Massor med vispgrädde men ingen fantasi

Jag sitter i samma sits som TS, och funderar mest på hur man lättast gör hemmagjord glass på all vispgrädde! Tack för länken @Piek !

Nån mer som sitter på nått idiotsäkert recept på hemmagjord glass på vispgrädde, inte för att det verkar vara så avancerat men jag behöver verkligen idiotsäkra recept för att inte förstöra det :D !!

Det där receptet är idiotsäkert. T.o.m. jag lyckades så pass att min baktokiga mor ville ha receptet :D

Om grädden går ut idag så har du minst 3 veckor (snarare 4) på dig innan den är otjänlig, det förutsätter att den står i kylen med åtdragen kork. I torsdags hade jag 5 veckor gammal grädde till pannkakssylten och den bet mig inte eller skrek när jag hällde den över sylten. :D

Håller helt med! Grädde, även öppnad, håller flera veckor i kylen om den är ovispad och korken sitter åt.

Du har redan fått massa bra tips, men jag försökte komma på lite mer måltider (även om glass är utmärkt som middag :D) och det som dök upp först i mitt huvud var:
Pastasåser
Soppor
Fisk i gräddsås

Jag tycker ICAs sida verkar ha en del bra förslag: https://www.ica.se/recept/gradde/middag/#:num=16

Ett annat tips är att om du brukar laga mat med matlagningsgrädde kan du ju ta en mindre mängd vispgrädde istället och spä ut med vatten till rätt fetthalt!

Vad kan man göra med vispgrädde? Jag har "massor" av vispgrädde kvar sedan midsommar, som går ut i dag. Visst kan jag göra flygande Jakob till middag och glass med grädde till efterrätt. Men resten då? Bakverk? Mat jag kan frysa in? Tips på gräddiga recept mottages tacksamt! Jag är helt tom i bollen just nu.
Det är inga problem att frysa in grädden (hela flaskor) för att ha till matlagning och bakning längre fram.

För allas info (visst har ni suttit som på nålar efter denna info :D ): jag gjorde en SUPERGOD kolaglass med salta jordnötter på min grädde :love:

Måste bara citera mig själv med en bild på underverket #löjligtnöjd :D
19601409_10154873957112582_4540792356750217873_n.jpg

Förlåt, min första tanke var att återskapa en scen ur filmen 9 1/2 vecka. Men det är ju inte alla som älskar grädde på samma lätt sjuka sätt som (laktosintoleranta) jag gör...

/L

Vad kan man göra med vispgrädde? Jag har "massor" av vispgrädde kvar sedan midsommar, som går ut i dag. Visst kan jag göra flygande Jakob till middag och glass med grädde till efterrätt. Men resten då? Bakverk? Mat jag kan frysa in? Tips på gräddiga recept mottages tacksamt! Jag är helt tom i bollen just nu.

Tack för alla förslag! I går blev det flygande Jakob och glass m grädde. I dag blir det lax men en sås på yoghurt och vispad grädde. Och i kväll ska jag baka!

Ni dom säger att grädde håller massa veckor efter bäst före, menar ni då fylldes 40% grädde eller 38%? Den första har en veckas hållbarhet, sistnämnda typ tre.

Detta är dessutom Arlas 3dl förpackningar, utan lock.

Jag sitter i samma sits som TS, och funderar mest på hur man lättast gör hemmagjord glass på all vispgrädde! Tack för länken @Piek !

Nån mer som sitter på nått idiotsäkert recept på hemmagjord glass på vispgrädde, inte för att det verkar vara så avancerat men jag behöver verkligen idiotsäkra recept för att inte förstöra det :D !!

Det finns flera grundrecept, modellera lite som du vill men jag brukar utgå från lika många ägg som deciliter grädde och hälften socker, tex 6 dl grädde, 6 ägg och 3 dl socker. Jag vispar grädden för sig, vitan för sig (maräng nästan) och gula och socker för sig. Sedan försiktigt vända ihop med smaksättning. Jag har testat m enbart vaniljsocker (god med smulad pepparkaka till jul), apelsincest+apelsinsaft, nutella, jordgubbssylt mm.

Jag tycker receptet är toppen. Undrar om det inte är Leilas?

Liknande trådar

Mat Vi veckohandlade som vanligt i söndags men på grund av hela familjens magsjuka så har det ju inte blivit mycket mat som lagats...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 922
Senast: Sirap
·
Mat Hemma hos mig slängs det mer än vad som skulle behövas vilket är enormt störande. Vi har blivit bättre. Jag är av den devisen att mat...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 259
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 648
Senast: Glimra
·
Övr. Hund Hej alla Funderar på att skaffa någon aktiveringsleksak för min hund att ha med här på jobbet. Speciellt när hon får ryck och vill göra...
Svar
3
· Visningar
663
Senast: attheedge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix