gång att jag sparkade tillbaka i rena farten .. men då får hon väl skylla sig själv ?

Sparkar man en häst på huvudet är det ju väldigt lätt att de blir huvudskygga ..

/K

"lånar svarsknapp här"

Vad gör man om man har en häst som är fruktansvärt hård i psyket, och inte direkt världens snällaste?

När man borstar så kan han komma farandes med ändan och ska sparka, han hugger mot benen på en och är allmänt otrevlig i boxen (mot ALLA).

Kan berätta att NH är provat på den här hästen, funkade inte.. han blev rent ut sagt förbannad. Så när han kommer farande och ska sparka, så är faktiskt det enda som hjälper att ge honom en känga tillbaka? Han förstår och går undan, hur kan det då vara fel?

Tycker självklart inte att man ska gå å sparka hästar i huvudet eller utan anledning. Men i vissa fall kan det nog faktiskt behövas?

Låter som den hästen snarare har ont och lider... varför skulle en häst med "hårt psyke" vara så fruktansvärt aggresiv?

*suck* "NH är provat"...

Vad man gör med en sådan häst?

Alt 1. Man utbildar människan som äger hästen att ta hand om den typen av häst. Människan får lära sig att visa hästen vilka regler som gäller, med metoder som är baserade på kommunikation och inte på våld. Människan får lära sig att stå på sig, att försvara sin personliga zon, samt att kommunicera med hästen på ett sätt som hästen förstår och tar till sig. Människan får lära sig att bli en individ att lita på, så att hästen vet att människan lyssnar när hästen har nåt att säga.

Alt 2. Man säljer hästen till någon som kan det som Alt 1 hänvisar till.

Såna här "hårda" hästar är oftast mjuka som sockervadd inuti, men mer eller mindre felaktig hantering under en längre eller kortare period gör att de sätter på sig sina masker och bestämmer sig för att människor inte är något att ha. Vissa hästar är hårda av naturen, men de brukar vara fruktansvärt smarta och framför allt lojala som satan när man väl når dem.

Har träffat MÅNGA hästar av den här typen, tar sällan särskilt lång tid innan de öppnar sig, bara man visar att man dels är en människa att lita på, som inte tränger sig på och som lyssnar, och dels visar att man för den sakens skull inte tänker låta sig bli biten och sparkad på, och att man kräver att hästen berättar vad den vill istället för att bara försvara sig.

Men om hästen gör likadant mot sin hag-kamrat (som bossar och blir förbannad när han gör så), hon går ju på honom för att visa att hon inte tolererar det, då går han undan... likaså för människan?

Man kan inte alltid få så himla mycket information från hur hästen är i hagen, eftersom de flockar (eller ibland bara par) som vi sätter ihop inte är naturliga och har således inte en naturlig rang och naturlig funktion.

Bara för att den häst man hanterar använder den typ av språk mot sina hagkamrater behöver man inte själv göra det, ty vi människor besitter en förmåga att lära sig att använda mental styrka, intelligens, kroppsspråk och en inneboende pondus för att få en trygg relation med sin häst - det vill säga samma förmågor som kännetecknar en bra ranghög häst (ledarhästar är något utomjordiskt som jag inte ens vill försöka jämföra mig med).

Jag är för lat för att vara fysisk om det inte är absolut nödvänigt, dessutom är risken stor att hästen endera dagen testar slå tillbaka - och inser att "Aha, jag är större än henne!". Need I say more?

:bow:

Själv sköter jag en fyraårig valack som inte är inriden än (han ska bli ridskolehäst så småningom), och under det år jag har skött honom har jag prövat på NH. I början var jag riktigt nära att ge upp, eftersom han var så j*vla sur hela tiden, men nu med tiden tror jag att han känner sig viktig, att han har en mening på ridskolan (jag tömkör och longerar, pratar mycket med honom när vi går ut i koppel :))så nu får man tom blåsa honom försiktigt i näsborrarna (i höstas fick man knappt borsta honom mellan öronen). Jag har låtit det gå i den takt som det tar, utan att stressa, samtidigt som han har fått massor med kärlek. det har verkligen gett resultat, men jag är orolig att han kommer ogilla ridskolelivet, eftersom jag har varit så känslig med honom. Nästan alla bestraffar hästarna med slag där.
Kan ge ett exempel, när min kompis stod och ryktade sin sköthäst. det var när hon började fälla som värst, och hon är kittlig såklart. så när min kompis kommer bak mot flanken börjar hästen vispa med svanden och lyfter ena bakbenet. då ryter hon åt hästen och smäller till henne på halsen. Skulle inte hon också protestera om någon killade henne? :confused:

Det jag vill säga med det här är att de flesta hästar är inte elaka, utan de blir det av behandlingen från de som tar hand om de. Om hästen tänker sparka på riktigt eller biter mig- fine då tillrättavisar jag också hästen, men i de flesta fall är det helt onödigt.

Se hästen som en kompis, inte som en motståndare du ska vinna över!! :idea:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hur gör ni när motivationen tryter? Tävlingar är inställda på obestämd tid. De tävlingar jag sett fram emot sedan förra året är...
Svar
5
· Visningar
714
Senast: krus
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 415
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 193
Senast: Kiwifrukt
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 560

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka